Har ikke pumpe så jeg sirkulerer manuelt. Kjøpte ferdig kvernet malt fra Ølbrygging.no, så vet ikke graden. Men jeg syntes den så noe finmalt ut.
Takk for innspill.
Skjønner, ja de er nok nødt til å kverne den passe fint sånn at det ikke gir dårlig utbytte. Så et alternativ er jo å kjøpe en malt mølle og begynne og kverne selv.
Om det ikke er et alternativ på nåværende tidspunkt. Så foreslår jeg følgende.
Ta deg tid når du mesker inn, ikke tilsett for store mengder malt før du rører det inn. Når du har mesket inn så lar du mesken stå urørt de første 15 minuttene. Etter det kan du røre varsomt ca hvert 15 min eller bare la det stå, sirkulering er mest for å holde temperaturen jevn og øker ikke utbytte nevneverdig.
Avhengig av hvor lenge du mesker og om ønsker klar vørter til kok så ville jeg kun sirkulert for nettopp det, klar vørter. Når du evt starter å sirkulere så er det et poeng i å ikke åpna tappekranen helt opp, jo fortere du tapper av jo mer kompakt vil malten i bunnen av maltrøret bli, og det vil dermed gå senere å skylle når den tid kommer.
Når du løfter maltrøret og gjør klart for å skylle så vil det mest sannsynlig være til hjelp å la malten renne helt av seg før du starter å skylle, jo mer vørter du får ut av malten før du skyller jo mindre vil den veie og ja derfor ikke bli så kompakt.
Skylling kan fint ta 2-4 minutter pr liter uten at det er så unormalt. Og bare så det er sagt så er det ikke noe sammenheng(for min del) mellom klar vørter til kok og klart ferdi øl. Jeg har heller ikke merket at klar vørter til kok gir meg et bedre øl..
Eneste poenget jeg sånn sett ser med klar vørter til kok er å unngå å karamelisere eller i verste fall brenne vørter fast i bunnen av bryggeren som kan endre smaken på det ferdige ølet.