Søker etter en lett og fin øl oppskrift

Da som jeg har satt første brygget, må jeg begynne å planlegge neste brygg.
Ser for meg en lys tysk pilsner, noe som passer våren/sommeren.

Skal etter planen brygge igjen om 14 dager, og pilsneren skal få modne til slutten av mai/ begynnelsen av juni.

Dersom noen har en fin oppskrift de har lyst å dele med seg hadde det vært kjempe!

(Brygg nr. 2 blir nok ekstraktbrygg da jeg ikke er helt stø på all grain metoden enda, dog jeg leser om det for harde livet)

Anbefaler Brewing Classic Styles hvis du vil ha gode ekstraktoppskrifter (som kan gjøres all grain om du vil det etterhvert), den har mye fin informasjon generelt om de ulike stilene også. Ellers ligger det mye bra under oppskriftdelen på forumet. Husk at pils med undergjær må gjære på lavere temperaturer enn overgjær og ale. Lager er generelt litt mer krevende enn ales.

Tilsvarende lyst og lett sommerale kan jo være en Kölsch, cream ale eller et hveteøl?

Anbefaler forreten medlemskap i Norbrygg, det virker som om du trives her :)

Takker for linken. Skal se å få bestillt boka :)
Har også bestillt moderne hjemmebrygging, men den kommer ikke før ut i uka.

Av lyst sommerøl er kölsh  noe som kan være alternativ. Har drukket en god del kölsh når jeg har vært i Köln og Aachen.

Medlemskap i Norbrygg er noe jeg skal få til vettu, stortrives! Kjempehyggelige folk her!

Edit: da var jeg innmeldt i Norbrygg.

Fant også ut at jeg må legge pilsner prosjektet på hylla inntil jeg har ett par brygg på cven min. Det er visst vanskeligere å brygge pils.
Av de bryggene som passer best til nybegynnere tenkte jeg isåfall å satse på Blonde.
Det var den lyseste av "nybegynnerølene".

Jeg har endret tittelen på tråden til "Søker etter en let og fin øl oppskrift".

Så det jeg nå etterlyser er en lys, lettdrikkelig og klar øl med lite humle og minst mulig gjærsmak.
Mao. noe bortimot en pilsner.

Jeg har skaffet meg Brewing classic styles og sett litt på pilsner og kölsh oppskriftene der.

Men ifølge av boka så er pilsner og kölsh noe vanskeligere å brygge.
Er det noen som brygger dette som kan komme med råd og evt. "prosedyrer"? :)

Sjå på Cream ale og Blonde ale i Brewing classic styles. Desse skal vere ganske bra, bryggjer ein cream ale no sjølv, og preliminære smakingar er lovande.

Ang. blonde ale ble jeg noe "skremt" når jeg prøvde nøgne ø sin "blonde".

Jeg fant ut for sent at flaskene blir naturlig karbonert, og derfor må stå oppreist. Jeg hadde de liggende i kjøleskapet. Men satte de oppreist og ventet 36 timer før jeg åpnet den første. Den smakte ikke så godt som jeg hadde forestillt meg. Mulig at gjæret fortsatt fløt rundt, for den smakte mye gjær. Gjærsmaken overdøvte all annen smak.

Tilbake
Topp