Smoked Pale Ale

Stein Norem Wisted

Norbrygg-medlem
Sitter og vurderer å brygge en Smoked Pale Ale, eller kanskje Smoked Very Pale Ale.

Volume: 25 liters
OG: 1047
FG: 1011
Alcohol:  4.7 % by vol.
Colour:  11 EBC (Golden)
Bitterness:  36 IBU

Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 2400 g
Smoked Malt 6 EBC 2200 g
Biscuit Malt 50 EBC 250 g
Pilsner Malt 3 EBC 250 g

Mash schedule: 66 degrees for 60 minutes, washout 78 degrees for 40 minutes.

Hops
Challenger  8.08% 35 g 60 minutes
East Kent Goldings 4.4% 35 g 15 minutes
Simcoe 13% 40 g 1 minute

Fermentation
Yeast: WLP036 Dusseldorf Alt Yeast
Ferment at 18 degrees C for 14 days.

Carbonate with 8 g sugar pr litre at 15 degrees C for 14 days.

Noen synspunkter på denne ? Vil det funke med et så lyst røykøl ?
 

Vedlegg

  • Mungot - smoking gun1.jpg
    Mungot - smoking gun1.jpg
    95,7 KB · Sett: 841
Hallais. røyk øl er morro. Har selv brygget en batch med 25% bestmalts røyk malt å det ble veldig godt.
Jeg tror du bør nedskalere sen humla di så den ikke krasjer for mye med røyk aromaen. eventuelt fjerne den helt å bare kjøre bitter humle.
Røyk og humle som konkurrerer om plassen blir nok ikke så bra. Men det er nå min erfaring å personlige mening.

Ellers kos deg masse med røyk øl, det er deilig!!
 
Om ikkje dette innspelet kjem for seint, så ville eg nok ha auka mesketemperaturen eit par grader for å sikre eit øl med meir fylde enn du får på 66 grader. Men du må ta med i berekninga at eg ikkje har erfaring med WLP 036.
 
Da har jeg brygget denne. Justerte litt på oppskriften etter innspill her. Den lukter himmelsk allerede etter et døgns gjæring  :ilike:

--
OG: 1053
FG: 1011
Alcohol:  5,2 % by vol.
Colour:  8 EBC (Golden)
Bitterness:  27 IBU

Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 2500 g
Smoked Malt 6 EBC 2250 g
Pilsner Malt 3 EBC 350 g

Mash schedule: 68 degrees for 60 minutes, washout 78 degrees for 30 minutes.

Boil
90 minutes
1 ts Irish moss 15 minutes

Hops
Challenger  8.08 % 25 g 60 minutes
East Kent Goldings 6.75 % 30 g 15 minutes
Saaz 3.6 % 15 g 1 minute

Fermentation
Yeast: WLP036 Dusseldorf Alt Yeast
Ferment at 18 °C for 14 days.

Carbonate with 6 g sugar pr litre at 15 °C for 14 days.
 
Den brukte jeg 25% av i en porter, som endte opp som et rent røykøl. Godt, men ble ikke noen porter. Gi beskjed på hva nærmere 50% ble!
 
Det skal jeg gjøre. Men planen min var å lage et lyst, uskyldig utseende øl, med MYE røyksmak.  :idea:

Vi får se hvordan det blir. :jaha:
 
Da var denne tappet, karbonert for en uke på 20-22 °C og prøvesmakt.

Den var interressant. Mye røykduft/smak. Duften minner faktisk litt om single malt whisky. Faktisk ganske grei. Får se hvordan den utvikler seg. Jeg elsker denne hobbyen :biersmile:
 

Vedlegg

  • 013-018.jpg
    013-018.jpg
    172,6 KB · Sett: 370
Kul etikett

I det siste har jeg eksperimentert med røkt porter men i går drakk jeg for første gang Schlenkerla Rauchbier Märzen, nydelig øl. Jeg vet i hvert fall hva jeg skal brygge neste gang.

Foreløpig oppskrift:

78% BestMalz røktmalt
12% Munich
8% Caramunich
2% Carafa II Spesial

21 IBU Hallertau 60 min
WLP830 German Lager

Jeg blir veldig glad for tips fra folk som kjenner til nevnte ølet. En ting jeg er veldig usikker på er om Schlenkerla bruker ristet malt.
 
Da var denne tappet, karbonert for en uke på 20-22 °C og prøvesmakt.

Den var interressant. Mye røykduft/smak. Duften minner faktisk litt om single malt whisky. Faktisk ganske grei. Får se hvordan den utvikler seg. Jeg elsker denne hobbyen :biersmile:

Heisann.
Tenker brygge en øl med røykpreg... Din oppskrift her så spennende ut.

Husker du hvordan dette ølet utviklet seg etter hvert? Har du evt noen innspill/tips?

:)
 
Jeg var i Bamberg i sommer, og ble hekta på Schlenkerla. Så da måtte jeg prøve meg, og denne ble veldig vellykket:

Rauchbier

Beregnet til 30 liter ferdig øl:

4.5 kg røykmalt (BestMalz. Du kan ikke bruke Weyermann, det gir mye mindre røyksmak.)
0.9 kg pilsnermalt
0.9 kg mørk munich
0.3 kg Caramunich
0.1 kg Carafa 3

Meske på 67/66 grader.

60 gr. Hallertauer Mittelfrüh ved 60
30 gr. Hallertauer Mittelfrüh ved 10

WLP029 Kølsch Yeast ved 16 grader. (Men det "riktige" er å bruke lagergjær. s-w34/70 er sikkert helt greit.)

Jeg kjørte no sparge her. Du må jo uansett justere oppskriften i forhold til ditt oppsett og den effektiviteten du er vant til å få. Hvis du synes det virker ekstremt med all den røykmalten, så ta det med ro. Ølet blir ikke ekstremt, bare et tydelig røykpreget øl.
 
Heisann.
Tenker brygge en øl med røykpreg... Din oppskrift her så spennende ut.

Husker du hvordan dette ølet utviklet seg etter hvert? Har du evt noen innspill/tips?

:)

Jeg husker ikke helt, men mener at den ikke utviklet seg noe særlig, men at den forble slik den var ved tapping. Det ble ikke noen favoritt, og jeg hadde den vel stående en god stund uten at den endret seg noe særlig. Men jeg ser på hjemmesiden min at jeg ga den en firer, dvs. god øl, men ingen favoritt. Tips ? Kanskje brygge en liten batch første gang for å teste den ut.
 
Tilbake
Topp