Sommerfest på jobb - innspill på hva en kan lage

Vi skal ha sommerfest på jobb, og jeg kunne tenke meg å lage en lettdrikkelig øl som de fleste liker. Jeg har kun Us-05 gjær hjemme. Jeg kunne trengt en oppskrift som krever kun et meskesteg (hastverkbrygg da jeg kun har noen timer ledig - skaffe barnevakt til småtassen i huset her på søndag). Jeg kommer til å sette gjæringskaret i kjelleren (18-20 grader) - (gjæringsskapet er opptatt)
 
Du kan selvfølgelig sette en Cream Ale i retning "Cream of three crops", den funker fint på US-05 og i 18-20 grader. Men blir veldig lett...  så IPA-hipsterne på jobben din vil rynke på nesa ;)
 
Sjakkt skrev:
Du kan selvfølgelig sette en Cream Ale i retning "Cream of three crops", den funker fint på US-05 og i 18-20 grader. Men blir veldig lett...  så IPA-hipsterne på jobben din vil rynke på nesa ;)

Ingen IPA-hipsters der.. de fleste er damer i 50 åra... så må være noe lett noe:) har noen flasker med cream ale som jeg skal ta med.
 
uThaug skrev:
Marius K. skrev:
En lett humlet APA?

oppskrift?

Har ikke knust på med en APA selv enda, men Palmer har denne i sin bok:

Malt:
82 % Pale ale malt
6 % Crystal 180 EBC
6 % Amber malt
6 % Muich

OG et sted mellom 1,045 og 1,060. Palmer har i sin oppskrift lagt seg på 1,047, og 19 liter.

Han bruker WLP001, så Safale US-05 funker fint.

Humleskjemaet han kjører er som følger:

60 min: 14 gram Northern brewer (11 %) til 21 IBU
30 min: 14 gram Cascade (6 %) til 9 IBU
15 min: 28 gram Cascade (6 %) til 11 IBU

Dersom du vil ha en med litt mindre humlepreg så er det bare å bremse litt på bruken. Kanskje gå litt lavere på 60 minutter tilsetningen, men beholde 30 og 15? Da får du et øl som ikke er så bittert, men som smaker en del humle. Eventuelt bremse over hele fjøla.

Vil du ha mer aroma foreslås det tørrhumling med 14 gram Cascade. Relativt beskjedne mengder.

Mesking på 68 grader. Sikkert ikke noe stress å legge seg litt lavere om man vil ha et litt tørrere øl.
 
Laget en lys ale til en grillfest (på dagtid...) med jobben i fjor, og det var ingen utprega øl-entusiaster utenom meg til stede, men alle likte denne godt.

40 liter
OG 1.044
FG 1.008

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
1.22 tbsp            PH 5.2 Stabilizer (Mash 60.0 mins)      Water Agent  1        -           
7.00 kg              Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)        Grain        2        87.5 %       
1.00 kg              Carared (39.4 EBC)                      Grain        3        12.5 %       
36.87 g              Target [11.50 %] - Boil 60.0 min        Hop          4        20.0 IBUs   
24.58 g              Goldings, East Kent [5.90 %] - Boil 30.0 Hop          5        5.8 IBUs     
8.00 g                Klar Urt (Boil 10.0 mins)                Fining        6        -           
24.58 g              Goldings, East Kent [5.90 %] - Boil 10.0 Hop          7        2.7 IBUs     
2.11 tsp              Yeast Nutrient (Boil 10.0 mins)          Other        8        -           
24.58 g              Goldings, East Kent [5.90 %] - Boil 5.0  Hop          9        1.5 IBUs     
1.0 pkg              Safale American  (DCL/Fermentis #US-05)  Yeast        10      -           
50.00 g              Goldings, East Kent [5.90 %] - Dry Hop 1 Hop          11      0.0 IBUs     

Meska på 66 grader i en time og utmesk på 75 grader i 10 minutt.

Holdt til to fat, det ene ble tømt, det andre var det en slant igjen i, men tatt i betraktning av at vi var rundt 30 stk, derav ett par som kjørte, gikk det unna med øl.
 
Har fått samme oppgave til vår sommerfest og har denne klassikeren stående til gjæring nå:
http://www.homebrewtalk.com/f66/centennial-blonde-simple-4-all-grain-5-10-gall-42841/
Er en del av oss som ikke er så store ølfantaster, men denne er både balansert, GOD, forfriskende og lettdrikkelig for de fleste.
Har brygget den en gang før og har bare gledet meg til å gjøre det igjen :)

Edit: Det står Nottingham, men skal ikke være noe problem med US-05.
 
pergpau skrev:
Har fått samme oppgave til vår sommerfest og har denne klassikeren stående til gjæring nå:
http://www.homebrewtalk.com/f66/centennial-blonde-simple-4-all-grain-5-10-gall-42841/
Er en del av oss som ikke er så store ølfantaster, men denne er både balansert, GOD, forfriskende og lettdrikkelig for de fleste.
Har brygget den en gang før og har bare gledet meg til å gjøre det igjen :)

Edit: Det står Nottingham, men skal ikke være noe problem med US-05.

Da blir det denne. Takk for strålende hjelp som alltid folkens!
 
Jeg ville personlig laget en double-chocolate-oatmeal-breakfast-stout. Selv damer i 50-årene bør prøve noe nytt i ny og ne. Og alle vet at alle damer elsker sjokolade.
 
Tilbake
Topp