Speidel Braumeister, eller????

Eduard skrev:
Selv om Ramsvatn tøyer strikken litt så kan jeg til hans forsvar opplyse om at han ikke mener det så seriøst som det kanskje kan oppfattes her. Men likevel har det også fått meg til å tenke: hvor går grensen for at noe er håndverkslig eller industriell? Det gjelder ikke bare hjemmebryggerier men kanskje også mikrobryggerier og for den saks skyld også helt andre virksomheter. Da jeg var på en vingård, der alt var i rustfrittstål, med temperaturkontroll for gjæring, automatiske vaskeprosedyrer osv osv, ihvorvidt er det da snakk om håndtverk? Selv om de kanskje i stor grad laget vin som i gamle dager, så var det inntrykket alt rustfrittstål ga meg som gjorde at det virket mindre håndtverkslig.

Jeg tror at man forskyver grensene alt ettersom hvilken teknologi som er tilgjengelig, noe man (som noen nevner) spesielt ser innenfor datateknologi.

Det skal mer til enn en Speidel eller en BrauEule, tilogmed anleggene flere her har bygget som automatiserer prosessen tilsvarende som Speidel etc gjør jo ikke annet enn at de automatiserer enkle steg, som å tilføre en temperatur- og tids-styrt koke-enhet..
Da må det være slik at man mater inn oppskrift, og ut plopper det ferdig vare.. dvs, innebyggede ph målere og vannjustering, målerere for SG som måler underveis i prosessen for å vite at oppskriften blir riktig, automatisk tilsetting av sukkerarter eller veske for SG korrigering, ogsåvidere..

Alternativt pulverbaserte bryggemetoder, ekstraktbrygg, ER DET brygging da?, hva med BeerMachine?, det er iallefall ikke brygging?

Jeg kan ikke se annet enn at Speidel og slike maskiner gjør annet enn det andre bygger fra bunn, men det forenkler ting for oss som ikke har mulighet til å rigge opp verksted med sveiseutstyr og denslags for å bygge noe slikt.
Eller som ikke har en stor garasje der de kan blåse av noen kilo gass for å koke sin vørter.. Endel glemmer kanskje at de som bor i leiligheter har små muligheter til slikt?
 
Morsom diskusjon. Har selv prøvd å gi et par slevspark til "adelen" ved et par anledninger. Ikke fordi jeg tror at det er juks å bruke speidel, men fordi noen faktisk er så freidig å utrope seg selv som et medlem av en høyere klasse innen brygging bare fordi man brygger på en speidel  >:D Jeg velger å ta denne selvutnevnelsen med en stor porsjon humor.

Men jeg tror nok at det er dette som egentlig blir angrepet her. At speideleiere liksom skal være i en annen divisjon enn vanlige hjemmebryggere. Resultatene av de siste konkuransene har jo på en måte underbygget dette. Gahr er vel den siste DIY-bryggeren som har vunnet? Vel, jeg støtter påstanden om at det er bryggeren som lager vørter (og oppskrifter) mens gjæra lager ølet, og det blir sabla godt dersom gjæra får rett behandling. Jeg ser ingenting en speidel kan gjøre som man ikke kan få til ved litt fingerferdighet og pengeforbruk. Det har nettopp vært oppe en tråd der det ble diskutert muligheten til å lage seg sin egen speidel. Dette er jo fullt mulig å få til. Det som da blir forskjellen er at det blir veldig komplisert for de fleste, kanskje blir det billigere, ikke noen garanti samt at det nesten helt sikkert ikke blir like kompakt. Dette siste er jo for mange det beste argumentet for å handle speidel.

Et annet argument for speidel er jo at man slipper å bruke mye tid og penger på å bygge selv. Vi i Myra bryggelag har vært i gjennom en slik byggeprosess, og vi er langt fra i mål enda. Målet er å lage noe som er like automatisk som en speidel, har samme mulighetene til stegmesking, men det er/blir langt fra like kompakt  ;D Vi mener selv at vi får fordeler over speidel, nemelig større fleksibilitet. Jeg vil på ingen måte hevde at vi derfor blir i stand til å lage bedre øl enn på en speidel. Det er det vi som bryggere som bestemmer, og ikke utstyret.

Man skal aldri ta fra folk æren de fortjener når de lager godt øl og vinner konkuranser. Det er håndtverk og kunnskap om brygging uansett om det blir brygget på en speidel eller i kjøleboks/kokekjele. Vi ikkespeidelbryggere må bare bli flinkere bryggetekninsk slik at vi får satt "adelen" på plass ved neste korsvei  :brygging: (for dere som med vilje missforstår: jeg ønsker på ingen måte å skape et kunstig skille mellom speidel/ikkespeidel)
 
Jeg tror diskusjonen er helt feilslått - og at spørsmålet egentlig er et helt annet; som jeg har vært inne på tidligere her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4843.msg39184.html#msg39184
BorBar skrev:
Hva skal til - for at vårt "håndbryggede" øl blir til industri ?
Eller snu på det - hva skal til for at industriøl skal kunne kalle seg "håndbrygget" ?

