Smaksmessig stagnering

Jøss! 17 grader var mye lavere enn jeg hadde ventet. Vel, da må jeg kanskje prøve det neste gang! Når det gjelder lagring av hveteøl så har jeg nå tre generasjoner som naturligvis har forskjellig lagringstid. Skal gjøre en sammenligning og se om jeg merker noe forskjell på smaken! En god unnskyldning til å ta et par øl  :biersmile:

Hadde den liggende her, slo det opp. 
Han sier faktisk "I tried everything from 18 to 22C, but then my best friend Harold Gulbransen told me the best temperature for fermenting this beer was 17C. I was sceptical that the yeast would even ferment well at that temperature, but the results were spectacular. <...> this temperature creates a beautiful balance ... and produces a fantastic beer."

Du skriver at du bruker en avansert form for BIAB. Skyller du mesken, eller havner all trub i kokekaret. Med den malingen du bruker må det jo bli mye mel. Jeg merket stor forbedring da jeg begynte å skylle mesken i stedet for å bare løfte ut posen og koke.

Fossdal skrev:
Du skriver at du bruker en avansert form for BIAB. Skyller du mesken, eller havner all trub i kokekaret. Med den malingen du bruker må det jo bli mye mel. Jeg merket stor forbedring da jeg begynte å skylle mesken i stedet for å bare løfte ut posen og koke.

Måten jeg gjør det på er at jeg mesker i en 50L kjele uten meskeposen, deretter siler jeg mesken gjennom meskeposen og skyller til slutt maltet i posen med vann. Jeg skyller ikke mesken med vørteren slik jeg tror du gjør? Hvordan gjør du det og hva var det du merket stor forbedring på? Som du påpeker så får jeg MYE trub, og det er noe jeg kunne tenkt meg å redusert da jeg ofte sitter igjen med 6-7 liter trub&gjær i gjæringskaret!

Tilbake
Topp