Skylling i bryggemaskin

Vi satte brygg nr. 2 for en uke siden. Brygger på en Neha koker fra Nettaukson (60L med maltsil. Tette vegger, kun sil i bunn). På første brygg løfta vi maltrøret og skylte med 78° Dette rant raskt gjennom, og vi fikk en meget lav OG (pre-boil eff. på rundt 65. Retta dette med spraymalt etter stormgjæringa, og fikk en kjempegod Ink and dagger av det). På brygg nr. 2 hadde vi fått installert pumpe. Brukte langt mindre meskevann, (og mer skyllevann). Skylte med veldig lav temperatur (ca. 40°), men uten å løfte ut maltrøret. Tok ca. 30 minutter.
Denne gangen hadde vi en pre-boil eff. på rett over 95%!
Nå var det flere "nye" elementer i denne batchen, så hva som gav effekten er det vanskelig å si, men skal forsøke å la maltrøret stå i under skylling neste gang også.
(Tenker dette fungerer noe bedre der det er tette sider på maltrøret, og at tilførselen av vann inne i røret fører til at veldig lite sukker blandes tilbake inn i mesken).
 
Jeg har Grainfather og har sjelden så god effektivitet som 95%.

En av mine beste effektiviteter fikk jeg da jeg partiskylte ved å tappe ut omtrent 5 liter vørter ved utmesk og så tilsatte tilsvarende mengde skyllevann og fortsatte sirkuleringen litt, og så gjorde jeg det samme (hente ut vørter og tilsette tilsvarende mengde skyllevann og sirkulere) fram til alt skyllevannet var tilsatt, og da løftet jeg opp maltrøret og lot det renne av seg resten mens jeg startet oppkok og tilsatte vørteren som var hentet ut underveis. Her sirkulerte jeg altså med skyllevannet. Grunnen til at jeg ikke gjør dette til vanlig er at det er mye "mekking" for å få det til på Grainfather (siden man ikke har kran og må bruke pumpen til å pumpe ut vørteren før man tilsetter mer vann).

Det dere gjorde her var nok noe annet, og jeg skjønner ikke helt hvorfor det fungerte så bra, men jeg mistenker kanskje at kontakten mellom skyllevann og mesken var lenger og at man derfor fikk hentet ut mer. Min erfaring er at når skyllevannet renner fort gjennom, så har man gjerne kanalisering i mesken som gjør at skyllevannet ikke fordeler seg jevnt i maltsengen, men renner ut gjennom samme "hullet". Jeg tror ikke lav temperatur var grunnen. 78 grader gjør at sukkeret løser seg lettere opp i skyllevannet.
 
Talje og stegvis heising av maltrøret utgjør en positiv forskjell hos meg. Slår 2 liter over malt senga når vørteren siger av.
 
Talje og stegvis heising av maltrøret utgjør en positiv forskjell hos meg. Slår 2 liter over malt senga når vørteren siger av.
Jeg tror du er inne på noe. Ved å øke kontakttiden på skyllingen gjennom at man ikke løfter røret helt ut av vørteren, så sikrer man at alt maltet kommer i kontakt med skyllevannet.
 
Jeg tror du er inne på noe. Ved å øke kontakttiden på skyllingen gjennom at man ikke løfter røret helt ut av vørteren, så sikrer man at alt maltet kommer i kontakt med skyllevannet.

Er ikke det der bare å spe ut en del av mesken?

Jeg begynner å bli så opptatt av hva som egentlig foregår i en sånn bryggemaskin at jeg snart må spørre noen om å få låne en, tror jeg:p. (Jeg kjenner flere her i terrenget.)
 
Er ikke det der bare å spe ut en del av mesken?
Om man sirkulerer fortsatt, så ja, men om man løfter røret bare nesten ut av vørteren, så vil man få en situasjon der skyllevannet i ikke forlater maltsengen gjennom bunnen, men heller forblir i røret litt, inntil man løfter litt igjen og tilsetter mer skyllevann. Slik kan man forlenge kontakttiden og få jevnere distribusjon av skyllevannet i maltsengen.
 
Da har jeg brygget igjen og bommet med 14 i gravity :p
Brygget Grizzly Brown - American Brown Ale settet ifra brewshop.no

OG skal være 1059 og havnet på 1045.

Mesket med 18 liter vann, og havnet på 1068 før skylling.
Men fyllte for mye vann i etterkant, skulle være 29 liter, ble litt over 30.
Kokingen skulle ta det ned til 26, havnet på litt over 27 etter en time koking.

Så har fortsatt litt å lære i hvordan jeg skal bruke systemet og hvor mye jeg faktisk får i gjennom av vann.
Jeg får prøve å skylle bedre. Går kanskje litt fort igjennom, for jeg er tom for vann etter 5 minutt på skyllingen.. og det er kanskje en halv liter igjen når jeg løfter av malt røret.
 
Sist redigert:
Idag ble det en NE IPA, Juicy jane's fra Brewolution.

