Har en 50 liter speidel (2012 modell) som jeg hadde ca 75% effektivitet på og møllen innstilt på 1,2mm. Tenkte å prøve å forbedre dette og stilte møllen opp til 1,4mm, men da ble utbytte enda dårligere.
Jeg begynte å fukte malten med 2% vann og stilte møllen inn på 0,9mm. Jeg rører ikke maltrøret mens meskingen pågår siden jeg er prinsippielt i mot det, jeg fjerner heller ikke malt under skyllingen.
Når jeg skyller hviler maltrøret på bøylen hele tiden, slik at jeg ikke drar ut stangen fra den nederste platen, men tapper ut vørter i et gjærspann for å holde nivået under maltrøret, dette er viktig, for når stangen er ute finner skyllevannet veien ut der. Temperatur 78 grader på skyllevann er viktig, hadde for lav temperatur ved et tilfelle og da ble effektiviteten lavere.
Begge disse tiltakene ble innført samtidig, så jeg vet ikke hva som virket best, men har fortsatt med begge.
Når jeg brygger øl med OG ca 1050-1055 klarer jeg meskeeffektivitet på 94%. Etter 25-30 liter skylling er run-offs enda på 1020.
Har ikke eksperimentert så mye med det enda, men tror å legge seg på nederste merket og skylle mer er et godt triks for å få opp effektiviteten.
Vedlagt bilde fra en american blonde med 10,5 kg pale og 0,5kg munich type1, denne ble OG1054, meskeeffektivitet 93,9% i følge BS.
Mash-inn på 60 grader, 65 grader 60 minutter
60 liters gjærspannet ble helt fullt.
Vis vedlegget 17559