Som Eduard også er inne på:
Eduard skrev:
Men likevel har det også fått meg til å tenke: hvor går grensen for at noe er håndverkslig eller industriell?

Jeg tror at vi med forholdsvis stor sikkerhet kan slå fast: Enten du brygger i kjølebag, med Speidel, Breu Eule, melketank eller industrielt - så forteller det forholdsvis lite om din kompetanse om brygging. Utstyret en brygger på er regulert av helt andre faktorer enn bryggekompetanse.
Hvis ikke - kunne vi dratt Kyrre D K's uttalelser ennå lengre:
Kyrre D K skrev:
Bli heller en del av oss som holder norske ølbryggertradisjoner ved like ved.. nemlig... det ligger i ordet... HÅNDTVERKSBRYGGING  :)
PS: og det er heler ikke nødvendig å dyrke korn og malte selv.. malt får du kjøpt i butikk.. i flere varianter..  ;)
og sagt: Dyrker du ikke maltet ditt selv ? Og kaller det håndtverksbrygging ? Øl produsert på industriellt malt, transportert vha fossilt brennstofff. Kaller du det brygging ? Kaller du det håndtverk ?

Slik er det bare ikke.
Det er ikke slik at du manuelt har måttet så kornet, manuelt slått det på høsten, og bært det på ryggen til bekken, og bært det på ryggen tilbake igjen for så å ved hjelp av solvarmen fått tørket det etter at det har begynt å gro.
Vi har automatisert og teknologisert mye av denne prosessen også, uten at vi nødvendigvis har blitt noe dummere eller fått noe mindre kompetanse av den grunn.

Spørsmålet er derfor ikke om noen binding mellom kompetanse og utstyr (som jeg tror ikke finnes) - men; hvor går grensen mellom håndtverksbrygg og inddustriell produksjon (under forutsetning av at vi setter de to på hver sin ende av en skala)

Jeg så en videosnutt fra Nøgne Ø, og jeg må ærlig innrømme at for meg lignet det mer på industri enn på håndtverk. Jeg er imidlertid veldig usikker selv på hvor grensen går.
Grensen går ikke ved Speidel - det er jeg rimelig sikker på.
Jeg tror heller ikke at noen av oss på forumet her har utstyr som gjør at vi beveger oss i nærheten av hva som kan karakteriseres som industriellt - men samtidig synes jeg det er nettopp dette spørsmålet som er interessant.
Om vi kan vri denne tråden over til dette spørsmålet, tror jeg diskusjonen kan bli mer konstruktiv - enn å tidvis beskylde hverandre for å være kompetanseløs eller ikke (som etter min mening blir bare helt meningsløst)
 
Så, for kanskje prøve å oppsummere... Vi må nok være enige om å være uenige. Noen liker bestemora, noen liker mora, mens andre liker dattera..
Selv må jeg nok innrømme at jeg elsker bestemora her..  :)

Men en ting som er rimelig garantert... om 10-15 år brygger 80-90% på systemer lignende speidel uansett. Da er de nok blitt rimeligere og med enda flere funskjoner, så her rår nok markedskreftene rimelig sterkt. Selv skal jeg likevel fortsette å prøve å kjempe for bestemora, selv om jeg kommer til å bli utsatt for umenneskelig press om å kjøpe speidelen til Richard når han får flere barn, ikke har tid til å brygge så ofte lenger og trenger å oppgradere speidelen sin  ;)

Så som BorBar sier bør vel denne tråden evnt splittes hvis den skal vedvare (som den gjerne må gjøre for min  del)
Dette ble kanskje en noe større tråd en trådstarter Geir Åge hadde i tankene :)
 
Oiii san.....

Jeg ser at jeg klarte å få opp tempen litt i denne diskusjonen her ;-)

Men, jeg skal slutte mens leiken er god ;-)

Jeg vil til slutt bare si at jeg skjønner godt hvorfor folk kjøper Speidel Braumeister. Når jeg en gang i framtiden blir lei av å brygge selv, kommer jeg sikkert til å kjøpe meg en å.

For godt øl kommer jeg aldri til å bli lei av.

Ramsvatn takker for seg for denne gang.
 
Kyrre D K skrev:
Vi må nok være enige om å være uenige.
Jeg tror ikke vi er uenige. Jeg tror bare at spørsmålet ble stilt feil.
Det at du liker bestemora gjør ikke deg til noen dårligere brygger.
Det gjør deg imidlertid nødvendigvis ikke til noen bedre heller.
Kompetansen har ingen sammenheng med utstyret ditt. Det tror jeg helt sikkert du er enig med meg i.
Du finner både idioter og genier i begge endene av utstyrsskalaen - det er jeg helt sikker på.

