Små batcher

gustavf

Administrator
Jeg siktet på en 25 liters batch i dag, men synes jeg fikk dårlig utbytte. Er det noen andre som har brygget "halve" batcher på bryggeriet og opplevd det samme, eller gjorde jeg en tabbe i dag (som å veie feil da jeg kvernet maltet)?
 
gustavf skrev:
Jeg siktet på en 25 liters batch i dag, men synes jeg fikk dårlig utbytte. Er det noen andre som har brygget "halve" batcher på bryggeriet og opplevd det samme, eller gjorde jeg en tabbe i dag (som å veie feil da jeg kvernet maltet)?

Den minste batchen jeg har satt var ca 38 liter, og den fikk godt utbytte. Riktignok et stykke unna.
 
Jeg skylte ut av mesken for fort en gang, dette dro ned utbyttet. Har også lagt merke til at temperaturen kan  synke under utmesk, noe som tyder på at maltsengen ikke blir gjevnt gjenomskylt.
 
nordtvedt skrev:
Har også lagt merke til at temperaturen kan  synke under utmesk, noe som tyder på at maltsengen ikke blir gjevnt gjenomskylt.

Dersom det er tilfelle, så betyr det jo (prosentvis) mye mer for en liten batch enn en stor. Mulig vi skulle kikket litt på en manifoldløsning, som man kan bruke om man er redd for dårlig fordeling av skyllevannet.
 
Tilbake
Topp