Dette var bare et vennlig råd! Jeg har hatt Speidel i 5 år nå, og har prøvd litt forskjellig når det gjelder skyllemetoder -uten å ha funnet den ideelle. For tiden bruker jeg Speidelen kun til mesking og skylling, vørteren tapper jeg av etterhvert og koker i en separat kjele. Litt tungvint, men etter noen år med brygging i industrilokale og vinsj er jeg tilbake som hjemmebrygger uten festekrok i taket...
Jeg har også smakt oksydert øl, og det meste -eller kanskje alt ølet jeg har stående som er mer enn 2 år gammelt har kraftige sherry-toner. Jeg har en mistanke om at dette skyldes lufting av varm vørter. Jeg har stort sett kjørt med 10 minutter utmesk på 80 grader, og det kan hende dette har like stor negativ effekt. Men dette med oksydasjon er, som du antyder, bare synsing og spekulasjoner.
Den viktigste grunnen til at jeg fraråder å buksere meskesylinderen til å balansere på toppen av bryggekjelen er rett og slett at jeg også har erfaring med temmelig store 2. gradsforbrenninger på begge lår og føtter!
For å spare tid er det jo fristende å fyre opp og begynne kokingen før mesken har dryppet helt fra seg. Når man står på en krakk på bordet ved siden av bryggeapperatet og skal flytte litt på et tungt, varmt og glatt maltrør er det lett å få litt overbalanse. Det skvulper ganske bra med varm vørter når maltrøret raser ned i gryta, og olabukser og joggesko gir liten beskyttelse når tsunamien når deg.
Episoden hendte for flere år siden, ikke med Speidel men et 75 liters terassebryggeri. Men prinsippet skulle være det samme.