Speidel Braumeister, eller????

Jeg er Speidel-eier og har ikke mye peiling på hjemmebrygg, men masse deilig øl på kran. Det som skjer er at Speidelen våkner på natten  og finner frem råvarer, så starter den å brygge og fikser alt. Så vasker den seg selv og legger seg til å sove. Etter to uker står Speidelen opp og tapper om ølet i nyvaskete corneliusfat som Speidelen vasket dagen før. Når ølet har stått og lagret seg, så tapper Speidelen min en øl for meg og serverer. Akkurat som å være på restaurant, ikke rart at Speidelen er min beste venn.
 
Richard skrev:
Jeg er Speidel-eier og har ikke mye peiling på hjemmebrygg, men masse deilig øl på kran. Det som skjer er at Speidelen våkner på natten  og finner frem råvarer, så starter den å brygge og fikser alt. Så vasker den seg selv og legger seg til å sove. Etter to uker står Speidelen opp og tapper om ølet i nyvaskete Corneliusfat som Speidelen vasket dagen før. Når ølet har stått og lagret seg, så tapper Speidelen min en øl for meg og serverer. Akkurat som å være på restaurant, ikke rart at Speidelen er min beste venn.
;D ;D ;D Hahaha, nå skal jeg ivertfall ha meg Speidel :skitbra: :skitbra: :skitbra:
 
Jeg tenkte faktisk bare på øl, så begynte Speidelen å rote i kjøleskapet. Der fant den lit slurry fra en lagerbatch og bestemte seg for å brygge Münchener Helles. Godt valg, tenkte jeg, for det passer bra med gjæringstemperaturen i kjelleren. Ettersom slurryen var drøye to uker gammel, fant den også ut at den skulle lage en liten starter på til den, så nå sitter jeg og ser på at den rusler rundt på kjøkkenet og gjør klar. Genialt, rett og slett.

Fikk høre at den skulle beregne rett mineralinnhold i ettermiddag. Det gleder jeg meg til, for jeg har lurt litt på om helles er en stil som kan ha nytte av litt saltendringer.

Neida, spøk til side...

De som vurderer å kjøpe Speidel basert på Ramsvatns eventyrfortellinger om enkel veg til godt øl, bør tenke seg om. Selv et kompakt bryggesystem, med RIMS-basert meskeinnsats til kokekjelen og enkelt renhold, gjør deg ikke til noen superbrygger. I beste fall kan den gi deg en enklere og kortere bryggedag.
 
Har brygget flere brygg med mitt kjøkkenbryggeri, å ølet ble kjempegodt det. Hadde bare lyst på litt større, å Speidel'n så veldig bra ut den. Er det engelsk brukerveiledning med til den? (tysk er ikke mitt sterke område) Jeg tenkte på programeringen, temp å tid. Hvor lang leveringstid må jeg beregne? Sendte mail til petite, men har ikke fått svar enda
 
Ramsvatn skrev:
Resultatet av hjemmebryggerkonkuransen :

Vinnerølet ble brygget av en (ikke på en) Speidel braumeister som eies av .............

Å stille i konkuranser med en Speidel blir som å stille i NM i sjakk med sjakkcomputer. Eneste man trenger å gjøre er å flytte brikkene og så gjør computeren resten.

Jeg tror knapt mine egne øyne. Håper det er ment som en spøk.

Har i ti å brygget med hjemmesnekret oppsett. Jeg varmer opp vann, tilsetter malt, rører rundt. 90 min. senere tapper jeg ut vørter. Denne kokes, og jeg tilsetter humle underveis. Så kjøler jeg og tapper over i gjæringskar.

Richard og Gustav brygger med speidel. De varmer opp vann i Speidelen, tilsetter malt, rører rundt. 90 min. senere hever de malten og skyller litt for å få en Speidel full av vørter. Denne kokes og de tilsetter humle underveis. Så kjøler de og tapper over i gjæringskar.  

Hm... Dette hørtes da relativt likt ut? Speidelen har en innebygget pumpe som sirkulerer vørteren og som muliggjør relativt enkel stegmesking, men det er jo nesten den eneste forskjellen. Men Richard og Gustav brygger altså ikke ølet selv. Og ikke kan de noe særlig om brygging heller. Nei, nei...
 
Du kan velge engelsk som programmeringsspråk på den ja - men engelsken kunne vært bedre. Som flere har nevnt - når den sier QUIT så mener den gå videre- og når man blir forskrekket når den sier "pump interrupt" (tror jo det er tette pumper elns) så betyr det bare at pumpene tar seg en hvil. De starter selv igjen.

