Ramsvatn skrev:
Jeg er ikke enig. Jeg syntes det virker som om nybegynnere blir presset til å kjøpe.
Det er interessant, ettersom nybegynnerne som har uttalt seg ikke sier at de har følt noe press for å kjøpe.
Som bruker av Speidel prøver jeg å svare ærlig på de spørsmålene som kommer. Og de er stort sett varianter av dette:
Vil du anbefale Speidel Braumeister?
Ja, det vil jeg. Det er et bryggeoppsett som jeg og mange andre er godt fornøyd med og som passer spesielt godt dersom man har dårlig plass. Vær imidlertid oppmerksom på at det ikke er veldig egnet til spesielt sterke øl.
Er Speidel Braumeister dyrt?
Ja, men sannsynsligvis ikke dyrere enn å bygge opp sitt eget utstyr etterhvert. Dersom du er sikker på at du skal fortsette å brygge og har mulighet til å ta denne investeringa, vil du sannsynligvis spare penger på det.
Er Speidel Braumeister egnet for nybegynnere?
Ja, men du bør gjøre noen ekstraktbrygg før du gjør ei slik investering. Begynn med å kjøpe utstyr for ekstraktbrygging, men ha i tankene at utstyret skal kunne brukes til maltbrygging senere.
Dette er mine ærlige og redelige svar på disse spørsmålene. Å svare noe annet vil være å lyve, jeg vil ikke la være å anbefale et oppsett som jeg mener er fornuftig for veldig mange bryggere og som jeg er meget godt fornøyd med.
Det virker som om Speideladelen anbefaler nybegynnerne å kjøpe vidunderet med en gang, da slipper du å gå den tidskrevende og ofte (tilslutt) dyrerere veien om hjemmemekka utstyr.
Jeg har ikke oppfattet noe slikt, men vis meg gjerne trådene du tenker på.
Forøvrig: Hva slags utstyr vil
du anbefale til en nybegynner som vil brygge all grain, bor i rekkehus eller leilighet og ikke kjenner noen som sveise eller har tilgang på mekanisk verksted? Det er jo rimelig klart at du ikke vil anbefale Speidel, men kom med handlelista du synes vedkommende (la oss kalle ham Neslekkim, så har vi et faktisk tilfelle) bør bruke. Dine klager på andres anbefalinger gir mer mening om du kan komme med noen andre forslag.
Den eneste grunnen jeg kan se for ikke å kjøpe Speidel er at man ikke har råd.
Jeg trodde den viktigste grunnen du kunne komme på var at man ikke lenger var brygger og kun likte å trykke på en knapp.
Du er hjertelig velkommen neste gang jeg brygger Imperial Porter på Speidel. Jeg skal love deg at det ikke er mye som minner om automatikk når man har sin tredje stuck mash på et brygg.
Bare tenk på dette: Nesten 40% av hjemmebryggerne bruker allerede Speidel, når til og med Gahr vår siste "Mesias" går over til (the dark side) automatisk bryggerutstyr da er det ikke lett for oss hjemmebryggere med hjemmemekka utstyr.
Hvor har du denne statistikken fra? Er den diktet opp samtidig med at du diktet opp hvordan en Speidel fungerer?
Jeg synes ikke det er et problem at hjemmebrygging har blitt en hobby som er tilgjengelig også for de som ikke ønsker å lege mekanisk verksted. At det nå er mulig å drive med hjemmebrygging for en som er interessert i å lage godt øl hjemme. Det må da være en god ting, selv om inngangsbilletten koster omtrent det samme som et bra speilreflekskamera eller å begynne med golf?
Enda verre er det for en nybegynner som står på startstreken og lurer på hvilken side man skal velge.
Det handler ikke om å velge side. Det handler om å finne fornuftig og riktig utstyr, basert på egne interesser, forutsetninger og økonomi.