Skylle temperatur

God kveld Norbrygg
Etter mange års bryggepause har jeg tatt min gamle hobby opp igjen. Noe jeg syntes er ganske så spennende.

Satte allgrain brygg nr 1 etter oppskrift fra "Moderne Hjemmebrygging" - Bjørnstad/Haavardsholm "American Pale Ale"
Noe jeg selv syntes gikk utmerket og storkoset meg under hele prosessen.
Mesket vet 67C 1 time

Skyllingen foregikk ved at jeg helte vann, tot; 25L på 75C på ett lite lokk som lå over mesken; har enda ikke fått laget ett overrislingsmanifold.
Foretok ikke Mashout. Hele skyllingen tok 1 t 20 min.
Så til sakens kjerne:
Jeg la merke til at tempraturen på mesken sank fra 75C til 62C under tiden det tok og skylle, er målet og prøve og holde en jevn temperatur på 75-76C i mesken under hele skyllingen?
Vil det ikke med et slik temp fall, ned mot 60C skylle ut flere gjærbare sukkerkjeder, Beta-amylase; og gi meg ett tørrere alkoholsterkt øl.
Ble litt overasket over at jeg fikk målt OG til 1.057 da forventet OG skulle falle på 1.045-50
Målte i dag OG til 1.011 noe jeg syntes var lavt og forsterker min mistanke om utskylling av ytterligere korte sukkerarter under skylling.

Hvis denne teorien er riktig, vil man ved og foreta mashout unngå og skylle ut "ekstra" korte sukkerkjeder ved tempraturfall under skyllingen og dermed få bedre kontroll over resultatet på vørteren?

Er det noen som føler at jeg er helt på jordet?
 
Ja, har i mange år skyllet med temp som ente nede på 60 tallet men OG ble etter mesketemp.
Etter det jag har skjøndt kan det fort være for sent å senke mesketemp men aldri hvis du ønsker å øke den.

men kaskje drøyt å si du er helt på jordet.
 
Jeg mener Basic Brewing gjorde noen eksperimenter med temperaturfall under mesk, og fant ut at joda, det fører til bedre utgjæring på noenlunde samme måte som stegmesking andre veien. Men mesteparten av sukkeret og enzymene skylles jo ut tidlig under skyllingen (og de lengre sukkerkjedene vil da ikke kunne brytes helt ned, etter teorien), så jeg har mer tro på at temperaturen din har havnet noe under de 67 gradene under mesk.

Å opprettholde høy temperatur under skylling sies å ha mer innvirkning på effektiviteten (varm væske tar lettere opp sukker), men som du ser betyr det ikke så mye.
 
Erfaringen min er at økning fra 60-65 til 75-80 gtaders skylleetemp ikke betyr noe for utbyttet, utbytte på normalbrygg må settes til minst 90% i mitt bryggprogram ellers blir OG for høy, mens skyllig ikke bør gå for fort, min. 11/2 time
 
Forstår jeg svarene rett så mener der at det ikke er noe fare ved tempraturfall i mesken under skyllingen så lenge skyllevannet holder 76C da den treffer mesken.
Vil ikke skyllingen nesten fungere som en forlengelse at meskingen da vennet renner ganske så sakte igjennom. Da vil jo en lavere tempratur enn mesketempraturen på 68C være med på og trekke ut kortere sukkerkjeder?
Vil en mashout stoppe denne "omvendte stegmeskingen" som oppstår? Resultatet vil eventuelt bli bedre kontroll på hvor mye av sukkeret som er gjærbart; hvor hør/lav FG du sitter igjen med. Valg av gjær spiller såklart inn.
 
Jeg har større tro på at du kan bruke noe høyere mesketemperatur. Kanskje termometeret ditt viser litt for varmt. Det er ikke så farlig så lenge det viser like feil temperatur hver gang.
 
Tilbake
Topp