Sil-kar til BB60 - noen som har prøvd?

Wishmaster

Norbrygg-medlem
http://www.olbrygging.no/products/silkar-til-beer-brew-60

Noen her som har/har prøvd denne?
Noe som kan anbefales?

Jeg er litt lei av å måtte fullstendig rengjøre innside og alt- det bruker så mye ekstra tid.
Vil en få samme effektivitet og samtidig spare rengjøringstid?

- sist gang brukte jeg lang tid på å spa ut masket i egnete poser for at mamma skulle
få deilig korn til å lage lav(zero)-karbo -(knekke-)(rundstyukke-)-brød til deilig bakst...
Det hadde vært deilig å starte koking umiddelbart etter endt mesking, det hadde spart meg for ekstra
tid og skylling ...
 
Har kjøpt, men ikke brukt. Kvaliteten var meget bra (og bedre enn selve BB60'en). Har erfaring med BB30 V1 som gikk nedenom samt Speidel 50. Lurer på om at jeg må rigge opp en pumpe løsning for kontinuerling eller kjøre standard? Hadde vært fristende med paralell brygging med Speidelen for å spare tid
 
Noen som kan legge ut ett bilde eller to fra bunnen ? Hvordan vil det være å øke benhøyden på den?
 
Sist redigert:
Da har jeg prøvd min nyinnkjøpte meskekurv til bb60. Denne har god kvalitet og kan virkelig anbefales, bryggingen ble mye enklere og jeg brukte bare 5 timer fra start til vørteren var nedkjølt.
Har bare 3 brygg bak meg fra før, så om effektiviteten blir den samme med og uten meskekarr tør jeg ikke svare på.
Brygget et ølsett fra olbrygging.no, Kølsh, denne skal ha OG på 1050 - 1055 og gi 50 liter øl på 5,5% ifølge oppskriften (dobbel ladning) . Jeg fikk totalt 47 liter vørter i gjæringskarrene.
 
Kan noen legge ut litt bilder, gjerne av bunn, de festene som holder karet over kokeren. Spennende å høre flere erfaringer også. Vil jo tru man sparer en del tid fordi man ikke får så mye varmetap også. Var karet veldig tungt å heise?
 
Silkaret veier jo litt, jeg hadde ca 14kg malt, så det blir jo ca 28kg, pluss selve karet, så i overkant av 30kg, men det er jo når alt du klarer å renne av er gjort. Når det står i en full kjele med vørter er det jo enda tyngere, sikkert 50-60kg.
Jeg hadde ikke noe å løfte det ut med, så jeg tappet av vørteren å skylte ut, går greit det, men vinningen med silkar går jo litt opp i spinninga...
Og med nok høyde under krana til å tappe på dunk, så blir det litt i høyeste laget for meg å løfte 60kg hvertfall :p

Kommer til å rigge meg til med en kasteblokk og "kran" på min bryggerivogn.
 
Du sparer mye tid i og med at du starter oppvarmingen til koking samtidig som du starter utvaskingen. Sil karret var svin tungt å løfte opp, jeg brukte tau opp til tak for å hjelpe å holde mens jeg satt stativet til sil karret på kanten av BB60'en. Jeg har derfor gått til innkjøp av en slik: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Reptalje-150-kg-2000017018/ Sil bunnen på sil karret er identisk med den falske bunnen som følger med BB60, eneste at den har mindre diameter og er helt tett i kantene.
 

Vedlegg

  • IMG_2565.JPG
    IMG_2565.JPG
    20,8 KB · Sett: 395
  • IMG_2566.JPG
    IMG_2566.JPG
    36,2 KB · Sett: 379
  • IMG_2590.JPG
    IMG_2590.JPG
    12,3 KB · Sett: 376
  • IMG_2591.JPG
    IMG_2591.JPG
    17,2 KB · Sett: 377
  • IMG_2592.JPG
    IMG_2592.JPG
    34,6 KB · Sett: 383
Jeg vet ikke om effektiviteten gikk ned, har bare noen brygg bak meg, og dette var første brygg med sil kar og av denne typen øl.
I følge oppskriften skulle OG være 1050 - 1055 og gi 50L øl på 5,5%. Jeg fikk 47 liter til gjæring med OG på 1050. Registrerte etter koking at siste rest av vørteren som rant ut av sil karret hadde relativt høyt sukkerinnhold, så kunne nok skyldt med noen liter til. Brygger ikke med pumpe, men sirkulerte ganske mye manuelt under mesking.
 
