SESTOS D1S-VR-220

Hvis du bruker sensoren med to ledninger må du lage en "jumper" mellom 4 og 6 eller hva det var. Autotuningen anbefales, min holder +/- 0.1C i en slow cooker :)
 
protto skrev:
Sikker på sensoren du fikk med er ein PT-100? Er det ein "seriøs" PT-100 har den tre ledningar slik som den andre du har. Det er kanskje ein K-sensor? Bruksanvisninga er linka til på første sida i denne tråden, men det har du sikkert funne ut av :)
Ja det er en PT-100, men sikkert ikke av topp kvalitet. Jeg har uansett kjøpt en ny som egner seg bedre for vannbad :)
 
Du må "jumpe" mellom 4 og 5 ja.

Mine PT100 har også bare to ledninger??????

Til slutt: Hvordan autotune PID?
 
Ketil skrev:
Til slutt: Hvordan autotune PID?

Velg 3(?) under CTRL i SET-menyen. Det står hvordan du gjør det i bruksanvisningen. Du bør gjøre det så realistisk som mulig med væskemengder osv.
 
Ketil skrev:
Mine PT100 har også bare to ledninger??????

PT-100 er ein resistiv temperatursensor, resistansen i ledningane til sensoren kan gi ugunstig feilmåling. Derfor er seriøse sensorar laga med tre (eller fire) ledningar. Dag forklarar grunnen her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8015.msg74203.html#msg74203
 
Bjarte H skrev:
Ketil skrev:
Til slutt: Hvordan autotune PID?

Velg 3(?) under CTRL i SET-menyen. Det står hvordan du gjør det i bruksanvisningen. Du bør gjøre det så realistisk som mulig med væskemengder osv.

Autotuning får du med å holde pil venstre (<<) i to sec. Om det ikkje går må CtrL parameteret i menyen settast til 2, for så å gjenta pil venstre i 2 sec, slik eg kan forstå av manualen.
 
Takk for tips og link. Hadde selvfølgelig lest den før, men........altzheimer light?

Jeg får leve med min toleder inntil den nye kommer. Nå blir det forsøk på autotune  :yes:
 
Kan gi eit tips om autotuning. Det er lurt å ha systemet i full drift (eg har gjort det med vatn  utan malt og det ser greit ut, og autotune mens du er på eller nær den tempen du vil PID'en skal hovudsakeleg jobbe rundt. Så kan du teste med eit temperatursteg, utmesk foreksempel og sjekke at den når SV og ikkje oversvingar for mykje. Bla gjennom settingane og noter ned det essensielle for seinare referanse. (P, I, D, og muligens andre parameter).
 
Eg var litt kjapp da eg bestilte min Sestos D1S, og glemte å be om å få en VR variant. Har da en D1S-2R, og den passer jo ikke sammen med mitt ssr rele. Er det noe håp for denne modellen, eller bør eg bare bestille en ny en?

Edit: Eg er ikke så stø på lodding, eller elektronikk i det hele tatt :p
 
Krille skrev:
Eg var litt kjapp da eg bestilte min Sestos D1S, og glemte å be om å få en VR variant. Har da en D1S-2R, og den passer jo ikke sammen med mitt ssr rele. Er det noe håp for denne modellen, eller bør eg bare bestille en ny en?

Edit: Eg er ikke så stø på lodding, eller elektronikk i det hele tatt :p

Du kan bruke den. Men, med litt begrensing kansje. Sjekk om du kan sette tidskonstanten for periodetida ned. Den er lang på varianten med releutgang (typisk 20 sec.) og kort på varianten med ssr-utgang (typ 0,5-4 sec).
Då vil releet klikke av/på oftare, og du kan styre SSR med ei ekstern spenningskjelde (mobillader?) gjennom kontaktsettet til releet.

