Smaksopplevelse taper seg raskt

Jeg er fersk, og har bare 5 brygg bak meg hvor jeg alene har kontroll på hele prosessen.

Mitt andre brygg var en IPA, etter en uke på flaske greide jeg ikke vente lengre. Smaksprøven var langt over alle forventninger, og det var tendenser til jubel selv om jeg var alene i rommet. Aroma var god, og smak var god. Ingen tvil om at dette var en IPA, men etter bare en uke på flaske var det for lite kullsyre. En uke til på flaske hjalp på, men fremdeles ikke nok, så den fikk stå ennå en uke. I tillegg ristet jeg på flaskene hver dag. Kullsyre ble nå bra. Men så lurer jeg på om jeg har tabbet meg ut. Kassene ble stående i 20 C nesten to uker til, og jeg har bare puttet noen flasker i kjøleskap etterhvert som jeg skulle servere.  Nå synes jeg at smak og aroma har tapt seg ganske mye, og det er blitt en mer bitter smak som jeg ikke har kjent før. Noen tanker om dette?
 
Har aldri ristet flaskene, det er oksygen i flasketuten som både vil kunne oksidere ølet og fordrive kullsyre. Så det kan gi både flatt øl og usmaker.

Lar de stå i ro i to uker, setter de så stående i kjøleskap frem til konsumering (minst noen dager).

Men, IPA taper mye humlesmak/aroma etter lang lagring, og da kommer gjerne bitterheten tydeligere frem.
 
Humlesmak og -aroma er det som forsvinner først i et øl, og desto varmere desto raskere. Lys er også en meget viktig faktor her.

Bitterhet har også en tendens til å utvikle seg slik at den oppfattes skarpere og mer ubehagelig før den forringes svake med sikkert.

Moralen er: sett det kaldt så fort det har blitt karbonert, og alltid mørkt.
 
SindreW skrev:
Har aldri ristet flaskene, det er oksygen i flasketuten som både vil kunne oksidere ølet og fordrive kullsyre. Så det kan gi både flatt øl og usmaker.

Lar de stå i ro i to uker, setter de så stående i kjøleskap frem til konsumering (minst noen dager).

Men, IPA taper mye humlesmak/aroma etter lang lagring, og da kommer gjerne bitterheten tydeligere frem.

Jeg slet også med lite kullsyre, selv om de hadde stått i to uker. Så snudde jeg alle flaskene forsiktig på hodet, og dagen etterpå så var det altfor mye futt i flaskene.
 
Tilbake
Topp