Speidel Braumeister, eller????

JEG HAR DET BESTE UTSTYRET!
dette tenker nok mesteparten på dette forumet...
De som ikke tenker det driver sikkert å oppgraderer....  ;D
Neida. du kan lage øl i en kaffetrakter, det finnes på youtube.
finn utstyr du trives med det er viktigest. jeg har ikke speidel, men liker nok konseptet. tok min far 10 år å innse at kaffe fra trakter kunne drikkes også.......
jeg for min del stenger denne tråden nå, og slår meg til ro med mitt utstyr...
men artig diskusjon, og det er bare fint det  :)
 
oeng skrev:
2. Det har blitt sagt at:  ”MoreBeer BrewSculpture og tilsvarende fra et par andre USA-leverandører - Kun gassvarianten er egnet i Norge og eventuell automatisering er kun for 110V”.  Dette er ikke riktig, MoreBeer oppgraderer elektronikken til 230V for et pristillegg. Dette gjør de for kunder utenfor USA.

Beklager, det var jeg ikke klar over. Antar at dette kun gjelder kontrollelektronikken, slik at det allikevel kun er gass som er aktuelt?

Sabco Brew-Magic gjør også noe lignende, men der er det snakk om en spenningskonverter for å gi 110V. Det er en løsning som fungerer, men er langt fra optimalt.
 
Storleik og pris på utstyr, eller type utstyr er underordna. Det det handler om er å bruke det... ofte!
Dette er noko eg trudde alle menn (og damer, for den saks skuld) var enige om.
 
gustavf skrev:
oeng skrev:
2. Det har blitt sagt at:  ”MoreBeer BrewSculpture og tilsvarende fra et par andre USA-leverandører - Kun gassvarianten er egnet i Norge og eventuell automatisering er kun for 110V”.  Dette er ikke riktig, MoreBeer oppgraderer elektronikken til 230V for et pristillegg. Dette gjør de for kunder utenfor USA.

Beklager, det var jeg ikke klar over. Antar at dette kun gjelder kontrollelektronikken, slik at det allikevel kun er gass som er aktuelt?

Sabco Brew-Magic gjør også noe lignende, men der er det snakk om en spenningskonverter for å gi 110V. Det er en løsning som fungerer, men er langt fra optimalt.

Har du plass til BrewSculpture i leiligheten da?  :)
 
Man kan egentlig mene det man vil, men jeg synes det var inspirerende å lese innslagene her, også de som tar en litt mer filosofisk retning. Men til syvende og sist så er jeg også enig med vår veteran fra Østfold, som sa at "Kanskje vi kan runde det av med å kalle det hjemmebrygging. Det må det vel iallfall være når vi brygger hjemme". :)

Forøvrig så er jeg litt forundret over begrepet 'speideladelen'. Jeg har sett det litt her og der, men har vel mest oppfattet det som et humoristisk syn på de som eier en. 'Press' for å skaffe en sånn har jeg aldri vært vitne til på dette forumet, og selv om jeg har en selv så synes jeg det utrolig interessant å se hva folk greier å brygge også på hjemmesnekret utstyr. Om det nå er en prest som brygger øl i vaskmaskinen sammen med speiderlaget, et ombygd storkjøkken, eller en hjemmebrygger som lager sin egen fullautomatiske minifabrikk for å fylle flasker og partyfat. Det som forbinder oss alle er at vi alle vil brygge godt øl.  :brygging:
 
Hear, hear!! :)

"Speideladelen" er jo bare tull, jeg har heller ikke sett noe til press om å kjøpe slikt, og de gangene jeg har kommentert at jeg hadde lyst på en slik så har jeg normalt fått tips om å prøve vanlig først, eller helst ekstraktbrygg for å lære endel av de andre momentene rundt brygging.
Det at jeg dog kjøpte speidelen er jo pga litt latskap, samt at den sto der i butikken og blunket til meg når jeg hadde et svakt øyeblikk..
 
neslekkim skrev:
jeg har heller ikke sett noe til press om å kjøpe slikt

Jeg er ikke enig.  Jeg syntes det virker som om nybegynnere  blir presset til å kjøpe.

Det virker som om Speideladelen anbefaler nybegynnerne å kjøpe vidunderet med en gang, da slipper du å gå den tidskrevende og ofte (tilslutt) dyrerere  veien om hjemmemekka utstyr.