Ellers går det sjølvsagt an å lodde litt inni og få drivspenningen til sjølve releet ut på skruterminalane og bruke dette til SSR. Releet inni kan då fjernast.
 
protto skrev:
Du kan bruke den. Men, med litt begrensing kanskje. Sjekk om du kan sette tidskonstanten for periodetida ned. Den er lang på varianten med releutgang (typisk 20 sec.) og kort på varianten med ssr-utgang (typ 0,5-4 sec).
Då vil releet klikke av/på oftare, og du kan styre SSR med ei ekstern spenningskjelde (mobillader?) gjennom kontaktsettet til releet.

Ellers går det sjølvsagt an å lodde litt inni og få drivspenningen til sjølve releet ut på skruterminalane og bruke dette til SSR. Releet inni kan då fjernast.
Takk for svar. Fiffig løsning, men litt tungvint. Får nok pensjonere denne PID'en og bestille ny. Kanskje den gamle kan brukes til noe annet prosjekt senere :)
 
Hei,
Jeg holder på og oppgraderer utstyret mitt og skal bygge en HLT.
Jeg har anskaffet et element på 4500W noe som er litt i meste laget for den 16A kursen jeg bruker for øyeblikket.
Noen som vet om man kan justere denne PID'en justere slik at maks output blir feks 75% under automatisk kjøring? (inntil jeg kan koble meg på 20A)?
 
Du kan begrense Max output med output pupper limt. oPH. Denne default satt til 100. Verdien er i prosent.
Jeg tror at output fra pid blir juster for denne.
 
For å bruke alarmen har jeg sat tipper og lover limt til 1 grad (dHAL og dLAL). Hysteriske (dF) er default 0.3. Da går alarmen på når det er 1.3 grader utenfor setpoint og av når den er 0.7 grader utenfor.
I tillegg til buzzer har jeg en bryter i serie så jeg lett kan skru den av uten å endre alarmerende på sestosen.
 
Da var jeg et skritt nærmere. Det virker ikke som buzzeren får nok strøm, Den blinker så vidt det er, men ingen lyd. Jeg har kobla sånn som Nord i starten av tråden her.
 
leander skrev:
Da var jeg et skritt nærmere. Det virker ikke som buzzeren får nok strøm, Den blinker så vidt det er, men ingen lyd. Jeg har kobla sånn som Nord i starten av tråden her.

Selv syntes jeg tegningen du viser til er litt vanskelig og forstå.
Min er koblet som følger og fungerer

Samme farve kabel som går til punkt 10 går også til punkt 12 videre fra punkt 11 til Buzzer
Samme farve kabel som går til punkt 9 går til buzzer
 
haraldh skrev:
Hei,
Jeg holder på og oppgraderer utstyret mitt og skal bygge en HLT.
Jeg har anskaffet et element på 4500W noe som er litt i meste laget for den 16A kursen jeg bruker for øyeblikket.
Noen som vet om man kan justere denne PID'en justere slik at maks output blir feks 75% under automatisk kjøring? (inntil jeg kan koble meg på 20A)?

Sjekk faktisk forbruk med en billig effektmåler fra jula e.l.
Mitt 3,5kW element trekker rundt 2,9kW..,
 
Noen som har lastet ned bruksanvisningen til denne? Det ser ut til at sestos sine sider ligger nede. Litt krise egentlig all den tid man har 3 stk i et skap...
 
Noen som har lastet ned bruksanvisningen til denne? Det ser ut til at sestos sine sider ligger nede. Litt krise egentlig all den tid man har 3 stk i et skap...

Her er Sestos sin bruksanvisning, samt bruksanvisningen til en Auber PID som er mer eller mindre lik. Auber sin bruksanvisning er mye mer omfattende, og skrevet på forståelig engelsk, selv om noen av knappene og parametrene har andre navn.
 

Vedlegg

  • Auber Manual version 3.4.pdf
    306,9 KB · Sett: 89
  • D1S-EN.pdf
    635,9 KB · Sett: 72
Tilbake
Topp