Fred
 
Gahr skrev:
Ramsvatn skrev:
Resultatet av hjemmebryggerkonkuransen :

Vinnerølet ble brygget av en (ikke på en) Speidel braumeister som eies av .............

Å stille i konkuranser med en Speidel blir som å stille i NM i sjakk med sjakkcomputer. Eneste man trenger å gjøre er å flytte brikkene og så gjør computeren resten.

Jeg tror knapt mine egne øyne. Håper det er ment som en spøk.

Har i ti å brygget med hjemmesnekret oppsett. Jeg varmer opp vann, tilsetter malt, rører rundt. 90 min. senere tapper jeg ut vørter. Denne kokes, og jeg tilsetter humle underveis. Så kjøler jeg og tapper over i gjæringskar.

Richard og Gustav brygger med Speidel. De varmer opp vann i Speidelen, tilsetter malt, rører rundt. 90 min. senere hever de malten og skyller litt for å få en Speidel full av vørter. Denne kokes og de tilsetter humle underveis. Så kjøler de og tapper over i gjæringskar.  

Hm... Dette hørtes da relativt likt ut? Speidelen har en innebygget pumpe som sirkulerer vørteren og som muliggjør relativt enkel stegmesking, men det er jo nesten den eneste forskjellen. Men Richard og Gustav brygger altså ikke ølet selv. Og ikke kan de noe særlig om brygging heller. Nei, nei...
Støtter opp om den :)
 
Det jeg har likt best ved dette forum er at folk har hatt respekt for hverandre, vært saklige og hjelpsomme. At folk ikke har kunnskap om alt er normalt, det er derfor vi bruker dette forum for lære å brygge bedre øl. Her har det vært framsatt en del påstander som vitner om svært lite kunnskap om ølbrygging og som i tillegg har vært usaklige. Håper dere bare har en dårlig dag.

janh
 
Hvor havner forresten jeg midt oppi dette, som for tiden brygger på en Brau Eule? ;)
 
janh skrev:
Det jeg har likt best ved dette forum er at folk har hatt respekt for hverandre, vært saklige og hjelpsomme. At folk ikke har kunnskap om alt er normalt, det er derfor vi bruker dette forum for lære å brygge bedre øl. Her har det vært framsatt en del påstander som vitner om svært lite kunnskap om ølbrygging og som i tillegg har vært usaklige. Håper dere bare har en dårlig dag.

janh


Hvem kom først Janh eller Speidelen, og hvem brygget egentlig  vinnerølet ditt?

;D ;D ;D
 
oi. denne tråden har jo nesten like sur stemning som dagbladet-diskusjon-forumet
hva skjer?  :attevar:
 
tomv skrev:
oi. denne tråden har jo nesten like sur stemning som dagbladet-diskusjon-forumet
hva skjer?  :attevar:

Vet ikke, men syntes det er litt moro å følge denne tråden. Mulig jeg er litt sær :)
 
Gahr skrev:
Hvor havner forresten jeg midt oppi dette, som for tiden brygger på en Brau Eule? ;)
Breu Eule ??
De som brygger på Breu Eule har ihvertfall ikke peiling på brygging !
Ikke kan de en døyt om øl heller.
Sånn er det bare.
;-)
 
Ramsvatn skrev:
Resultatet av hjemmebryggerkonkuransen :

Vinnerølet ble brygget av en (ikke på en) Speidel braumeister som eies av .............

Å stille i konkuranser med en Speidel blir som å stille i NM i sjakk med sjakkcomputer. Eneste man trenger å gjøre er å flytte brikkene og så gjør computeren resten.

Nå tuller du eller? Dette mener du vel ikke på alvor håper jeg.
 
Huub skrev:
Ramsvatn skrev:
Resultatet av hjemmebryggerkonkuransen :

Vinnerølet ble brygget av en (ikke på en) Speidel braumeister som eies av .............

Å stille i konkuranser med en Speidel blir som å stille i NM i sjakk med sjakkcomputer. Eneste man trenger å gjøre er å flytte brikkene og så gjør computeren resten.
Nå tuller du eller? Dette mener du vel ikke på alvor håper jeg.

tror ikke at det er tull. jeg har hørt rykter om at norbrygg vurderer endre NM pga speidelen , slik at deltagerne bare trenger å skrive ut oppskriften
 
Interessant diskusjon som er på gang her! Hele 5 sider med innlegg på så kort tid betyr at dette er et emne som engasjerer mange. Man får lære en del om hva som gjør at hjemmebryggere bruker det utstyret de bruker, og for mitt vedkommende (som har kjøpt den lille speidelen etter Richard) har jeg også mine grunner. Før Speidelen fant en krok å glinse i hadde jeg verdens største plastbryggeri som det ikke var plass til etter flytting, og før det var det hjemmemekket og -loddet utstyr som var med på å brygge til tider godt øl.

