Skal lage første batch til uka - har noen spm ;) ;)

Hei.

Begynner å nærme seg første koket nå.

Har lånt en bb60 av en kompis.

Kjøpt inn 2x 25 liter ferdig blanda sett med Belgisk Wit.  ( en pakke skal gi 25 liter ferdig øl)

For å prøve å gjøre ting så riktig som mulig,,så lurer jeg på endel ting...

1; Hvor mange liter skal jeg begynne meskingen med.

2; Hvilken temperatur skal jeg ha før jeg rører i blandingen.  ( gå utfra ca romtemp 20 grader på kornet.)

3; Hvilken mesketemperatur skal jeg stille termostar på og regulere etter

4; Hvor mange liter skyllevann trenger jeg.

5; Har kjøpt maltekstrakt, og vurderer å bruke det fremfor sukker.( har lest det høyner kvaliteten - rett eller galt??)

6; Hvor lenge koker jeg det ferdige produktet

(Nei , det kom ingen oppskrift med ;) ;)          )

1. 2,5 ltr pr kg malt pleier være bra.
2. Vanskelig å si når jeg ikke vet mengden malt. Google "Strike temperature", eller finn en app/bryggesoftware som kan regne det ut for deg. Jeg bruker Brewzor calculator app.
3. Den du ønsker å meske på. Jeg pleier å meske hveteøl på 64/63 degC i 1 1/2 time.
4. Skyll til du har ønsket mengde vørter for koking. Forrige gang jeg mesket var det 7.8 kg malt og 19.5 ltr vann. skyllte med 25 ltr og satt igjen med 34 ltr vørter til kok.
5. Vet ikke helt hva du skal med maltekstrakt/sukker? Hvis det er for å kompansere for lavt utbytte, ville jeg brukt maltekstrakt.
6. Her er det 50% pilsnermalt, og da koker man ofte 1 1/2 time.

Mvh
Anders

2: Temperaturen bruker å synke ca 7 grader når man tilsetter korn ved romtemperatur. Så om du varmer opp til 7 grader over mesketemperaturen burde du være rimelig bra på

KriHart skrev:
2: Temperaturen bruker å synke ca 7 grader når man tilsetter korn ved romtemperatur. Så om du varmer opp til 7 grader over mesketemperaturen burde du være rimelig bra på

Er dette basert på 50 liters batch,,eller en tommelfinger regel?

10kg korn på 20degC til 64degC mesk gir 25ltr vann på 71,3degC for å treffe temp; som er delta på 7,3degC.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2

Buster skrev:
KriHart skrev:

Er dette basert på 50 liters batch,,eller en tommelfinger regel?
Tommelfingerregel :) Forholdet mellom vann og korn er det samme for en 25 liters-batch som for en 50 liters-batch. Men det er jo ikke en nøykatig prediksjon, så det kan være lurt å notere ned forholdet mellom korn og vann du bruker, og så se hvor mye temperaturen faller. Så har du tallene til senere. Om du feks bruker 3,5 liter vann pr kg korn nå, så vil temperaturen på en neste batch med hypotetiske 2 liter vann pr kg korn falle mer i temperatur relativt til batch nr 1. Men å bruke 7 grader fall vil fungere bra for nå :)

Tilbake
Topp