gustavf
Administrator
Kyrre D K skrev:Jeg skjønte selvfølgelig at noen ville bli provosert av mine innlegg! Det var forsåvidt også meninga å sette dette veldig på spissen..
Min klare mening er at jeg er litt lei denne opphausinga om Speidel. Det er tross alt en stor økonomisk innvestering for flere av oss..
Ja, det er det. Derfor finner du nesten bestandig anbefalinger om å tenke seg grundig om og vurdere andre løsninger når man snakker om Speidel.
Jeg synes det skal være mulig å brygge øl uten at man må ha dette som "teknisk hobby". Det skal ikke være nødvendig å være en kombinasjon av rørlegger, sveiser og profesjonell eBay-handler for å kunne brygge øl, og derfor er det veldig bra at Petit har gjort både Speidel Braumeister og BrauEule lett tilgjengelig med god service i Norge. Det finnes ganske mange som ønsker å brygge øl uten å først måtte bruke mye tid på å designe seg et bryggeri, noe som også krever ganske mye erfaring å få bra.
De som ønsker å brygge uten å bygge, for å si det slik, har ikke så mange alternativer. Jeg synes ikke det er fornuftig å peke ut de som velger noen av dem som mindre verdig å kalles hjemmebryggere enn andre. Alternativene er, stort sett:
Speidel Braumeister - Fordeler og ulemper er vel etterhvert godt kjent.
BrauEule - Dyrere og mindre kompakt enn Speidel, men bedre egnet for sterke øl, mer likt et vanlig bryggeri og har en del praktiske detaljer (whirlpool mm)
MoreBeer BrewSculpture og tilsvarende fra et par andre USA-leverandører - Kun gassvarianten er egnet i Norge og eventuell automatisering er kun for 110V. Tradisjonelt hjemmebryggeroppsett, men prismessig tilsvarende som Speidel Braumeister.
Stana terassebrygger - Enkelt og billig oppsett, men fungerer kun på gass og gir ikke veldig god kontroll på prosessen.
Flere systemer kjenner jeg ikke til og i dette selskapet har jeg overhodet ingen problemer med å anbefale Speidel.
Dersom man ønsker å starte med brygging uten å ha noe utstyr, er Stana-bryggeriet sannsynligvis det billigste. Dersom man ikke har mulighet til, eller ikke ønsker, å brygge ute og gi sjelet øl ved å fryse under bryggeprosessen, så passer ikke Stana-utstyret eller andre gass-bryggerier. Dersom man da ikke kjenner noen som kan bidra med gratis sveising, og det å skulle få noe sveiset plutselig blir en ganske kostbar sak, så er jeg faktisk ikke så sikker på at man klarer å lage et bryggeri til en pris som er vesentlig under Speidel.
Noe av det som har gjort denne hobbyen så stor som den er blitt er vel akkurat dette med at det er mulig å lage godt brygg med økonomisk rimelige løsninger. Hvis hobbyen skal fortsette å vokse som den har gjort tror jeg dette er veien å gå. Derfor mener jeg at man ikke skal anbefale alle nybegynnere å kjøpe Speidel blindt! selv om det ikke var tilfellet til trådstarter..
Nybegynnere bør ikke anbefales hverken Speidel eller et byggeprosjekt de ikke har forutsetninger for å forstå, men ekstraktbrygg og enklest mulig utstyr.