Skylling, Hjelp!!

Sverre K skrev:
Aha så det trenger ikke gå hele tida da, må kanskje eksperimentere litt etter hvert.  Jeg har kjørt mitt hele tida å har fått veldig klar vørter og når jeg måler temp rundt om i mesken er den veldig jevn.

Vel, temperaturen måler jeg hele tiden (siterer min samboer: du liker å plages med microcontrollere:) )
det tar toppen 15 minutter å få jevn temperatur, har bare 2 KW, etter det er hensikten med RIMSen over.
Tror RIMS ble aktuelt i tiden med flertrinnsmesking, det er det ikke så mye av nå så da er hensikten med RIMS redusert, jeg må bare ha noe å plages med.
 
Plages ikke noe med den bare å knotte inn den temp jeg vil ha og så er det bare å vente litt, går rimelig raskt å heve temp på den måten.  Mener at det er et element på 3 kW som står i kolben min.  Bruker den også til å varme opp meskevannet og det er som regel passe varmt når jeg er klar med veiing og maling av korn så jeg er kjempefornøyd med hele greien.
 
:) de som lagde programmet for at bare skal knotte inn plagdes sikker, det er der jeg er/har vert, så nå er det bare å knotte inn :)
 
De siste literene du tapper ut av mesken bidrar jo til å tynne ut den ferdige vørteren. Ofte ligger viser ochslevekta langt under 1020. Dersom du holder igjen på skyllevannet, vil de siste litrene du tapper ut ha høyere sukkerinnhold. Slev har jeg lett for å bruke for mye skyllevann, og sitter igjen med mange liter tynn suppe som jeg ikke vil ha oppi kokekaret.
 
Oddvar Demmo skrev:
ThomasRS skrev:
Takk for alle svar:)

Men er det sånn at jo saktere man tapper, jo bedre blir utbytte?

Inntill en viss grense, bruker du inntill 1 time så er det nok, har selv brukt 4 timer på 100 liter, det er unødvendig lang til, siste brygg på 88 liter brukte jeg 1 time og 20 minutter, 85 % utbytte, skal bruke litt mer tid for å prøve og nå de vanlige 90 %

er nå ferdig med å sile av til juleølet, 90 liter, brukte 1,5 time, 83 % utbytte, cet er nok en sammeheng mellom skylletid og utbytte, så neste gang vil jeg forsøke å komme ned på 0,5 liter i timen.
 
Oddvar Demmo skrev:
cet er nok en sammeheng mellom skylletid og utbytte, så neste gang vil jeg forsøke å komme ned på 0,5 liter i timen.

Det var vel lovlig sent... ;D
 
Gahr skrev:
Oddvar Demmo skrev:
cet er nok en sammeheng mellom skylletid og utbytte, så neste gang vil jeg forsøke å komme ned på 0,5 liter i timen.
Det var vel lovlig sent... ;D
Den tok jeg ikke :) men jeg sov bare ett par timer før jeg startet brygginga imorges, er det gokjendt unskylding for ikke å forstå så mye (innlegget) :)
 
Skylle ut 0,5 liter i timen = 180 timer på 90 liter... Antar du mente 0,5 liter i minuttet?
 
Off topic: I alle fall en god idé å brygge juleølet tidlig. Jeg satte det som blir årets juleøl (Old ale med OG på 1.090) allerede før julen som var.
 
Gahr skrev:
Off topic: I alle fall en god idé å brygge juleølet tidlig. Jeg satte det som blir årets juleøl (Old ale med OG på 1.090) allerede før julen som var.

Er du like tidleg ute med julehandelen? ;-)

Ang. sparging, trur eg fekk littegrann bedre utbytte etter at eg passa på å faktisk få 78º ved mash-out/sparging i heile mesken. Har nok slurva litt her tidlegare og ikkje nådd heilt opp i temperatur/ugjevn.

Det viser seg at det er mange faktorar og alle detaljar hjelper litt.
Eg lar pumpa gå heile tida og opplever veldig jevn temperatur i heile mesken. Sist brygg hadde eg oppvarming av den resirkulerte vørteren. Meska ut med RIMS'en på 78º, og tappa av. Tilsatte 1. skylling med vatn på ca 84º og mesken holdt omtrendt 78º. Resirkulerte (etter røring) med pumpa og tilførte litt varme for å holde tempen. 2. skylling likedann.
 
Hmm, jeg har aldri hatt så høy temeperatur på skyllingen før disse to siste med høyere tappehastighet, altså, økning til 75 grader og skylt med 75 grader vann så jeg får ikke troen på at temeperaturen er så viktig.
Sakte sylling med temperatur på 66 og opp mot ca. 70 på slutten gir høyere utbytte for meg ihvertfall.
Alt gjelder kontinuerlig skylling og litt RIMS
 
Gahr skrev:
Off topic: I alle fall en god idé å brygge juleølet tidlig. Jeg satte det som blir årets juleøl (Old ale med OG på 1.090) allerede før julen som var.

Det overrasker meg ikke :)
Det aller viktigste med juleøl brygginga er at temperature er passe ennå, lettere å varme opp 2 grader enn å måtte kjøle ned 10 grader, det må jeg kanskje gjøre frem til kokuransedagen.
Dette med tanke på at ølet skal sendes inn til bedømming.
 
Også off topic  ;) jeg har akurat flasket min juleøl med OG1090 også ;D tenkte å være tidlig ute for både juleølkonkuransen og eget bruk
 
Ser at det kan bli nødvendig å døpe om min 3 år gamle Barlywine til Juleøl for anledningen.....
 
Den tolmodigheten, ja. Det er noe jeg ikke har fått tildelt fra naturens side, men det er vel heller noe som kommer med alderen føler jeg. Inntill videre prøver jeg å gjemme bryggene så langt vekk som mulig(innerst i kottet) :) 
 
ThomasRS skrev:
Den tolmodigheten, ja. Det er noe jeg ikke har fått tildelt fra naturens side, men det er vel heller noe som kommer med alderen føler jeg. Inntill videre prøver jeg å gjemme bryggene så langt vekk som mulig(innerst i kottet) :)  

skal du ikke gjemme vekk drømmene dine i steden for bryggene?

edit:
ThomasRS skrev:
Jeg hadde en drøm her om dagen, og jeg drømte at jeg kokte to hele skrellede ananas sammen med bitterhumlen. Så jeg får vel kjøre bare på.
Og når jeg står på pallen kan jeg si: Det kom til meg i en drøm. Neida ;D
 
Tilbake
Topp