Fyllte 19 liter (etter oppskrift), mesket på 67 grader i 60 minutt og hadde en gravity på 1068 før skylling.
Skyllte med 11 liter vann (3 x 3 blir jo 9, og ikke 12 ;) ), så jeg havnet på like under 28 liter og det skulle være 29.
Gravity på 1050 på ~ 95 grader.. glemte å ta like etter skyllingen.

Før jeg begynte på skyllingen så presset jeg skylleplata litt lenger ned, så den hadde mer kontakt med vørteren.
Skyllingen tok 20 minutt, så det er jo litt mer passelig tid enn 4-5 minutt på 12 liter :)

OG havnet på 1058 (1061 i oppskrift), så er fornøyd med den.
Jeg må se litt mer på skyllingen min, og finne ut hvor lang tid det tar å koke ned fra 29 til 25 så jeg kan begynne å få det på stell og.
 
Jeg kom på å sjekke hva meskeeffektiviteten min - altså ved helt ordinær mesking med batch sparge som skyllemetode - ville blitt om jeg ikke helte ut 2-3 liter grums som jeg sitter igjen med i meskekjelen. Det gjør jo ikke folk som brygger med maltrør, så sammenligningen blir ikke riktig hvis jeg ikke regner inn dette volumet.

Resultatet blir da en 4-5% høyere, hvilket betyr at jeg vil ha en meskeeffektivitet på 86-88% når jeg brygger øl på 4,7-5%. Det er antakelig hva folk som brygger klassiske BIAB også vil få.

Siden man driver med kontinuerlig skylling når man brygger på vanlig måte med en bryggemaskin, og siden det er en mer effektiv metode enn batch sparging, burde meskeffektiviteten i en bryggemaskin ligge over 90% ved brygging av slikt "normalsterkt" øl.

Jeg tror noen får det - og hvis det er mulig å få det gjennom å gjøre ting riktig, uten store sprell, burde alle kunne få det.
 
Jeg kom på å sjekke hva meskeeffektiviteten min - altså ved helt ordinær mesking med batch sparge som skyllemetode - ville blitt om jeg ikke helte ut 2-3 liter grums som jeg sitter igjen med i meskekjelen. Det gjør jo ikke folk som brygger med maltrør, så sammenligningen blir ikke riktig hvis jeg ikke regner inn dette volumet.
Hm. Grums? Hvorfor tar du det ikke med til kok, er det ikke bare å sile det om der er maltkorn eller partikler du vil unngå i koken?
 
Jeg kom på å sjekke hva meskeeffektiviteten min - altså ved helt ordinær mesking med batch sparge som skyllemetode - ville blitt om jeg ikke helte ut 2-3 liter grums som jeg sitter igjen med i meskekjelen. Det gjør jo ikke folk som brygger med maltrør, så sammenligningen blir ikke riktig hvis jeg ikke regner inn dette volumet.

Resultatet blir da en 4-5% høyere, hvilket betyr at jeg vil ha en meskeeffektivitet på 86-88% når jeg brygger øl på 4,7-5%. Det er antakelig hva folk som brygger klassiske BIAB også vil få.

Siden man driver med kontinuerlig skylling når man brygger på vanlig måte med en bryggemaskin, og siden det er en mer effektiv metode enn batch sparging, burde meskeffektiviteten i en bryggemaskin ligge over 90% ved brygging av slikt "normalsterkt" øl.

Jeg tror noen får det - og hvis det er mulig å få det gjennom å gjøre ting riktig, uten store sprell, burde alle kunne få det.

Ja, jeg tror at jeg må lære meg litt mer om utstyret mitt.
En del på utkokingstid og slike ting. Skyllingen føler jeg at jeg har begynt å finne ut litt av. Skal se på neste brygg om jeg får tiden opp i 15+ der og.

Kurt
 
Hm. Grums? Hvorfor tar du det ikke med til kok, er det ikke bare å sile det om der er maltkorn eller partikler du vil unngå i koken?

Jeg mesker med dobbel meskepose i tillegg til falskbunnen, så det er ikke grovere partikler i det grumset. Akkurat hva det består av, veit jeg ikke, men antakelig en god del proteiner og andre utfelte stoffer som uansett ville ha endt opp som bunnfall i kokekjelen. En del er sikkert også finere biter av skall fra kornet. Jeg tror ikke det har noen positiv effekt å koke det der, så derfor tar jeg det ikke med.

Hvor ille det er å ta det med, eller om det kanskje til og med kan ha en positiv effekt, er vel av de mange spørsmålene det ikke er enighet om, så vidt jeg veit. Det vanlige rådet er å kvitte seg med det, det er jo derfor det kjøres vorlauf.
 
Hvor ille det er å ta det med, eller om det kanskje til og med kan ha en positiv effekt, er vel av de mange spørsmålene det ikke er enighet om, så vidt jeg veit. Det vanlige rådet er å kvitte seg med det, det er jo derfor det kjøres vorlauf.
Du får ta et brulosophy eksperiment. ;) Det vil vel kunne skummes av eller bunnfelles i kokekjelen uansett?
 
