Kyrre D K skrev:
Speidelen er sikkert kjempebra hvis du ikke tåler litt søl og egentlig bare ønsker å lage øl med minst mulig anstrengelse..
Men ønsker du å være en skikkelig hjemmebrygger og legge følelse og sjel i ølbryggingen din anbefaler jeg deg på det sterkeste å gjøre dette med litt mer "hjemmesnekra" utstyr. Øllet blir like bra, og smaker til og med enda bedre når man har gjort litt egen innsats for resultatet
For noe reinspikka tull. Du mener altså at du, ut fra at jeg bor i leilighet og har behov for et kompakt bryggeri uten å ha mulighet til å bruke mye tid på lage meg utstyr, ikke legger følelse og sjel i brygginga? At den tida jeg bruker på å kverne, måke malt, røre og vaske er mindre verdt, fordi jeg ikke har laget utstyret selv, er en fryktelig rar holdning. Hvor setter du egentlig grensa? Det ser jo ut til å mene at man fortsatt kan legge sjel i ølet, selv om man kjøper avansert gjæringskammer med temperaturkontroll, men at man ikke skal kunne føle seg som noen fullverdig hjemmebrygger fordi man også har utstyr for temperaturkontroll i mesken.
Er det akkurat Speidel Braumeister som er problemer, eller gjelder dette også alle som kjøper Stana sitt terrassebryggeri eller skulpturer fra MoreBeer? Den siste finnes forresten i flere varianter, så den er kanskje OK om man kjøper kjelene et sted og temperaturkontrollen et annet sted.
Jeg slår altså ingen et slag for økonomiske løsninger - og rører i egen mesk!!
Slå for all del et slag for økonomiske løsninger. Hvorfor kan du ikke gjøre det uten å kalle meg og andre som har kjøpt Speidel mindreverdige hjemmebryggere?
Malt og humle er tydeligvis greit å kjøpe i butikk, men utstyr? Nei, da legger du ikke sjel i brygginga.
Jeg kjenner jeg blir litt provosert over dette forsøket på å definere hjemmebrygging akkurat slik du gjør det, som den eneste måten som er akseptabel.