Skylling, Hjelp!!

Da er jeg endelig i gang mad maltbrygginga, og i går mesket jeg for første gang. Meskekaret har jeg lagd selv av to gjæringspann, hvor det ene har silbunn, og det andre har tappekran
Alt gikk greit tror jeg, bortsett fra maltutbytte blei på bare 60%.

Jeg brukte partiskylling, som jeg har lest litt om her og der, men jeg glemte å drenere ut vørteren før jeg hadde oppi skyllevannet, så jeg endte under 70C da jeg skulle skylle ut vørter. Kan det være grunnen til det lave utbytte? Plus at jeg vet helt ikke hvor fort eller sakte jeg skal tappe ut?

Dette er slik det blei:

Mesket inn 4750g malt med 12l vann 72C
Mesket i 90 min på 65.5C
Resirkulerte 5l, tømte så 8l skyllevann(79C) oppi mesken, ventet 20 min og tappet ut(0.5l min) Dette gjorde jeg to ganger og endte da opp på 19 liter, som er max i kokekjelen min

kanskje noen kan forklare meg hvordan dette egentlig gjøres, ideelt sett. Jeg må virkelig ha det inn med teskje tror jeg :help:

Takker og bukker for alle svar:) :help:
 
60% utbytte er i underkanten men for hjemmebryggeroppsett ikke uvanlig.

resirkulere 5 l er litt mye. holder med 2 eller tre neste gang?

å skylle til jeg har ca 25 l vørter tar meg ca (minst) en times tid.
 
Jeg har samme oppsett som deg. Jeg resirkulerer 4 liter, dvs de litrene som ligger under sila (bunnen av innerste bøtte) Så tilsetter jeg kokende vann, rører godt og venter i ca 15 min. Kokende vann øker effektiviteten betraktelig! Deretter tømmer du mesken helt til det ikke renner jevnt lenger. Så tilsetter du det antall liter du mangler for å få ønsket preboil volum. Dette er også kokende vann! Rører godt og venter i ca 15 min. Så tømmer du helt igjen. Så er det bare å koke til krampa tar deg :)
 
om du tilsetter kokende vann i begge skyllingen så kan du fort havne over 78°C med medfølgende Tanniner
 
Se litt på denne. http://www.rackers.org/calcs.shtml
spesielt "rest calkulator"

forsøk å få mesken opp mot 78°C ved hjelp av første skyllevann som er nesten kokende . ( Rør GODT)

Neste skylling(er) bør holde en temperatur på rundt 80°C.

Dette for å ikke trekke ut tanniner av kornskallet.

Om du gjør det slik så burde du få opp utbyttet betraktelig. Det er ingen grunn til å ikke komme opp til 80% ved partiskylling

Torga
 
Torga skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Jeg har skyllet mye med 70 grader og har hatt høyt utbytte så det er ikke det det ståri, heller skyllepraksis.

Bruker du kontinuerlig skylling Oddvar?

Ja, men at temperaturen er skylda går jeg ikke med på :)
Når første avtapping (partiskylling) er glemt yror jeg det må skylles 3 ganger til, ikke nok med to som vanlig, for da står det sukker igjen i mesken som betyr lavt ut bytte.
 
ThomasRS skrev:
Takk for alle svar:)

Men er det sånn at jo saktere man tapper, jo bedre blir utbytte?

Inntill en viss grense, bruker du inntill 1 time så er det nok, har selv brukt 4 timer på 100 liter, det er unødvendig lang til, siste brygg på 88 liter brukte jeg 1 time og 20 minutter, 85 % utbytte, skal bruke litt mer tid for å prøve og nå de vanlige 90 %
 
ThomasRS skrev:
Jeg brukte partiskylling, som jeg har lest litt om her og der, men jeg glemte å drenere ut vørteren før jeg hadde oppi skyllevannet, så jeg endte under 70C da jeg skulle skylle ut vørter. Kan det være grunnen til det lave utbytte? Plus at jeg vet helt ikke hvor fort eller sakte jeg skal tappe ut?