Den eneste grunnen jeg kan se for ikke å kjøpe Speidel er at man ikke har råd.

Bare tenk på dette:  Nesten 40% av hjemmebryggerne bruker allerede Speidel, når til og med Gahr vår siste "Mesias" går over til (the dark side) automatisk bryggerutstyr da er det ikke lett for oss hjemmebryggere med hjemmemekka utstyr.
Enda verre er det for en nybegynner som står på startstreken og lurer på hvilken side man skal velge.
 
Nybegynneren føler seg ikke i det minste presset til noe, jeg har brygget flere brygg med mitt lille kjøkkenbryggeri, men ønsket noe større. Spørsmålet mitt var vel: speidel eller stana, 50L, men det var det vel ingen som svarte eller hadde synspunkt på. Nå har jeg studert begge selv, lest bruksanvisningene, å snakket med dem som har disse apparatene. Takker for support, spesielt til "FredT"  en veldig hjelpsom herre=))  Utfallet ble speidel, fordi det passet best hos meg, og for meg. Valget har jeg tatt med god samvittighet, for det er min hobby, og slik vil jeg ha det. :skitbra:
Uansett så har jeg lest alle innslag i denne tråden, fint forum.. :)

Geir Åge
 
Ramsvatn skrev:
Jeg er ikke enig.  Jeg syntes det virker som om nybegynnere  blir presset til å kjøpe.

Det er interessant, ettersom nybegynnerne som har uttalt seg ikke sier at de har følt noe press for å kjøpe.

Som bruker av Speidel prøver jeg å svare ærlig på de spørsmålene som kommer. Og de er stort sett varianter av dette:

Vil du anbefale Speidel Braumeister?
Ja, det vil jeg. Det er et bryggeoppsett som jeg og mange andre er godt fornøyd med og som passer spesielt godt dersom man har dårlig plass. Vær imidlertid oppmerksom på at det ikke er veldig egnet til spesielt sterke øl.

Er Speidel Braumeister dyrt?
Ja, men sannsynsligvis ikke dyrere enn å bygge opp sitt eget utstyr etterhvert. Dersom du er sikker på at du skal fortsette å brygge og har mulighet til å ta denne investeringa, vil du sannsynligvis spare penger på det.

Er Speidel Braumeister egnet for nybegynnere?
Ja, men du bør gjøre noen ekstraktbrygg før du gjør ei slik investering. Begynn med å kjøpe utstyr for ekstraktbrygging, men ha i tankene at utstyret skal kunne brukes til maltbrygging senere.

Dette er mine ærlige og redelige svar på disse spørsmålene. Å svare noe annet vil være å lyve, jeg vil ikke la være å anbefale et oppsett som jeg mener er fornuftig for veldig mange bryggere og som jeg er meget godt fornøyd med.

Det virker som om Speideladelen anbefaler nybegynnerne å kjøpe vidunderet med en gang, da slipper du å gå den tidskrevende og ofte (tilslutt) dyrerere  veien om hjemmemekka utstyr.

Jeg har ikke oppfattet noe slikt, men vis meg gjerne trådene du tenker på.

Forøvrig: Hva slags utstyr vil du anbefale til en nybegynner som vil brygge all grain, bor i rekkehus eller leilighet og ikke kjenner noen som sveise eller har tilgang på mekanisk verksted? Det er jo rimelig klart at du ikke vil anbefale Speidel, men kom med handlelista du synes vedkommende (la oss kalle ham Neslekkim, så har vi et faktisk tilfelle) bør bruke. Dine klager på andres anbefalinger gir mer mening om du kan komme med noen andre forslag.

Den eneste grunnen jeg kan se for ikke å kjøpe Speidel er at man ikke har råd.

Jeg trodde den viktigste grunnen du kunne komme på var at man ikke lenger var brygger og kun likte å trykke på en knapp.

Du er hjertelig velkommen neste gang jeg brygger Imperial Porter på Speidel. Jeg skal love deg at det ikke er mye som minner om automatikk når man har sin tredje stuck mash på et brygg.

Bare tenk på dette:  Nesten 40% av hjemmebryggerne bruker allerede Speidel, når til og med Gahr vår siste "Mesias" går over til (the dark side) automatisk bryggerutstyr da er det ikke lett for oss hjemmebryggere med hjemmemekka utstyr.

