Skal lage min første pilsner

Hei, fersking her og jeg har noen spørsmål før jeg kan starte.

Dette er et ekstraktsett fra bryggselv, Bryggselv Czech Pilsner.

1. Jeg har sett på flere som har laget "starter" hvor noen bruker alt i starteren og noen bruker bare "slammet" på bunnen, hva er forskjellen? Og skal man da trekke ifra vannet man tilsetter i karet?

2. For pilsner så trenger jo man også en del kaldere temp mens det gjærer og nå som det begynner å bli varmere blir dette et problem. Har kikket litt rundt her inne på forumet og jeg ser det blir nevnt frysere? hvordan regulerer dere tempen der og alt ikke ender opp fryst? de små kjøleskapene jeg har sett på er for små og jeg har rett og slett ikke plass til enda et stort kjøleskap inne i leiligheten.

1. Dersom man lager store startere, dekanterer man starteren, slik at man ikke får med for mye oksidert vørter i ølet. Det setter usmak.
2. Man kan regulere tempen med f eks en STC-1000. Denne skrur av og på kjøleskap/fryser og en varmekilde du har i skapet. Funker utmerket. I disse sommerdager er det et must for meg, både for lager og ale.

Jørn Hammerud skrev:
1. Dersom man lager store startere, dekanterer man starteren, slik at man ikke får med for mye oksidert vørter i ølet. Det setter usmak.

takk for svar, men hva er beregnet som en "stor" starter? har regnet ut at jeg må bruke ca 2L+3 gjær i min starter

Størrelsen må ses i forhold til volum på brygget. Dersom starter er under 5 % av brygget, skal det etter sigende ikke ha noe å si å pitche hele starteren. Eks: 1 liter starter til 20 liter øl skal gå fint.
Dette er altså ting jeg er blitt fortalt. Jeg dekanterer alltid.

Jørn Hammerud skrev:
...2. Man kan regulere tempen med f eks en STC-1000. Denne skrur av og på kjøleskap/fryser og en varmekilde du har i skapet. Funker utmerket. I disse sommerdager er det et must for meg, både for lager og ale.

Hvis jeg har et kombiskap (kjøl/fryser), er det da mulig å bruke en STC-1000 til å holde forskjellig temp i kjøle og fryse delen?
F.eks. Holde 14 grader i kjøledelen og 3 grader i frysedelen? Må jeg ha noe annet enn kontrolleren hvis den kune skal brukes til temp under romtemp?

Mvh. Eirik Botten Eriksen

Hvis et kombiskap har to kompressorer må du ha to termostater og du kan styre tempen  uavhengig.
Har det en kompressor styrer du bare det ene skapet og trenger da bare en termostat.

Hvordan dagens kombiskap med en komprtessor fungerer er jeg ikke sikker på, om det er et vendersystem for kjølesløyfa, det er ihvertfall mer enn komppressoren der, det høres jo ut som at det er en PC som starter og at det skrives til HDen. :)

Oddvar Demmo skrev:
Hvis et kombiskap har to kompressorer må du ha to termostater og du kan styre tempen  uavhengig.
Har det en kompressor styrer du bare det ene skapet og trenger da bare en termostat.

Okey, jeg har nå sett på en youtube video om STC-1000.
Hvis jeg forstår det riktig så styrer den temperaturen ved å skru av/på strømtilførsel til varme/kjøleelementer som er koblet til via stikkontakt ettersom hva føleren registrerer av temperatur, og derfor kan den ikke styre to forskjellige temperaturer samtidig?

Dette betyr vel kanskje da at det jeg håpet på ikke er mulig. Et kombiskap har separat temperaturinnstilling for kjøle og frysedel, la oss si at kjøleskapesdelen kan stilles fra 2 - 8*C og frysedelen kan stilles fra -18 - 0*C uavhengig av hverandre. Alikevel går strømforsyningen gjennom ett støpsel, så da er det vel kanskje vanskelig å skulle koble på 2 x STC-1000.

Det jeg forsøker å finne ut av om kan gå er å benytte et kombiskap til å ha gjæringsbøtta/karbonerende flasker/fat i den ene delen og flasker/fat som skal stå kaldt i den andre delen. Må jeg da regne meg frem til hvordan jeg skal stille inn kjøleskapstermostaten på kjøle/frysedel i utgangspunktet for å få rett temperatur i frysedel når det er rett temperatur i kjøledel, og er det i det heletatt mulig?

Jeg beklager litt dumme spørsmål, men jeg kan egentlig ikke noe om dette og håper vel på svar fra de som vet litt mer før jeg går av sted å bruker penger jeg ikke har på noe som ikke virker.

Eirik Botten Eriksen skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Hvis et kombiskap har to kompressorer må du ha to termostater og du kan styre tempen  uavhengig.

Okey, jeg har nå sett på en youtube video om STC-1000.
Hvis jeg forstår det riktig så styrer den temperaturen ved å skru av/på strømtilførsel til varme/kjøleelementer som er koblet til via stikkontakt ettersom hva føleren registrerer av temperatur, og derfor kan den ikke styre to forskjellige temperaturer samtidig?

Dette betyr vel kanskje da at det jeg håpet på ikke er mulig. Et kombiskap har separat temperaturinnstilling for kjøle og frysedel, la oss si at kjøleskapesdelen kan stilles fra 2 - 8*C og frysedelen kan stilles fra -18 - 0*C uavhengig av hverandre. Alikevel går strømforsyningen gjennom ett støpsel, så da er det vel kanskje vanskelig å skulle koble på 2 x STC-1000.

