SG Speidel

Jani

Norbrygg-medlem
hei

jeg er ganske fersk på speidel brygging og har et spørsmål angående SGog avdamping.

i dag brygget vi en blonde og hadde ca 57 liter før kok. målte SG til 49. målet var å ende opp med en OG på ca 60.

vi tilsatte 500 gr spraymalt og kokte i 90 min med speidel hetten. etter kok målte vi OG til 56. vi glemte å måle hvor stor avdampng vi hadde, men tenker at denne er ganske konstant i speidel når vi bruker hetten

det jeg stusset litt på var at jeg syns SG økte med ganske lite (49-56) mtp at vi hev oppi spraymalt og kokte i 90 min. høres det riktig ut eller kan det være noe tull med målingene vår?
 
500 gram DME gir en økning på (0,182/57 liter)=0,0032 for OG
(Forutsetter 500 gram DME i 1 liter vann gir SG på 1,182 i følge BeerSmith)
Det vil si at OG pre-boil var 1,052 på 57 liter
OG etter kok var 1,056 noe som betyr at du hadde kokt ned volumet fra 57 liter til 51,1 liter,
(52/57liter x 56=51,1 liter)
altså en minkning på 4,9 liter som i prosent er (4,9 liter/57 liter x 100%)=8,6%.

8,6% er en grei avdampning og innenfor det som er normalt vil jeg påstå.
Så ut fra det jeg kan se så virker det som tallene er korrekte. Kanskje litt lav avdampning på 90 minutter, men ikke noe jeg vil si er langt utenfor normalen.

Hvilken OG etter kok har du siktet etter?

Ved hvilken temperatur på vørteren gjorde du målingene?
Hydrometer eller refraktometer?
 
Sist redigert:
siden vi er helt ferske på speidelen visste vi ikke helt hvilken OG som var rimelig å oppnå, men vi gikk for 1.060. målingene ble gjort med hydrometer. måling etter skylling ble gjort på ca 70 grader ( brukte så kalkulator i beersmith for å regne om til 20 grader). OG ble målt på 20 grader

i følge dine beregninger har vi nok litt lav avdampning dersom vi skal ha minimum 8% i timen. vi hadde god kok hele hele tiden (speidelkappe + 25 grader i rom). så muligens vi må se litt på ventilaskonsrøret vi har satt på speidelhatten.. kanskje vi burde monterten vifte i røret for å øke avtrekket.
 
Å måle gravity på 70 C er litt risky business, anbefaler heller å kjøle ned den prøven du tar ut til nærmest mulig 20 C for å få en mer korrekt avlesning. Det er den avlesningen som kan være grunnen til at avdampingen kan virke lav. Hvis OG pre-boil faktisk var lavere så hadde dere hatt mer avdamping, men vanskelig å si noe sikkert om.

Noter ned alle tall neste gang så får dere en bedre ide om hvordan dere ligger an og juster etterhvert som dere b(r)ygger dere opp erfaring.
 
Ønsker å vekke denne til livet igjen.
Har selv akkurat kjøpt hette, og ønsker å sanke/dele litt erfaringer. Har kun brukt hetta en gang. Jeg hadde påmontert en vifte av denne typen for godt avtrekk: http://www.clasohlson.com/no/Flexit-100-DF-M-kanalvifte/36-4634. Den likte varmen særdeles dårlig og funka kun i få min. Plasten ble bøyd av varme til tross for at den var montert etter 3m meter med ventilasjons rør. Endte med at jeg bare la røret ut vinduet for å få dampen ut. Endte med avkok på ca 7L på 90 min.
Har dere noen mer erfaringer å dele? Gjerne også med og uten hette. Seidelen er også ny, så jeg vet fortsatt lite om hva jeg kan forvente av utbytte.
 
Selv bruker jeg denne vifta 125B. Vifta koster rundt 1200,-. Mer enn nok avsug. Utbytte mitt med 12,4 kg malt ligger rundt 90%, men har byttet ut filteret med dette. Lenge siden jeg kokte uten hette så avdampingen der husker jeg faktisk ikke. Prosentberegning av avdamping som nevnt over blir bare tull. Du må regne med liter i timen. Blir selvsagt ikke dobbelt så stor mengde avdamping ved kok av 60 liter som ved 30 liter :) Normal avdamping ligger rundt 4 l/t.
 
Selv bruker jeg denne vifta 125B. Vifta koster rundt 1200,-. Mer enn nok avsug. Utbytte mitt med 12,4 kg malt ligger rundt 90%, men har byttet ut filteret med dette. Lenge siden jeg kokte uten hette så avdampingen der husker jeg faktisk ikke. Prosentberegning av avdamping som nevnt over blir bare tull. Du må regne med liter i timen. Blir selvsagt ikke dobbelt så stor mengde avdamping ved kok av 60 liter som ved 30 liter :) Normal avdamping ligger rundt 4 l/t.
Din vifte ser litt bedre ut en min, ja. Må kanskje vurdere noe sånt. 90% utbytte er vel veldig bra til å være Speidel, eller? Hvordan er forholdet mellom meskevann, malt og skyllevann? Hva er hensikten med det andre filteret du har kjøpt?
 
57-60 liter til mesking, skyller til jeg har ca 75- 77 liter i kjelen og sjekker sukkerinnholdet. Da sitter jeg igjen med ca 65 liter etter kjøling. 60 liter til gjæring og 5 liter med trub. Har vasket gjær så har ikke tatt med truben. Filteret er lett å holde rent, ingen skarpe kanter så ingen sår, og har bedre gjennomstrøming. Og varer antakelig evig. Har kommet et filter til etter at jeg kjøpte som har hull på 1,5mm. Mitt er på 0,9. Hadde kanskje gått for 1,5 idag.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp