Saison
Norbrygg-medlem
Takk for svar!Synes den ser digg ut. Bitter, men det er jo en smakssak med NEIPA, (jeg foretrekker bitter IPA og kun WP+BT+DH for NEIPA dvs lavest mulig bitterhet - synes samme hva synes jeg det blir nok med perceived bitterness fra all post-boil humla). Nedre delen av spekteret for mengde havre+hvete (10%), men det er jo greit, (NEIPA trenger ikke være grøt), samt da ser den penere ut med 9.9 EBC. Etter å ha brygget en Kuyt(/Koyt/Kuit - historisk nederlandsk havreøl), ble jeg overbevist om at havreproteinet har lite positivt å bidra med for smak - EKSTREMT kvalmende å drikke før den bunnfelte. Men det kan jo være at jeg gjorde noe feil.
Jeg har droppa koagulering/flokkuleringsmiddel (whirlfloc/Irish moss) i de siste NEIPA'ene mine, for å beholde proteinhaze. Tror jeg skal ta det med neste gang, blir vel hazy. Er det noen som har testa å heller øke munnfølelse med høy meske temp (og ev. også maltodekstrin), og fjerne havre? Har veldig lyst til å teste dette neste gang, men lurer på resultatet.
Slengte i 200g laktose også, egentlig ikke veldig fan av milkshake-variantene, men ønsker litt munnfølelse. Er det stor forskjell på laktose og maltodekstrin i så henseende?