Spørsmålet er fortsatt: Når må vi slutte å kalle det håndtverksbrygging ?

Jeg tror ikke at du mener at vi slutter i det øyeblikk vi kjøper Speidel.
Like lite som jeg mener at det slutter når du ikke dyrker kornet ditt selv, eller bruker elektrisk varme når du koker vørteret.
Vi må lengre på skalaen enn dette - men et sted går grensen, det er vi begge enige om.

Bottom line - jeg tror vi er enige, men vi har diskutert rundt et spørsmål som pr i dag ikke har et matematisk og endelig svar.
 
Kyrre D K skrev:
Men en ting som er rimelig garantert... om 10-15 år brygger 80-90% på systemer lignende Speidel uansett. Da er de nok blitt rimeligere og med enda flere funskjoner, så her rår nok markedskreftene rimelig sterkt. Selv skal jeg likevel fortsette å prøve å kjempe for bestemora, selv om jeg kommer til å bli utsatt for umenneskelig press om å kjøpe speidelen til Richard når han får flere barn, ikke har tid til å brygge så ofte lenger og trenger å oppgradere speidelen sin  ;)

Nå har jeg to barn, så det holder enn så lenge ja. Du har også sagt til meg at du ikke ville tatt i mot en Speidel om du hadde fått den gratis, derfor kan du aldri kjøpe en eller brygge med en uten å selge sjela  :angel:

Denne tråden blir bare bedre og bedre, snart bør den gies ut i bokform  :ilike:
 
Spørsmålet er fortsatt: Når må vi slutte å kalle det håndtverksbrygging ?

Det ble ikke stillt et spørsmål her  :noway:.
Hele driten saken begynnte med en rein provokasjon  ;D

Speidelen er sikkert kjempebra hvis du ikke tåler litt søl og egentlig bare ønsker å lage øl med minst mulig anstrengelse..
Men ønsker du å være en skikkelig hjemmebrygger og legge følelse og sjel i ølbryggingen din anbefaler jeg deg på det sterkeste å gjøre dette med litt mer "hjemmesnekra" utstyr.
 
Kanskje vi kan runde det av med å kalle det hjemmebrygging. Det må det vel iallfall være når vi brygger hjemme.

FredT
 
For meg så har aldri dette handlet om kompetanse.. Dette er et ord dere har dratt frem selv. Selvfølgelig har ikke kompetanse noe med utsyr å gjøre..
For meg så handler dette om hva jeg tror å mener har gjort hjemmebrygging til en så stor hobby som den har blitt. Nemlig at det er mulig å brygge godt øl med enkelt og billig utstyr!! Derfor mener jeg at denne opphausingen av speidel kan virke mer skremmende en innbydende for folk som blir introdusert for hobbyen og godt øl. Men her vil vi sikkert fortsatt være uenige :)

Huub: Det var også ment som en provokasjon... selv om kanskje diskusjonen eskalerte noe langt og noen har følt seg støtt i begge retninger underveis.

Richard: Sjela mi selger jeg aldri, og ikke engang da  ;)
 
Helt utrolig som enkelte lar seg hisse opp over noe som alle (i hvert fall de aller fleste) egentlig innerst inne er enige om, at uansett hvor temperatur-automatisert utstyr man bruker under mesking er det bryggeren sine handlinger som er utslagsgivende.

Det eneste jeg reagerer litt på er tre av kommentarene i tråden som har blitt stående som ”sannheter” som jeg mener er feil.

1. Ikke undervurder at man også kan brygge med enkle kjeler etc i en liten leilighet. Dette går greit, man må ikke ha Speidel i små leiligheter– selv om det forenkler veldig plassproblemene og ”sølet”.

2. Det har blitt sagt at:  ”MoreBeer BrewSculpture og tilsvarende fra et par andre USA-leverandører - Kun gassvarianten er egnet i Norge og eventuell automatisering er kun for 110V”.  Dette er ikke riktig, Morebeer oppgraderer elektronikken til 230V for et pristillegg. Dette gjør de for kunder utenfor USA.

3. Det blir hele tiden fremsatt at de temperatur automatiserte systemene som Speidell er mye dyrere enn ”manuelt” utstyr. Dette mener jeg er feil for de aller fleste som ellers hadde måttet kjøpt kjeler, gassbluss, kjølebagger, modifisere utstyret, etc, etc.

