Speidel Braumeister, eller????

Kyrre D K skrev:
Jeg skjønte selvfølgelig at noen ville bli provosert av mine innlegg! Det var forsåvidt også meninga å sette dette veldig på spissen..  :)
Min klare mening er at jeg er litt lei denne opphausinga om Speidel. Det er tross alt en stor økonomisk innvestering for flere av oss..

Ja, det er det. Derfor finner du nesten bestandig anbefalinger om å tenke seg grundig om og vurdere andre løsninger når man snakker om Speidel.

Jeg synes det skal være mulig å brygge øl uten at man må ha dette som "teknisk hobby". Det skal ikke være nødvendig å være en kombinasjon av rørlegger, sveiser og profesjonell eBay-handler for å kunne brygge øl, og derfor er det veldig bra at Petit har gjort både Speidel Braumeister og BrauEule lett tilgjengelig med god service i Norge. Det finnes ganske mange som ønsker å brygge øl uten å først måtte bruke mye tid på å designe seg et bryggeri, noe som også krever ganske mye erfaring å få bra.

De som ønsker å brygge uten å bygge, for å si det slik, har ikke så mange alternativer. Jeg synes ikke det er fornuftig å peke ut de som velger noen av dem som mindre verdig å kalles hjemmebryggere enn andre. Alternativene er, stort sett:
Speidel Braumeister - Fordeler og ulemper er vel etterhvert godt kjent.
BrauEule - Dyrere og mindre kompakt enn Speidel, men bedre egnet for sterke øl, mer likt et vanlig bryggeri og har en del praktiske detaljer (whirlpool mm)
MoreBeer BrewSculpture og tilsvarende fra et par andre USA-leverandører - Kun gassvarianten er egnet i Norge og eventuell automatisering er kun for 110V. Tradisjonelt hjemmebryggeroppsett, men prismessig tilsvarende som Speidel Braumeister.
Stana terassebrygger - Enkelt og billig oppsett, men fungerer kun på gass og gir ikke veldig god kontroll på prosessen.

Flere systemer kjenner jeg ikke til og i dette selskapet har jeg overhodet ingen problemer med å anbefale Speidel.

Dersom man ønsker å starte med brygging uten å ha noe utstyr, er Stana-bryggeriet sannsynligvis det billigste. Dersom man ikke har mulighet til, eller ikke ønsker, å brygge ute og gi sjelet øl ved å fryse under bryggeprosessen, så passer ikke Stana-utstyret eller andre gass-bryggerier. Dersom man da ikke kjenner noen som kan bidra med gratis sveising, og det å skulle få noe sveiset plutselig blir en ganske kostbar sak, så er jeg faktisk ikke så sikker på at man klarer å lage et bryggeri til en pris som er vesentlig under Speidel.

Noe av det som har gjort denne hobbyen så stor som den er blitt er vel akkurat dette med at det er mulig å lage godt brygg med økonomisk rimelige løsninger. Hvis hobbyen skal fortsette å vokse som den har gjort tror jeg dette er veien å gå. Derfor mener jeg at man ikke skal anbefale alle nybegynnere å kjøpe Speidel blindt! selv om det ikke var tilfellet til trådstarter..

Nybegynnere bør ikke anbefales hverken Speidel eller et byggeprosjekt de ikke har forutsetninger for å forstå, men ekstraktbrygg og enklest mulig utstyr.
 
gustavf skrev:
Jeg kjenner jeg blir litt provosert over dette forsøket på å definere hjemmebrygging akkurat slik du gjør det, som den eneste måten som er akseptabel.

Tenker vi får ta en runde og konfiskere kaffetraktere rundtomkring, det er jo også feil måte å lage kaffe på da i så måte.. :)
 
Litt merkelig tråd dette her.
At Speidel bryggere er mindre i tråd med gammel norsk bryggetradisjon enn andre er jo bare tull.
Bryggerne i gamle dager brukte ikke Speidel fordi de ikke ville, men fordi den ikke fantes. På samme måten som de ikke brukte elektiske varmeelementer, induksjonsplater, UT-termostater, kjøleskap, corneliusfat, slanger av silikon eller gjæringskar i plast.
Hadde de kunnet, og hatt råd, ville de nok brukt Speidel de og. De brukte det beste de kunne få tak i, og hadde penger til, akkurat som bryggere i dag.
Og de som setter sin ære å bygge det optimale bryggeriet selv skal ha all ære for det.  De er til inspirasjon for oss andre. Dessuten, hadde det ikke vært for slike "Petter Smart`ere" hadde jo heller ingen klart å utvikle tekniske vidundere som akkurat Speidelen.
Selv driver jeg å "snekkrer" plastbryggeri fordi det er det jeg har penger til nå, og troen på at jeg gjør smartere valg av utstyr senere hvis jeg har litt bryggeerfaring. Speidel frister, må innrømme det, men vi får se hva framtiden bringer.
God helg alle sammen
 