Hvor har du denne statistikken fra? Er den diktet opp samtidig med at du diktet opp hvordan en Speidel fungerer?

Jeg synes ikke det er et problem at hjemmebrygging har blitt en hobby som er tilgjengelig også for de som ikke ønsker å lege mekanisk verksted. At det nå er mulig å drive med hjemmebrygging for en som er interessert i å lage godt øl hjemme. Det må da være en god ting, selv om inngangsbilletten koster omtrent det samme som et bra speilreflekskamera eller å begynne med golf?

Enda verre er det for en nybegynner som står på startstreken og lurer på hvilken side man skal velge.

Det handler ikke om å velge side. Det handler om å finne fornuftig og riktig utstyr, basert på egne interesser, forutsetninger og økonomi.
 
At 40% av hjemmebryggere bruker Speidel tror jeg INGENTING på!! Hvor har du det tallet fra???
En avstemning på internett? Den forteller ikke noe annet enn at 40% av de som har svart bruker speidel, og folk om svarer på avstemninger på internett er aldri i nærheten av å utgjøre noe representativt utvalg. Derfor er slike avstemninger alltid helt verdiløse.
Jeg vet av 6 hjemmebryggere i nærmiljøet, inkludert meg selv, og der er det EN speidel i drift. får det ikke til å bli 40%..
 
gustavf skrev:
Jeg synes ikke det er et problem at hjemmebrygging har blitt en hobby som er tilgjengelig også for de som ikke ønsker å lege mekanisk verksted. At det nå er mulig å drive med hjemmebrygging for en som er interessert i å lage godt øl hjemme. Det må da være en god ting, selv om inngangsbilletten koster omtrent det samme som et bra speilreflekskamera eller å begynne med golf?

God sammenlikning.... Da jeg kjøpte min, etter en måned med mye ekstrajobbing og ditto utbetaling sto valget mellom to leketøy (fordi jeg fortjener det  :yes:): en Speidel eller et flott objektiv med en rød L på. Jeg hadde vel strengt ikke bruk for noen av delene, men lyst på begge (og mer til..)..
Fotoutstyr er en god sammenlikning. En kan kjøpe utstyr for 50.000 eller mer, men kan man ikke bruke det tar man dårligere bilder enn en god fotograf med utstyr til 500..
 
Ramsvatn skrev:
Jeg er ikke enig.  Jeg syntes det virker som om nybegynnere  blir presset til å kjøpe.

En ting jeg sitter og lurer på - og ikke klarer å la vær å poste (til tross for at jeg hadde bestemt meg for å la denne tråden være i fred):

Hva er motivasjonen til Speidel-eierne å "presse" nybegynnerene til å kjøpe Speidel ?

Med min beste vilje kan jeg ikke se at jeg - som speidel-eier - drar noen som helst fordeler av at noen andre kjøper Speidel ?
 
Ramsvatn skrev:
Bare tenk på dette:  Nesten 40% av hjemmebryggerne bruker allerede Speidel, når til og med Gahr vår siste "Mesias" går over til (the dark side) automatisk bryggerutstyr da er det ikke lett for oss hjemmebryggere med hjemmemekka utstyr.
Enda verre er det for en nybegynner som står på startstreken og lurer på hvilken side man skal velge.

Hehe. Messias! ;D Og jeg som ikke en gang har langt hår lenger!

Grunnen til at jeg har begynt å bruke Brau Eule er ingen hemmelighet. Jeg ble bedt av Ola Skarland (Petit) om å teste den ut. Jeg låner den inntil videre, mot at jeg etterhvert skal forfatte en skikkelig beskrivelse av hvordan den fungerer, og hvordan bruken kan optimaliseres. Jeg har ikke kjøpt utstyret. I alle fall ikke ennå.

Jeg fastholder fortsatt at hjemmelaget utstyr kan gi like godt øl og være like greit i bruk som en Speidel eller en Brau Eule, men det betyr ikke at de ferdigsnekrede løsningene er mindreverdige på noen som helst måte. De er svært funksjonelle på hver sin måte, og til syvende og sist er det bryggeren som avgjør om det blir godt øl eller ikke.

