skum etter star san

magne1972

Moderator
når jeg har tømt et fat etter å ha ristet og latt stå en stund med oppløsningen i,
er fatet nesten fult med skum.
hvor mye av dette er det sunt, og smaksriktig å la være igjen i fatet før øllet tappes i?
jeg har kokt og avkjølt vann for å skylle ut skummet, men det skal jo ikke være nødvendig...
 
Mottoet til Star San-folkene er Don't fear the foam. Det skal være ufarlig både for deg og for ølet, i tillegg til at det skal være desinfiserende, så du har et lokk av bakteriedrepende skum over ølet mens du tapper.
 
magne1972 skrev:
regnet med det, synes bare det ble litt mye skum.... :)

Om du lar fatet stå noen minutter etter at du har ristet fatet, for så å styrt tømme det, så vil mesteparten av skummet forsvinne. En annen fordel er at skummet danner et lokk onder fyllingen som beskytter mot evt bakterier som faller ned. Samt at skummet stiger opp over fylleslangen og renner ut over kanten av fatet.  Det kan være problematisk å vite når fatet er fullt uten at man ser overflaten av øllen. derfor bruker vi en vekt når vi fyller fatene. Men.. Don't fear the foam
 
det høres fornuftig ut  :)
Det med vekt hørtes jo genialt ut. så nå skal badevekta endelig komme til nytte.
Takker for supert tips.....
 
Denne videoen kan kanskje gi deg et svar. CraigTube fyller fatet med øl og ut strømmer en StarSanslange  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=S1dwBC-gKc8
 
Torga skrev:
Det kan være problematisk å vite når fatet er fullt uten at man ser overflaten av øllen. derfor bruker vi en vekt når vi fyller fatene.


:idea:

Hmmm.. det var en god ide.  Det jo blir fort søl når en ikke ser når det er fullt.
 
Gjelder dette alltid? Altså om jeg fyller gjæringskaret med star san blanding, er det bare å helle ut for så å helle vørter og gjær i tross skum og ikke tørket? Har alltid skyllt med vann :jaha:
 
Det er helt unødvendig å skylle med vann etter at du har skyllet med StarSan. Det du faktisk kan risikere om du skyller med vann er at du kan tilføre bakterier igjen i karet ditt.
 
Tilbake
Topp