Selv om Ramsvatn tøyer strikken litt så kan jeg til hans forsvar opplyse om at han ikke mener det så seriøst som det kanskje kan oppfattes her. Men likevel har det også fått meg til å tenke: hvor går grensen for at noe er håndverkslig eller industriell? Det gjelder ikke bare hjemmebryggerier men kanskje også mikrobryggerier og for den saks skyld også helt andre virksomheter. Da jeg var på en vingård, der alt var i rustfrittstål, med temperaturkontroll for gjæring, automatiske vaskeprosedyrer osv osv, ihvorvidt er det da snakk om håndtverk? Selv om de kanskje i stor grad laget vin som i gamle dager, så var det inntrykket alt rustfrittstål ga meg som gjorde at det virket mindre håndtverkslig.

Jeg tror at man forskyver grensene alt ettersom hvilken teknologi som er tilgjengelig, noe man (som noen nevner) spesielt ser innenfor datateknologi.
 
tomv skrev:
tror ikke at det er tull. jeg har hørt rykter om at norbrygg vurderer endre NM pga speidelen , slik at deltagerne bare trenger å skrive ut oppskriften

Sur stemning her?  - Ikke er jeg sur iallfall - ler meg nærmest ihjel. Spesielt sitatet over fikk meg til å le mye. Men ja - noen fordeler synes jeg nok vi Speidelbryggere bør ha i NM og andre steder  - det skulle da bare mangle.  :ilike:

FredT
 
Mitt mål er å lage best mulig øl. For å komme nærmere målet må man-etter min mening-brygge ofte. Der hjelper Speidelen meg. Den er så lett å dra fram. Men desverre, ølet lager ikke seg selv, selv med Speidel. Jeg har brygget noen virkelig gode brygg, etter egen mening, de fleste er OK og noen er dårlige, jeg har til og med dumpet noen.
Jo mer jeg brygger jo mere "hands on" blir jeg. I startfasen lot jeg Speidelen holde på alene, nå har jeg knapt tid til å spise. Og det verste-nå brygger jeg som regel klink edru!
Når enkelte tror det er enten oppskriften eller bryggeriet som er den avgjørende faktor så røper de bare sin egen uvitenhet. Det er prosessen din som er avgjørende, bryggeoppsettet kan gjøre prosessen enklere, men du får ikke noe bedre øl. Det må du klare selv.

janh
 
janh skrev:
Mitt mål er å lage best mulig øl. For å komme nærmere målet må man-etter min mening-brygge ofte. Der hjelper Speidelen meg. Den er så lett å dra fram. Men dessverre, ølet lager ikke seg selv, selv med Speidel. Jeg har brygget noen virkelig gode brygg, etter egen mening, de fleste er OK og noen er dårlige, jeg har til og med dumpet noen.
Jo mer jeg brygger jo mere "hands on" blir jeg. I startfasen lot jeg Speidelen holde på alene, nå har jeg knapt tid til å spise. Og det verste-nå brygger jeg som regel klink edru!
Når enkelte tror det er enten oppskriften eller bryggeriet som er den avgjørende faktor så røper de bare sin egen uvitenhet. Det er prosessen din som er avgjørende, bryggeoppsettet kan gjøre prosessen enklere, men du får ikke noe bedre øl. Det må du klare selv.

janh

Godt sagt. Tiltredes.
 
FredT skrev:
tomv skrev:
tror ikke at det er tull. jeg har hørt rykter om at norbrygg vurderer endre NM pga speidelen , slik at deltagerne bare trenger å skrive ut oppskriften

Sur stemning her?  - Ikke er jeg sur iallfall - ler meg nærmest ihjel. Spesielt sitatet over fikk meg til å le mye. Men ja - noen fordeler synes jeg nok vi Speidelbryggere bør ha i NM og andre steder  - det skulle da bare mangle.  :ilike:

FredT


Har ikke Speidel men bruker Beersmith :roedme:
Håper jeg får delta i NM i år  :jaha:
 
Tilbake
Topp