Ramsvatn skrev:
Resultatet av hjemmebryggerkonkuransen :
Vinnerølet ble brygget av en (ikke på en) Speidel braumeister som eies av .............
Å stille i konkuranser med en Speidel blir som å stille i NM i sjakk med sjakkcomputer. Eneste man trenger å gjøre er å flytte brikkene og så gjør computeren resten.
Jeg tror knapt mine egne øyne. Håper det er ment som en spøk.
Har i ti å brygget med hjemmesnekret oppsett. Jeg varmer opp vann, tilsetter malt, rører rundt. 90 min. senere tapper jeg ut vørter. Denne kokes, og jeg tilsetter humle underveis. Så kjøler jeg og tapper over i gjæringskar.
Richard og Gustav brygger med Speidel. De varmer opp vann i Speidelen, tilsetter malt, rører rundt. 90 min. senere hever de malten og skyller litt for å få en Speidel full av vørter. Denne kokes og de tilsetter humle underveis. Så kjøler de og tapper over i gjæringskar.
Hm... Dette hørtes da relativt likt ut? Speidelen har en innebygget pumpe som sirkulerer vørteren og som muliggjør relativt enkel stegmesking, men det er jo nesten den eneste forskjellen. Men Richard og Gustav brygger altså ikke ølet selv. Og ikke kan de noe særlig om brygging heller. Nei, nei...