Skylling i bryggemaskin

Glemte å nevne at jeg bare har brygget halve batcher i min maskin. Har heller ikke gått videre fra ølsett, så jeg har ikke sjekket kverningen men det skal jeg gjøre.

Jeg leste en annen som mente at det rant fort i 60l brygger og 25l batch (husker ikke om det gjaldt BB60 eller netthandelen), men jeg kan se for meg at det har noe å si for farten at høyden på maltet blir mindre siden tønnen er bredere. Så hvis det er viktig at vannet renner sakte for å få med seg sukker, ser jeg problemet med mindre batcher i store maskiner.

Men kanaler er jo også en mulighet, jeg får huske å slå av pumpen og så røre rett før skylling neste gang
 
Jeg brygger småbatcher i Grainfather og har hatt samme problem. Tror jeg fant løsningen nylig i form av en slags batch sparge.

Kort forklart: Istedenfor å heve maltrøret for skylling, så lar jeg det være nede, og så pumper jeg gradvis ut vørter fra bunnen over i en bøtte, omtrent tilsvarende mengden skyllevann som tilføres på toppen. Dette hindrer problemene som oppstår ved evt. kanalisering i mesken.
 
Sist redigert:
Syns også det renner fort gjennom min Neha 60l. Kan du forklare hva dere gjorde på brygg nr 2, tappet dere av noe vørter før dere skylte? Brukte dere pumpen under skyllingen, til å ha over skyllevannet i så fall eller sirkulerte dere?

Ikke noe uttapping. Vi sirkulerte med jevne mellomrom med pumpe under mesk. Skyllingen gikk også via pumpen, men med veldig lav gjennomstrømning. Kjørte skylling med maltrøret hevet over vørteren.
Har for øvrig ikke opplevd en så høy effektivitet i ettertid.Ligger nå på 80-85%. Veldig usikker på hva som gikk så "bra" med den runden, men lurer på om det kan ha vært knusingen som ble "perfekt". (Den ble stilt inn av en på bryggselv ut fra beskrivelsen av utstyret vi brygger på).
 
Tilbake
Topp