Søte ferdig gjæret ingefær-øl?

Skal tappe 50 ltr ingefær øl på dat i dag, men syns den ble veldig tørr, er det noen form for søtning som kan tilsettes uten fare i det den fates? :)

Litt usikker på hva som kan brukes, vil jo beholde tilsatt søtningen i den, men usikker på om det vil skille / synke til bunn i fatet.

Erfaring / råd anyone? :)

Har ikke forsøkt det selv, men laktose vil vel tilføre sødme uten at det påvirker karboneringsprosessen i og med at det ikke gjærer.
Bør sikkert kokes opp som sukkerlake først.

Vent med å sette særlig trykk på fatet til laktosen er på plass. Det skummer som bare rakkern når du har det i et ferdig karbonert fat.

Den er grei, laktose er bestilt, blir trykksatt for hjemkjøring (brygger ikke hjemme for tiden) og tar av trykk når det er hjemme og lar stå til laktosen er i hus, kokt opp og dermed smakes det til før karbonering ordnes :)

Håper det ordner seg, om ikke blir dette ingefær cider mersom. ;)

Jeg har brukt å varme opp når jeg føler den har gjæret langt nok/er søt nok. Neste brygg skal jeg gjære 2/3 av brygget helt ut og fryse ned 1/3. Så skal dette blandes før oppvarming og fating. Dette for å la gjæren få ryddet opp. For din del kunne du brukt samme metode og varmet opp brygget og blandet inn vanlig sukker. Grunnen til at jeg gjør det på denne tungvinte måten er at jeg synes laktose har en kunstig søtsmak.

Jeg har brukt å varme opp når jeg føler den har gjæret langt nok/er søt nok. Neste brygg skal jeg gjære 2/3 av brygget helt ut og fryse ned 1/3. Så skal dette blandes før oppvarming og fating. Dette for å la gjæren få ryddet opp. For din del kunne du brukt samme metode og varmet opp brygget og blandet inn vanlig sukker. Grunnen til at jeg gjør det på denne tungvinte måten er at jeg synes laktose har en kunstig søtsmak.

Aldri prøvd laktose, men høres jo logisk ut.

Kan du utdype din metode litt? Hvor varmt og evt hvordan da det er snakk om plastkar etc :)

Hadde mest lyst til det, ville jo gått greit for min del da jeg har det på fat, men skal tappe en del på flaske og så må jo benytte noe som ikke er forgjærbart eller metoden du beskrev :)

Min metode funker på fat og ikke ettergjæring på flaske. Har du fat men ønsker flasker, må du nesten karbonere på fat for så å tappe ferdig karbonert på flaske.
Jeg tapper over fra gjæringskaret over i kasserolle og varmer opp til 80 grader. Så setter jeg kasserollen i vannbad for avkjøling før jeg så tapper over på fat. Da har jeg tatt livet av all gjær og kanskje andre ulumskheter :) Har på mine to brygg så langt sluppet unna oksidering.

Min metode funker på fat og ikke ettergjæring på flaske. Har du fat men ønsker flasker, må du nesten karbonere på fat for så å tappe ferdig karbonert på flaske.
Jeg tapper over fra gjæringskaret over i kasserolle og varmer opp til 80 grader. Så setter jeg kasserollen i vannbad for avkjøling før jeg så tapper over på fat. Da har jeg tatt livet av all gjær og kanskje andre ulumskheter :) Har på mine to brygg så langt sluppet unna oksidering.

Bruker fat her og, men flasker jo alltids noe. :) hørtes ut som mye arbeid da jeg brygger mellom 50-75ltr av gangen, 50 ltr det er snakk om denne gangen. Men det fungerer vel greit for mindre batcher. :)

Ser for meg at gjærstopp / stans hadde vært praktisk dersom noe slikt finnes for bruk med ølgjær :)

Tilbake
Topp