gustavf skrev:
Dersom man ønsker å starte med brygging uten å ha noe utstyr, er Stana-bryggeriet sannsynligvis det billigste. Dersom man ikke har mulighet til, eller ikke ønsker, å brygge ute og gi sjelet øl ved å fryse under bryggeprosessen, så passer ikke Stana-utstyret eller andre gass-bryggerier. Dersom man da ikke kjenner noen som kan bidra med gratis sveising, og det å skulle få noe sveiset plutselig blir en ganske kostbar sak, så er jeg faktisk ikke så sikker på at man klarer å lage et bryggeri til en pris som er vesentlig under Speidel.

Det virker som det er ganske mange som ikke har forståelsen av at enkelte bort i f.eks mindre leiligheter, ikke kan å sveise, eller har sted for å drive med slikt, men fortsatt ønsker å brygge, da er det liksom ikke så mange alternativer.
Jeg har nå stua og kontoret fult av dikkedarier til første forsøket mitt med å gjøre ting fra bunn, og burde vel gjort som du sa når vi snakket om dette i starten, kjørt ekstraktbrygg istedet.
 
Trond.A skrev:
Litt merkelig tråd dette her.
At Speidel bryggere er mindre i tråd med gammel norsk bryggetradisjon enn andre er jo bare tull.
Bryggerne i gamle dager brukte ikke Speidel fordi de ikke ville, men fordi den ikke fantes. På samme måten som de ikke brukte elektiske varmeelementer, induksjonsplater, UT-termostater, kjøleskap, Corneliusfat, slanger av silikon eller gjæringskar i plast.
Hadde de kunnet, og hatt råd, ville de nok brukt Speidel de og. De brukte det beste de kunne få tak i, og hadde penger til, akkurat som bryggere i dag.
Og de som setter sin ære å bygge det optimale bryggeriet selv skal ha all ære for det.  De er til inspirasjon for oss andre. Dessuten, hadde det ikke vært for slike "Petter Smart`ere" hadde jo heller ingen klart å utvikle tekniske vidundere som akkurat Speidelen.
Selv driver jeg å "snekkrer" plastbryggeri fordi det er det jeg har penger til nå, og troen på at jeg gjør smartere valg av utstyr senere hvis jeg har litt bryggeerfaring. Speidel frister, må innrømme det, men vi får se hva framtiden bringer.
God helg alle sammen

Godt skrevet  :ilike:
 
Trond.A skrev:
At Speidel bryggere er mindre i tråd med gammel norsk bryggetradisjon enn andre er jo bare tull.
Bryggerne i gamle dager brukte ikke Speidel fordi de ikke ville, men fordi den ikke fantes. På samme måten som de ikke brukte elektiske varmeelementer, induksjonsplater, UT-termostater, kjøleskap, Corneliusfat, slanger av silikon eller gjæringskar i plast.
Hadde de kunnet, og hatt råd, ville de nok brukt Speidel de og. De brukte det beste de kunne få tak i, og hadde penger til, akkurat som bryggere i dag.
hmm.. det blir vel litt merkelig? blir ikke det bare hypotetisk?
Og da blir det som du sier.."mindre i tråd med gammel norsk bryggetradisjon"  Det er jo akkurtat det det blir.. man kan vel ikke basere fakta på noe som er hypotetisk? Man  brukte vel ikke speidel i gamle dager?
Uansett.. poenget mitt er kun at jeg har et ønske om at folk som kommer til dette forumet ikke må føle seg "presset" til å kjøpe speidel.
Siden det er så mange av dere som argumenterer og er tilhenger av speidel, må det vel være plass for sånne som meg også som ikke er det.. og kan komme med sine meninger uten at folk skal ta seg nær av.. igjen det er kun en hobby  :)
 
plass til deg også :), fint at det er argumenter for, å ikke minst, imot. Det er fint å høre din mening også. Jeg føler meg ikke presset til noe, men føler mere trygghet for produktet, vist det blir handel i nermeste fremtid=) Takk for argumentene :)
 
har fulgt med på denne tråden her, og må si at fordelene med speidel må vel bli enklere rengjøring, plassbesparende og enkel bryggedag....
største bakdelen må vel være fraværet av diy (do it you'r own...)
andre bakdeler er vel kanskje litt lavere utbytte????
i disse vintertider er vel strømbrygging dyrt i forhold til gass?
ellers er det stor bling faktor på speidelen, og kanskje enkelt å forholde seg til kjent utstyr i sammarbeid med andre.
Prisen vil jeg nok si at ligger midt på treet, eller kanskje i nedre kant hvis vi selvbyggere skal være ærlige, og tør å regne sammen kvitteringene våre.
uansett sikkert et gjennomprøvd produkt. Noen som vet levetiden, og eventuell tilgang på reservedeler? (uten at jeg er innteresert for egen del.)  ;D
 
