SMD lodding

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Elektronikkinteressen finnes her på forumet, jeg mangler den ikke selv men å lodde SMD komponenter kan bli litt overcill for meg, så det jeg lurer på om noen her kan påta seg det eller vet om noen som kan det, det blir da seff sending tur retur i post.

Det gjelder en ATMega 640 som er en 100 pins mc med 0,5mm spacing som skal loddes på et kort så jeg derfra kan lodde selv.

upload_2015-10-17_14-27-3.png
upload_2015-10-17_14-28-55.png

Jeg er ikke spesialist på dette, men fikk det til med en loddestasjon fra jula. Jeg tar ikke på meg oppdrag!

Hvis det er så lett som det ser ut der, så er det jo ingen sak. #skeptisk
Å lodde på er ikke så vanskelig. Man må ha et tynt loddetinn. Det er lettest med gammel type loddetinn som inneholder bly. Det har lavere smeltetemperatur enn de moderne loddetinnene.

Det er vanskeligere å lodde av slike komponenter. Med mindre man ikke har en varmluftsblåser med spesialdyse.

Å lodde på er ikke så vanskelig. Man må ha et tynt loddetinn. Det er lettest med gammel type loddetinn som inneholder bly. Det har lavere smeltetemperatur enn de moderne loddetinnene.

Det er vanskeligere å lodde av slike komponenter. Med mindre man ikke har en varmluftsblåser med spesialdyse.

Du får loddetinn med bly i dag også, som er mest vanlig/brukt innen elektronikk. Rørleggere har ikke lengre lov å bruke bly.
Tynn loddespiss er det som er viktig, ikke tynt tinn :)

Se der ja, blyholdig loddetinn og pasta. Bare å finne rette temperatur og være stødig på hånden. Men vit at personen i filmen over har loddet noen ganger før ;)

Se der ja, blyholdig loddetinn og pasta. Bare å finne rette temperatur og være stødig på hånden. Men vit at personen i filmen over har loddet noen ganger før ;)

Loddet siden 70 tallet, men, man skal ikke være stor i kjeften, har ikke prøvd dette ennå, men ser anår jeg svinger loddebolten på gamle PCkort med SMD komponenter at dette er overkommelig.
Fikk av en komponent med bare loddebolten og en knappnål, men dette kortet er ikke brukbart lengre :) :)

Tilbake
Topp