Ja, jeg tror at jeg må lære meg litt mer om utstyret mitt.
En del på utkokingstid og slike ting. Skyllingen føler jeg at jeg har begynt å finne ut litt av. Skal se på neste brygg om jeg får tiden opp i 15+ der og.

Kurt

Når det gjelder effektiviteten, dvs. hvor mye av potensialet i maltet du faktisk klarer å utnytte, så er skyllinga det suverent viktigste momentet. Det er der du lett kan rote bort 10% eller mer. Kverningsgrad, sirkulering, pH og mesketjukkelse er nokså uviktige så lenge du bare er sånn noenlunde i sonen. Tid og temperatur må du selvfølgelig ha styr på, hvis ikke går det galt - men det er jo ikke spesielt vanskelig.

Jeg er litt usikker på hva du mener med utkokingstid, men hvis du tenker på fordamping per time, så skulle det være en konstant verdi som du bare trenger ett brygg for å finne ut av. Det er jo viktig å kjenne fordampingsgraden din når du skal beregne hvor mye vørter du skal starte kokinga med for å få det volumet du ønsker etter koking.
 
Når det gjelder effektiviteten, dvs. hvor mye av potensialet i maltet du faktisk klarer å utnytte, så er skyllinga det suverent viktigste momentet. Det er der du lett kan rote bort 10% eller mer. Kverningsgrad, sirkulering, pH og mesketjukkelse er nokså uviktige så lenge du bare er sånn noenlunde i sonen. Tid og temperatur må du selvfølgelig ha styr på, hvis ikke går det galt - men det er jo ikke spesielt vanskelig.

Jeg er litt usikker på hva du mener med utkokingstid, men hvis du tenker på fordamping per time, så skulle det være en konstant verdi som du bare trenger ett brygg for å finne ut av. Det er jo viktig å kjenne fordampingsgraden din når du skal beregne hvor mye vørter du skal starte kokinga med for å få det volumet du ønsker etter koking.

Ja, føler jeg har begynt å få litt bedre kontroll på skyllingen, tidsmessig i allefall.

Fordamping pr time ja. Jeg må egentlig bare få tatt tiden så jeg vet hvor mye den koker ut pr time, men har vært litt småtressa på andre ting de gangene jeg har brygga nå, men nå som jeg begynner å få på plass andre ting så blir det nok bedre :)

Tusen takk for alle gode svar og ting jeg må tenke på :)

Kurt
 
Ja, føler jeg har begynt å få litt bedre kontroll på skyllingen, tidsmessig i allefall.

Fordamping pr time ja. Jeg må egentlig bare få tatt tiden så jeg vet hvor mye den koker ut pr time, men har vært litt småtressa på andre ting de gangene jeg har brygga nå, men nå som jeg begynner å få på plass andre ting så blir det nok bedre :)

Tusen takk for alle gode svar og ting jeg må tenke på :)

Kurt

Kjør en kokerunde med kun vann (nøyaktig oppmålt). Kok i en time, og mål hva som er igjen.
Lettere å måle riktig når du ikke har vørter du skal ta vare på og grums du ikke vil ha, å hanskes med. ;)
 
Vi satte brygg nr. 2 for en uke siden. Brygger på en Neha koker fra Nettaukson (60L med maltsil. Tette vegger, kun sil i bunn). På første brygg løfta vi maltrøret og skylte med 78° Dette rant raskt gjennom, og vi fikk en meget lav OG (pre-boil eff. på rundt 65. Retta dette med spraymalt etter stormgjæringa, og fikk en kjempegod Ink and dagger av det). På brygg nr. 2 hadde vi fått installert pumpe. Brukte langt mindre meskevann, (og mer skyllevann). Skylte med veldig lav temperatur (ca. 40°), men uten å løfte ut maltrøret. Tok ca. 30 minutter.
Denne gangen hadde vi en pre-boil eff. på rett over 95%!
Nå var det flere "nye" elementer i denne batchen, så hva som gav effekten er det vanskelig å si, men skal forsøke å la maltrøret stå i under skylling neste gang også.
(Tenker dette fungerer noe bedre der det er tette sider på maltrøret, og at tilførselen av vann inne i røret fører til at veldig lite sukker blandes tilbake inn i mesken).
Syns også det renner fort gjennom min Neha 60l. Kan du forklare hva dere gjorde på brygg nr 2, tappet dere av noe vørter før dere skylte? Brukte dere pumpen under skyllingen, til å ha over skyllevannet i så fall eller sirkulerte dere?
 
Syns også det renner fort gjennom min Neha 60l. Kan du forklare hva dere gjorde på brygg nr 2, tappet dere av noe vørter før dere skylte? Brukte dere pumpen under skyllingen, til å ha over skyllevannet i så fall eller sirkulerte dere?
Renner det fort så har du enten kanal eller for grov kverning.
 
Tilbake
Topp