. Jeg tror jeg får bestille ett stk. - er lei av å tappe på dunker, rengjøre gryta, helle oppi og starte oppkok. Tar endel tid denne prosessen.
Så kan jeg se hva jeg og gutta klarer å forholde oss til... Må nok skylle og heve littegranne uansett i jevne mellomrom, sammen med røring.
Jeg har prøvd "meskepose" med tilhørende dårlig utfall, men det er jo ikke verre enn å skylle regelmessig med både manuell resirkulering og heving av denne silen i kombinasjon med skyllevann... ? Bare man gjør dette gradvis, tror jeg at det kan bli en bedre effekt.
Kan man spare èn time i brygga, hjelper jo dette på. Vi får teste litt. En sirkulasjonspumpe koser jo litt ekstra mer, men det gir vel dog en bedre effekt ?
 
Hva er fordelen med å ha ett silkar som ligger nærmere veggen? Jeg vil tro at vesken mellom veggen og silkaret er med og holder stabil temperatur - det er jo bra. Min erfaring fra BB30 er at man må ha pumpe for å klare å sirkulere godt nok. Under forutsetning at du klarer å spre vesken nok utover i malten. (Det aluminiumsfolie-trikset er genialt, hadde glemt det.)
 
Har nå testet silkaret, effektiviteten gikk ned til 78% fra 86-88. Vannet "på siden av maltrøret" kom ikke i kontakt med malten, måtte ta i bruk heverttapping fra toppen for å få denne væsken aktiv. Tidsforbruket gikk ikke ned, heller tvert imot. Her blir det gammelmåten til vi finner noen lure løsninger.
 
Skjønner ikke helt hva du mener med at vannet på siden av maltrøret ikke kom i kontakt med maleten? Tenker du da på vannet på yttersiden av maltrøret? Hvordan at tidsforbruket gikk opp? Du kan jo starte oppvarming til koking samtidig som du starter skyllingen, + at du slipper å tappe ut av bb60 for så å fylle på igjen etter avsluttet skylling. Her sparer du ca. 2 timer.
Eneste bakdel jeg ser med silkarr så langt, er at man ikke har like god kontroll på når der ikke er mer sukker igjen i skyllevannet, altså når man før avslutte skyllingen. Men det kan lett ordnes :)
 
Brygger 50 liter ale på 5 timer 45 minutter. Skjønner ikke at dere klarer dette på under 4 timer uansett metode, dessuten er maltrøret så tungt at jeg må ha talje eller medbrygger tilgjengelig. Men for all del, smak og behag
 
Hvordan vil skylling med silkar foregå? Blir det bare dratt opp på kanten og skyllt gjennom som med vanlig "fly-sparge" eller må man ha en talje og heise det sakte opp etterhvert?
 
Ja hvis du uten silkarr brygger 50l øl med 88% effektivitet på 5 tima og 45 minutt med BB60, og øllet i tillegg blir prima, så skjønner jeg godt at du fortsetter med denne metoden.
Du har ikke lyst å dele din brygge metode med en fersking som ønsker å kunne gjøre det samme?:)
 
Ja hvis du uten silkarr brygger 50l øl med 88% effektivitet på 5 tima og 45 minutt med BB60, og øllet i tillegg blir prima, så skjønner jeg godt at du fortsetter med denne metoden.
Du har ikke lyst å dele din brygge metode med en fersking som ønsker å kunne gjøre det samme?:)
Vet ikke hvor du bor, men er velkommen til å være med som observatør, jeg holder til i Trondheim
 
Går det greit med 15kg i silkaret?
Ølbrygging oppgir vel maks 14kg, og jeg skal brygge en øl med 14,8kg malt i morgen.
 
Tilbake
Topp