Rørte du i mesken før tapping

ThomasRS skrev:
Dette er slik det blei:

Mesket inn 4750g malt med 12l vann 72C
Mesket i 90 min på 65.5C
Resirkulerte 5l, tømte så 8l skyllevann(79C) oppi mesken, ventet 20 min og tappet ut(0.5l min) Dette gjorde jeg to ganger og endte da opp på 19 liter, som er max i kokekjelen min

kanskje noen kan forklare meg hvordan dette egentlig gjøres, ideelt sett. Jeg må virkelig ha det inn med teskje tror jeg :help:


Takker og bukker for alle svar:) :help:

19 liter er lite for malt mengden du har brukt, så du har kanskje mistet litt her og, lite skylling.
 
Jada, jeg rører alltid godt
.
19 liter er lite for malt mengden du har brukt, så du har kanskje mistet litt her og, lite skylling.

Riktig det, jeg måtte helle ut 2-3 liter vørter da det ikke var plass til mer, men det siste som kom ut var nesten helt klart og smakte nesten ikke søtt i det heletatt.
Men hva om jeg ønsker et lite brygg med høy OG da, må vørteren reduseres da?
 
[/quote]

Inntill en viss grense, bruker du inntill 1 time så er det nok, har selv brukt 4 timer på 100 liter, det er unødvendig lang til, siste brygg på 88 liter brukte jeg 1 time og 20 minutter, 85 % utbytte, skal bruke litt mer tid for å prøve og nå de vanlige 90 %
[/quote]

Har et rims anlegg og bør man tappe til koketank like langsomt på dette og?  Her resirkuleres det jo kontinuerlig i 90 min før jeg starter å pumpe det over i koketanken og da slipper jeg på skyllevannet og skyller til jeg har det volum jeg er ute etter.  Har hatt greit utbytte på ca 80-86% og det er vel ikke så værst?
 
Inntill en viss grense, bruker du inntill 1 time så er det nok, har selv brukt 4 timer på 100 liter, det er unødvendig lang til, siste brygg på 88 liter brukte jeg 1 time og 20 minutter, 85 % utbytte, skal bruke litt mer tid for å prøve og nå de vanlige 90 %

Sverre K skrev:
Har et rims anlegg og bør man tappe til koketank like langsomt på dette og?  Her resirkuleres det jo kontinuerlig i 90 min før jeg starter å pumpe det over i koketanken og da slipper jeg på skyllevannet og skyller til jeg har det volum jeg er ute etter.  Har hatt greit utbytte på ca 80-86% og det er vel ikke så verst?

Spiller neppe noen rolle om det er RIMS eller ikke, kan jo tilføye at jeg og har RIMS, men det går ikke lengere enn til jeg har nådd ønsket temperatur.
 
Aha så det trenger ikke gå hele tida da, må kanskje eksperimentere litt etter hvert.  Jeg har kjørt mitt hele tida å har fått veldig klar vørter og når jeg måler temp rundt om i mesken er den veldig jevn.
 
Bruk batch-sparging metoden:
Tilsett halvparten av skyllevannet på ca. 75 grader; Rør som f*** i mesken, resirkuler 2 liter, og la resten renne langsomt ut i kokekjelen. Gjenta prosessen med gjenstående skyllevann. Kan også deles i 3 skyllinger. (Hvis du ikke har RIMS)

Jeg bruker denne metoden og får nesten alltid over 80% utbytte, dersom det ikke er snakk om øl over 1.065 i OG.

Av utstyr har jeg en Europris-kjølebag med kobbermanifold
 
Erlendso skrev:
Bruk batch-sparging metoden:
Tilsett halvparten av skyllevannet på ca. 75 grader; Rør som f*** i mesken, resirkuler 2 liter, og la resten renne langsomt ut i kokekjelen. Gjenta prosessen med gjenstående skyllevann. Kan også deles i 3 skyllinger. (Hvis du ikke har RIMS)

Jeg bruker denne metoden og får nesten alltid over 80% utbytte, dersom det ikke er snakk om øl over 1.065 i OG.

Av utstyr har jeg en Europris-kjølebag med kobbermanifold

Det er sikkert bra opplegg, har ikke prøvd det selv men de som bruker batch-sparging sverger til det, selv har jeg ikke plass nok i mesketanken.
 
Tilbake
Topp