Petter Mandt
Norbrygg-medlem
Nest siste Vienna'en jeg brygget har så og si samme grist, men jeg brukte 100g low coloured chocolate malt (415EBC). Opplevde det samme, (mørkere enn antatt), samt at choco-preget var merkbart, (dog mildt). Jeg konkluderte med at det var godt, men skal jeg bruke choc malt igjen blir det under halvparten, (mest pga smak). Tipper 20 g Choc (1000EBC) gir den litt ubestemmelige, bakenforliggende "kryddertonen" man (kanskje) ønsker når man legger til choc-malt i en vienna. Vurderer å lage en splitbatch (2 x 10l), og legge til 10g Choc (som steeped grain) i den ene, og Carafa (for farge) i den andre, (som i Finn sitt innlegg over - en oppskrift jeg har veldig sans for, og tror jeg må teste neste gang).Prøvde meg på en Vienna Lager som står til lagring nå etter følgende oppskrift:
Vis vedlegget 52374
Det som overrasket meg veldig var hvor mørk den endte opp med å bli i forhold til beregnet EBC. Det er brukt litt Chocolate Malt for å få en antatt fin brunfarge. Skjønner at det ikke er noe super-eksakt vitenskap og at det avhenger av datagrunnlaget, men dette har skjedd andre ganger også der jeg prøver å sikte på en EBC men bommer.
Jeg har ikke eget maltlager, men bestiller alltid hos Brewshop. Jeg er aldri sikker på hvor nøyaktig de er med mengdene, og har ingen uniddelbar grunn til å mistenke at det blir noe feil, men der er det slik at man bestiller i 100g og må spesifisere mengder dersom det er avvik.
Spørsmålet mitt er om hva som er erfaringer på hvor korrekt beregningene på EBC faktisk er i realiteten (bruker Brewfather) og om det er vanlig med avvik.