Det avgjørende her er om du har to kjølekompressorer. Dersom du har det kan du, ved litt omkobling, styre kjøl og frys uavhangig. Har du bare en motor kan du kun styre en av dem.

Og les en av trådene om kobling av STC-1000 før du setter i gang. Det mest grunnleggende: STC-1000 er kun to styrte brytere og gir ikke ut strøm gjennom koblingsklemmene.

scub skrev:
Hva er å dekantere?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Det er å skille en væske fra hverandre. Når det kommer til startere, så setter jeg den i kjøleskapet etter den har stått på magnetrører i 24 timer, da jeg tar den ut igjen et par timer før brygging dagen etter så har gjæren lagt seg på bunn og øl ligger på toppen. Så dekanterer jeg det ved å helle ut bare det som er på toppen slik at jeg står igjen med bortimot bare gjær som jeg skal pitche i bøtten.

Andre bruksområder for dekantering er når man ved eldre vin skiller bort bunnfallet ved å helle vinen over på en karaffel, slik at man får ren vin.

Kan jeg dekantere uten å ha magnetrører? Kan jeg gjør det i en plastbolle med den sausrøreren jeg har? Hehe:)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Dekantere kan du vel gjøre uavhengig om man har magnetrører eller ei. Det handler om å ikke få med så mye av den oksiderte væsken. Det smaker nemlig ikke så godt.
Jeg vet ikke om sauserøreren pisker inn luft i starteren, men så lenge alt er sterilt under hele prosessen, burde vel dette være en mulighet. Putt sterilisert alu-folie over plastbollen, i så fall. Men jeg vil anbefale å kjøpe en erlenmeyer-kolbe først som sist. Og så en magnetrører, selvsagt. :) Den kan man lage selv av utrangerte pc-deler.  :ilike:

har da bestilt meg en stc-1000 og skaffet meg et helt greit gammelt kjøleskap som passet i boden, har sett en del på hvordan koble sammen stc'n og den delen ser grei ut, men det jeg lurer på er hvordan gjør dere det med varmekilde strømkablen som skal inn i kjøleskapet?  driller et hull i kjøleskapet? har veldig lite peiling på hva som faktisk er inni et kjøleskap og hvor man kan drille og den slags.

Om du skal gjære pilsner i et kjøleskap i en bod og luften utenfor kjøleskapet er høyere enn gjæringstemperaturen, så tror jeg du ikke trenger en varmekilde inni. Du kobler ikke noe til varmeterminalene på STC-en, og kobler bare kjøleskapet til kjøledelen. Om du da eksempelvis vil gjære på 12 grader, og har et intervall på 0.3 grader, så vil kjøleskapet slå seg på når det er 12.3 grader i kjøleskapet, og slå seg av når det er 11.7 grader. Om temperaturen rundt kjøleskapet er 18 grader, så vil aldri temperaturen synke under 11.7 grader, og en varmekilde er ikke nødvendig.

Under er bilde av min STC-1000 montert inn i en billig matboks fra IKEA. Har bare koblet en stikkontakt på lokket som jer har kjøleskapet i, og bruker ikke varmedelen.

Vedlegg

• STC-1000.jpg
    STC-1000.jpg
    59,6 KB · Sett: 224
Rune83 skrev:
hvordan gjør dere det med varmekilde strømkablen som skal inn i kjøleskapet?  driller et hull i kjøleskapet? har veldig lite peiling på hva som faktisk er inni et kjøleskap og hvor man kan drille og den slags.

Jeg bora hull i sideveggen. Noen el-kyndige kompiser fortalte at det ikke er noe viktig, kun isolasjon, i sideveggene. Men senere har jeg lest folk som har ødelagt kjøleskapet sitt ved å gjøre det. Man kan kanskje se etter noen kanaler e.l.?

NicolaiGj skrev:
Om du skal gjære pilsner i et kjøleskap i en bod og luften utenfor kjøleskapet er høyere enn gjæringstemperaturen, så tror jeg du ikke trenger en varmekilde inni. Du kobler ikke noe til varmeterminalene på STC-en, og kobler bare kjøleskapet til kjøledelen. Om du da eksempelvis vil gjære på 12 grader, og har et intervall på 0.3 grader, så vil kjøleskapet slå seg på når det er 12.3 grader i kjøleskapet, og slå seg av når det er 11.7 grader. Om temperaturen rundt kjøleskapet er 18 grader, så vil aldri temperaturen synke under 11.7 grader, og en varmekilde er ikke nødvendig.

Ah, ja nå på sommeren trenger jeg jo ikke det  :skitbra:, fårfinne ut av varmekilde når høsten kommer.

Rune83 skrev:
har da bestilt meg en stc-1000 og skaffet meg et helt greit gammelt kjøleskap som passet i boden, har sett en del på hvordan koble sammen stc'n og den delen ser grei ut, men det jeg lurer på er hvordan gjør dere det med varmekilde strømkablen som skal inn i kjøleskapet?  driller et hull i kjøleskapet? har veldig lite peiling på hva som faktisk er inni et kjøleskap og hvor man kan drille og den slags.

Jeg har bare lagt ledningen inn døra, lista klemmer seg fint rundt og døra går helt igjen.

Tilbake
Topp