Geir åge skrev:
plass til deg også :), fint at det er argumenter for, å ikke minst, imot. Det er fint å høre din mening også. Jeg føler meg ikke presset til noe, men føler mere trygghet for produktet, vist det blir handel i nermeste fremtid=) Takk for argumentene :)
Lykke til med ølbryggingen! Godt øl blir det helt sikkert uansett :)
Benytt deg så mye du kan av dette nettstedet.. mye bra info her  :skitbra:
 
Kan ikke se at det er noe "speidel-press" her inne.Det må være lov å ønske seg.
Selv driver jeg med plastisk kirurgi på noen gamle vindunker fra europris, etter tips her inne og fryder meg over det. Var nettopp på posten og hentet pakke fra Petit, så nå skal mitt nymekka lavkost meskekar prøves.  :yes:
Gleder meg
 
magne1972 skrev:
andre bakdeler er vel kanskje litt lavere utbytte????
i disse vintertider er vel strømbrygging dyrt i forhold til gass?

Lavere utbytte er ikke min erfaring. Ligger jevnt på 80+ % - og det tror jeg ikke jeg hadde i "gamle dager" med min kjølebag ++ (datakrasj og dårlige (vanlig for mannfolk flest?) backuprutiner gjør at dataene er mistet.

Og så tror jeg at nesten uansett strømpris at det slår gass lange veier rent økonomisk sett. 100% virkningsgrad og kWh pris på ca 1 krone er ikke lett å slå.
(fastprisavtale 3 år inngått for noen måneder siden - 47,2 øre kWh + nettleie - må jo vite hva det koster å brygge!)

FredT
 
Denne utstyrsmanien er oppskrytt. Tenk om vi alle skulle gått over til glassfiberski. Treski er plutselig ikke bra nok lenger?
 
Kyrre D K skrev:
hmm.. det blir vel litt merkelig? blir ikke det bare hypotetisk?
Og da blir det som du sier.."mindre i tråd med gammel norsk bryggetradisjon"  Det er jo akkurtat det det blir.. man kan vel ikke basere fakta på noe som er hypotetisk? Man  brukte vel ikke Speidel i gamle dager?

Det er jo nettopp det som skiller en tradisjon fra et museum. En tradisjon er noe som utvikler seg og tar opp nyutvikling. Et museum er noe som er beskriver en tilstand tilbake i tid.
 
Young skrev:
Denne utstyrsmanien er oppskrytt. Tenk om vi alle skulle gått over til glassfiberski. Treski er plutselig ikke bra nok lenger?

;D
Skal på fjelltur i mårra,,, på treski!  :ilike:
 
Innfalsvinkelen for brygging av øl kan være forskjellig, men formålet med dette forumet må være at vi skal hjelpe hverandre og berike hverandre  med kunnskap, slik at hver og en av oss står rustet til å brygge godt øl, uavhengig av innfalsvinkel.

Nesten litt trist at enkelte kan gå lei av av at noen velger Speidel som sitt bryggeoppsett.

Vi har alle vårt eget utgangsunkt og våre egne begrensninger for å drive på med denne hobbyen.
Utgangspunkt og begrensninger kan være: Økonomi, sivilstatus, boforhold, kunnskap, arbeidsforhold og mye mye mer.....

Så la oss være litt tolerante.
 
ENIG! jeg liker speidel-konseptet, selv om jeg brygger på hjemmelaget utsyr som i mange nivåer faktisk er speidel langt over middels.
men utstyret krever sin plass, og sin bygger :)
øl skal lages, uansett utstyr. Speidel har sine fordeler, og ulemper.
mitt utstyr koster nok langt mer en speidel, men det er opparbeidet, og perfeksjonert over tid, og passer meg selv.
jeg bytter aldri, men benekter heller ikke dem som bruker speidel, da dette sikkert er et fint apparat.
hver mann sitt utstyr!
 
Ølbrygging er en fasinerende hobby.
Hvorfor driver vi med dette?

-Billig øl
-Kopiere et kommersiellt øl
-Lei av kommersiellt fabrikkøl
-Morsomt å mekke ting selv
-Nyskjerrige på hvordan ting fungerer
-
-
-

Jeg vil anta at det er 1765 ulike svar på spørsmålet.
1765 = antall medlemmer på forumet.
Alle har vi hver vår tilnærming til hvorfor vi driver med dette,
og det er ikke sikkert at svaret i dag er det samme som vi ville gitt om et år.
Artig er det uansett, om det er kjølebagg, varmtvannstank, elektronikk, primus eller speidel.

Egil B.
 
Tilbake
Topp