Jeg tror veldig mange overvurderer hele betydningen av meskeprosessen og hvordan man gjennomfører den. Det er egentlig en svært tilgivende prosess. Det er SVÆRT mye viktigere hvordan man gjennomfører gjæringen for å få et godt resultat.

Leve diversiteten, både i utstyr og meninger derom! For meg er målet at jeg vil ha ølet mitt best mulig, og ha et bryggeri som kan gjøre det JEG ønsker gjøre for å oppnå det målet. Jeg har såpass tro på mine egne bryggeferdigheter at jeg mener jeg kan utrette dette på mange forskjellige typer bryggeutstyr (jeg har ikke merket noen forskjell på ølene mine før og etter Brau Eulen, OG og FG har blitt like i ølene jeg har brygget på begge utstyrene, og smaksmessig kan jeg ikke peke på forskjeller i nevneverdig grad), men slik ståa er nå, har jeg blitt glad i Bryggeuglen og de mulighetene den gir meg. Arbeidsbesparende er den ikke i særlig grad, kanskje med unntak av rydding og rigging. Jeg rører mer i mesken enn før, og det er litt småplunder med enkelte ting. Men jeg mener det veies opp av mulighetene.

Jeg vil ikke nøle med å anbefale kjølebager som utstyr, men jeg vil heller ikke nøle med å anbefale Speidel eller Brau Eule. Hva man bør kjøpe avhenger av hva man ønsker av muliheter og hva man er villig til å betale. Enkelte andre oppsett er jeg kanskje ikke fullt så overbevist om at er like gode, men det får så være...

Uansett synes jeg bryggere bør investere i en magnetrører og rimelig temperaturkontroll av gjæringen før de gjør andre ting, men det er en annen sak!

Så begynner man vel å nærme seg ferdig med denne tråden. ;) Tror vel ikke egentlig noen har vært spesielt sure, innerst inne, og begrepet "fjortiser", som noen trakk fram, passer vel ikke helt inn. Jeg jobber med fjortiser hver dag på skolen, og de diskuterer definitivt ikke så livsviktige ting som brygging og bryggeutstyr! :biersmile:
 
Tror vel ikke egentlig noen har vært spesielt sure, innerst inne, og begrepet "fjortiser", som noen trakk fram, passer vel ikke helt inn. Jeg jobber med fjortiser hver dag på skolen, og de diskuterer definitivt ikke så livsviktige ting som brygging og bryggeutstyr! :biersmile:

Jeg mente heller aldri at noen var "sure innerst inne", men det blir mere "drittkasting" enn saklig diskusjon, og det er derfor jeg dro inn sammenligningen med fjortisser. Det jeg mente at skjedde her er det samme som når en spør om ps3 har mulighet for ditt og datt, så går det akkurat 3 svar før en eller annen umuligus må skrive at xbox er bedre osv osv...., man spør om ett produkt og ender opp med masse argumenter om hvorfor man skal ha noe annet, istedenfor å faktisk få info om det man spurte etter. Sitter å grubler litt på hvorfor jeg har lest så mange av de PS3 trådene her nå faktisk, men det har jeg da gjort... Nok til at det irriterer meg ihvertfall. Jeg håper da forsovidt ikke at 14 åringer diskuterer bryggeutstyr! Er vel litt i tidligste laget.... Jeg er heller ikke sur og håper da virkelig ikke at andre her er det heller, vi har alle en felles interesse i å brygge øl, samme hvilken fremgangsmåte man velger, så la oss samles om det! Alle veier fører til rom.... eller øl i vårt tilfelle ;)  (ja den var dårlig....)
 
:) Forstatt ingen som svarte direkte på spørsmålet til nybegynneren ;D ;D  hehe,,    stana 50L eller speidel 50L? :) :)  vel, har som sagt funnet svaret.. 

Ellers håper jeg alle har hatt en fin helg, med masse øl, jeg selv har vert i longyearbyen å smakt på sterkøl til 7kr flaska, å snart skal jeg til troms for å brygge. 

Hilsen Geir Åge
 
Geir åge skrev:
:) Forstatt ingen som svarte direkte på spørsmålet til nybegynneren ;D ;D  hehe,,    stana 50L eller Speidel 50L? :) :)  vel, har som sagt funnet svaret..

Speidel 50 liter.
 
Tilbake
Topp