Skal brygge hveteøl, men blir det Wit eller Weissbier?

Hei,

Til uka skal vi i gang med en ny brygging.
På kjøreplanen står det da nok en hveteøl.

Den var planlagt som en tysk hveteøl, men pga feil i leveranse sitter vi med Wyeast 3944 Belgian Wit i stedet for den planlagte 3638 Bavarian Wheat.

Nå har vi aldri brygga Wit tidligere, men etter det jeg har sett skal det vel egentlig brukes umaltet hvete i en Wit?
Vi kommer til å bruke 60% maltet hvete og 40% pilsnermalt, og det humles med Hallertauer Mittelfrueh.

Nå regner jeg med at det uansett blir et godt drikkende øl (og blir det ikke det så er det nok andre årsaker...) men:
Er det mest korrekt å klassifisere dette som en Wit, eller som en Weissbier?
Eller er det en "bastard" som ikke hører hjemme i noen av kategoriene?

Og: Er det noe spesiellt vi burde passe på i forhold til gjæring med Wit-gjær i forhold til Bavarian Wheat?
 
Jeg ville kallt det en Wit. Hvis du slenger oppi appelsinskall og koriander (ca 1g per liter av hver) i tillegg, blir det mer typeriktig.
 
Jeg har et lite oppfølgingsspørsmål:

Slik jeg forsto det så kan man ikke bruke bare hvetemalt fordi det ikke inneholder enzymer man trenger, og det er derfor wit oppskrifter har pilsnermalt i seg. Hvor mye pilsnermalt er det egentlig nødvendig å bruke? Jeg har brukt 50 / 50 på mine 2 wit brygg, men ønsker et lysere øl og vil gjerne gå ned på mengden om mulig...
 
Takker.

Da kaller vi det Wit.
Korianderfrø har vi.
Appelsinskall: Kan det tas fra ferske appelsiner?
Om jeg husker rett har jeg sett et eller annet sted at man ikke skal ha med noe særlig av det hvite fra skallet?
 
Vask appelsinene godt (du vil ikke tro hvor mye plantevernmidler som brukes på plantasjer rundt om i verden) og rasp av det ytterste av skallet, eller bruk en potetskreller.  Synes det skal ganske mye til, men så har vel ikek jeg verdens beste luktesans... Vil antyde skall fra minst én appelsin pr 10 liter.
 
Espeland skrev:
Jeg har et lite oppfølgingsspørsmål:

Slik jeg forsto det så kan man ikke bruke bare hvetemalt fordi det ikke inneholder enzymer man trenger, og det er derfor wit oppskrifter har pilsnermalt i seg. Hvor mye pilsnermalt er det egentlig nødvendig å bruke? Jeg har brukt 50 / 50 på mine 2 wit brygg, men ønsker et lysere øl og vil gjerne gå ned på mengden om mulig...

Du kan bruke så mye hvetemalt du vil da den har mer enn nok enzymer til å meske seg selv og spesialmalt. Tror det var en på NM sist blant publikumsfavorittene som var 100%hvete
http://norbrygg.no/index.php/konkurranser/78/549-resultatliste-publikums-favoritt
 
Trygve skrev:
Vask appelsinene godt (du vil ikke tro hvor mye plantevernmidler som brukes på plantasjer rundt om i verden) og rasp av det ytterste av skallet, eller bruk en potetskreller.  Synes det skal ganske mye til, men så har vel ikek jeg verdens beste luktesans... Vil antyde skall fra minst én appelsin pr 10 liter.

det beste er vel om du kan finne økologiske, de har vel ikke vokslaget og diverse..
 
Brede skrev:
Espeland skrev:
Jeg har et lite oppfølgingsspørsmål:

Slik jeg forsto det så kan man ikke bruke bare hvetemalt fordi det ikke inneholder enzymer man trenger, og det er derfor wit oppskrifter har pilsnermalt i seg. Hvor mye pilsnermalt er det egentlig nødvendig å bruke? Jeg har brukt 50 / 50 på mine 2 wit brygg, men ønsker et lysere øl og vil gjerne gå ned på mengden om mulig...

Du kan bruke så mye hvetemalt du vil da den har mer enn nok enzymer til å meske seg selv og spesialmalt. Tror det var en på NM sist blant publikumsfavorittene som var 100%hvete
http://norbrygg.no/index.php/konkurranser/78/549-resultatliste-publikums-favoritt

Jeg har laget en Wheat Wine med 100% hvete, men det er ingen skall i hveten som kan hjelpe med filtrering under meskinga. Så det lønner seg å ha en plan for å unngå stuck mash.
 
Tilbake
Topp