Speidel 50: lav utnyttingsgrad

Ok, da er effektiviteten 74 % og du har da en profil i BS som er korrekt i forhold til din speidel .. Høyest jo topp ut. Da skal jeg teste min speidel med samme grep som du gjorde og legge inn samme tall i BS...

Easybrew
PS
Jeg rørte ikke forsiktig; jeg brettet opp ermet og brukte handa til å røre og virkelig løse opp i malten helt til bunns i røret. 64 C går greitt for huden min.
 
Mye å hente på skyllingen når man brygger med Speidel.

Synes du skyller med litt lite vann. Jeg skyller med 9 liter, og jeg har 20-literen! Før mesking fyller jeg speidelen med vann opp til 1 cm under øverste strek. Ingen problem med tynn mesk, det er nok enzymaktivitet til å konvertere på 60 min. (På ølstiler som pilsner/ lager er tynn mesking vanlig)
Bruk et litersmål i rustfritt og skyll sakte med ca 1 liter 80*C vann av gangen. Da skal du kunne nå 85% enkelt.
 
Mye å hente på skyllingen når man brygger med Speidel.

Synes du skyller med litt lite vann. Jeg skyller med 9 liter, og jeg har 20-literen! Før mesking fyller jeg speidelen med vann opp til 1 cm under øverste strek. Ingen problem med tynn mesk, det er nok enzymaktivitet til å konvertere på 60 min. (På ølstiler som pilsner/ lager er tynn mesking vanlig)
Bruk et litersmål i rustfritt og skyll sakte med ca 1 liter 80*C vann av gangen. Da skal du kunne nå 85% enkelt.

Jeg har 8 liter til skylling på 50 liter speidel med kort maltrør (tilsvarer 20 literen.) og da starter jeg med 29 l . Når jeg skyller så tar jeg meg god tid. I tillegg smaker jeg på malten underveis for kjenne om det smaker søt. Hvis det blir mindre søtt under skylligen så fjerner jeg det øverste laget av mesken og forsetter skyllingen.

Men det virker som det er viktig å holde ca 78 grader for at det skal være effektivt. Hvis det en bommer der og en skyller med mye kaldere så vil maltet fremdeles smake søtt etter skylling.. Det er iallefall min erfaring.

Men på forumet til speidel så var det en som spurte hvor viktig det var å skylle med vann med 78 grader. Og da kom det svar fra produsenten at det hadde begynnt å skylle med vann rett fra springen og at det fungerte også pga at mesken er varm når en tar den opp. Derfor prøvde jeg med vann fra springen en gang og det var langt fra suksess hos meg iallefall. Så jeg holder meg på skylling med 78 grader iallefall.

Hvis en søker i forumet her så var det noen som linket til diskusjonen med mail svar fra produsenten..

Easybrew
 
Har en 50 liter speidel (2012 modell) som jeg hadde ca 75% effektivitet på og møllen innstilt på 1,2mm. Tenkte å prøve å forbedre dette og stilte møllen opp til 1,4mm, men da ble utbytte enda dårligere.

Jeg begynte å fukte malten med 2% vann og stilte møllen inn på 0,9mm. Jeg rører ikke maltrøret mens meskingen pågår siden jeg er prinsippielt i mot det, jeg fjerner heller ikke malt under skyllingen.

Når jeg skyller hviler maltrøret på bøylen hele tiden, slik at jeg ikke drar ut stangen fra den nederste platen, men tapper ut vørter i et gjærspann for å holde nivået under maltrøret, dette er viktig, for når stangen er ute finner skyllevannet veien ut der. Temperatur 78 grader på skyllevann er viktig, hadde for lav temperatur ved et tilfelle og da ble effektiviteten lavere.

Begge disse tiltakene ble innført samtidig, så jeg vet ikke hva som virket best, men har fortsatt med begge.

Når jeg brygger øl med OG ca 1050-1055 klarer jeg meskeeffektivitet på 94%. Etter 25-30 liter skylling er run-offs enda på 1020.

Har ikke eksperimentert så mye med det enda, men tror å legge seg på nederste merket og skylle mer er et godt triks for å få opp effektiviteten.

Vedlagt bilde fra en american blonde med 10,5 kg pale og 0,5kg munich type1, denne ble OG1054, meskeeffektivitet 93,9% i følge BS.
Mash-inn på 60 grader, 65 grader 60 minutter
60 liters gjærspannet ble helt fullt.

2015-01-09 18.58.02.jpg
 
Har en 50 liter speidel (2012 modell) som jeg hadde ca 75% effektivitet på og møllen innstilt på 1,2mm. Tenkte å prøve å forbedre dette og stilte møllen opp til 1,4mm, men da ble utbytte enda dårligere.

Jeg begynte å fukte malten med 2% vann og stilte møllen inn på 0,9mm. Jeg rører ikke maltrøret mens meskingen pågår siden jeg er prinsippielt i mot det, jeg fjerner heller ikke malt under skyllingen.

Når jeg skyller hviler maltrøret på bøylen hele tiden, slik at jeg ikke drar ut stangen fra den nederste platen, men tapper ut vørter i et gjærspann for å holde nivået under maltrøret, dette er viktig, for når stangen er ute finner skyllevannet veien ut der. Temperatur 78 grader på skyllevann er viktig, hadde for lav temperatur ved et tilfelle og da ble effektiviteten lavere.

Begge disse tiltakene ble innført samtidig, så jeg vet ikke hva som virket best, men har fortsatt med begge.

Når jeg brygger øl med OG ca 1050-1055 klarer jeg meskeeffektivitet på 94%. Etter 25-30 liter skylling er run-offs enda på 1020.

Har ikke eksperimentert så mye med det enda, men tror å legge seg på nederste merket og skylle mer er et godt triks for å få opp effektiviteten.

Vedlagt bilde fra en american blonde med 10,5 kg pale og 0,5kg munich type1, denne ble OG1054, meskeeffektivitet 93,9% i følge BS.
Mash-inn på 60 grader, 65 grader 60 minutter
60 liters gjærspannet ble helt fullt.

Vis vedlegget 17559

Spennende lesning. Slik jeg forstår deg så mesker du med vann til nederste streken. Altså 45 l før start og skyller med 25-30 l vann på 78 grader.hvor mye har du til kok da ? 65 l ? Kok på 60 min og tap på 8-9 %

Dette skal jeg prøve på når jeg får på plass løfteanordningen til maltrøret. Du er heller ikke den første med god erfaring å gå til 0.9 mm og fuktig av maltet for de noe jeg har lest at andre har gjort også med god erfaring.

Skal prøve å gjenskape dette resultatet med samme mengde og type malt som deg.

Easybrew
 
Brukte streken i midten til meskevann på denne, men antar at det er mulig å tyne enda litt mer ut om man mesker med mindre vann, siden det kan skylles mer.

Jeg har en BB30 som jeg bruker til å varme meskevann, og den var nesten full altså rundt 30 liter. Så 50-11=41+ 32 =73 liter, altså 32 liter skyllevann.
Bruker refraktometer og skyller til jeg treffer pre-boil, og justerer humle etter dette volumet.

Hadde pre-boil 1046 og volum 73 liter og endte på OG 1054 og 63 liter.

Rune
 
Tilbake
Topp