Jeg drevet med brygging i 20 år og begynnte med noe veldig enkle greier, og har etterhvert oppgradert og satt sammen utstyret til dagen utgave som jeg er glad i å bruke og skal ikke  byttes ut i f. eks en Speidell. Det var en som hadde en god kommentar om vi har alle litt forskjellige grunner for å holde på med brygging, for meg er dette bl.a en terapi for å koble av.
Men med den kunnskapen jeg har i dag, vil jeg uten å blunke ut fra økonomiske grunner anbefalt nye bryggere å kjøpe et ferdig oppsett som f.eks Speidell, da jeg ser at jeg har brukt mer penger på alle oppgraderingene av utstyr til dagens versjon, enn det en Speidell ville kostet.
Denne utstyrs oppbyggingen har vært både morsom, lærerik og jeg har kost meg med å holde på med dette. Men sett i et rent økonomisk perspektiv mener jeg at å starte med en Speidell er billigere for de aller fleste, hvis man da ser bort i fra de som disponerer og kan bruke sveiseutstyr, samt har tilgang på rustfrie materialer osv.

Til slutt, likte denne godt:
FredT skrev:
Kanskje vi kan runde det av med å kalle det hjemmebrygging. Det må det vel iallfall være når vi brygger hjemme.

FredT
 
Må bare si at jeg synes det er rikelig dumt å bruke en tråd av et splitternytt medlem (Geir Åge, reg.dato 29-12-2010) som stiller et enkelt spørsmål,  til å provosere...  :amen:
 
Ramsvatn skrev:
Oiii san.....

Jeg ser at jeg klarte å få opp tempen litt i denne diskusjonen her ;-)

Men, jeg skal slutte mens leiken er god ;-)

Jeg vil til slutt bare si at jeg skjønner godt hvorfor folk kjøper Speidel Braumeister. Når jeg en gang i framtiden blir lei av å brygge selv, kommer jeg sikkert til å kjøpe meg en å.

For godt øl kommer jeg aldri til å bli lei av.

Ramsvatn takker for seg for denne gang.


Å si at man ikke brygger selv når man har en Speidel er jo rett og slett feil. Det eneste Speidelen gjør for deg er å forenkle stegmesking, skylling og rigging/rydding. Man må røre litt mindre i mesken om man stegmesker, og skylleprosessen blir forkortet. Om man tror Speidelen "gjør alt" for en, har man overdreven tro på hva den kan utrette.

Man kan definitivt brygge godt øl, uansett utstyr, og det er det vel ingen som egentlig tviler på.

Ang. Nøgne Ø og håndverk/industri, så er det ganske interessant. De har et bryggverk som produserer rundt 5000 liter per batch, men det er egentlig overraskende mye "hands on" i prosessen deres. Regulering av koking, vanntemperaturer, avtappingshastighet og oksygenering krever nøye oppfølging av bryggeren. Man slipper selvsagt å røre i mesken for hånd, men det er definitivt bryggeren, ikke maskinen, som sitter i førersetet!
 
ok, det må du få mene. Når jeg mente å provosere var det rettet mot de som allerede hadde svart på tråden. Men som sagt eskalerte dette ut...

Er veldig uenig med deg oeng.
Å kjøpe en Speidel er selvfølgelig en mye større investering en å bygge opp et bryggeoppsett sakte men sikkert etter som du selv sier, 20 år.. og da er det jo også opp til hver enkelt hvor langt man vil dra det med oppskalering av oppsettet og hvor mye man legge i det..

Dette ble siste innlegg fra meg! nå må jeg ned i boden og male opp malt til ASIBA brygging i morgen. Får bare håpe på plussgrader   ;)
 
Jeg har i hele dag sittet med en gråtende Speidel i fanget, for makan til mobbing har den ikke opplevd. Dere som kritiserer Speidel bør tenke dere nøye om, det er et levende vidunder med følelser.
 
Huub skrev:
Må bare si at jeg synes det er rikelig dumt å bruke en tråd av et splitternytt medlem (Geir Åge, reg.dato 29-12-2010) som stiller et enkelt spørsmål,  til å provosere...  :amen:
Takker for omtanken, har lest alle innleggene. Ikke så mange som var knyttet til mitt spørsmål da, men har fått svar på mye, blant annet at de som har speidel er kjempefornøyde. Var egentlig det jeg ville vite :) :)  Takk uansett for et spennende forum, å alle som deltar her :skitbra:
 
Jeg får bare beklage at noen her nærmest "kuppet" tråden din med diskusjoner på nivå med fjortisser som diskuterer hva som er best av Playstation eller X-box, eller foto folk som skal fortelle deg hva som er best av Nikon eller Canon. Det er sikkert 1 mill tråder om disse emnene på nettet og alle utarter seg slik som denne er på god vei til... Kan ikke alle få fortelle om sine egne meninger og erfaringer, uten at det skal kommenteres og provoseres frem og tilbake?! Trådstarter og mange andre sikkert også som er i startfasen, vil ha info fra de som kjenner utstyret/metodene de bruker selv og ikke hva alle andre tror og mener om det. Gi de dine egne erfaringer og la de gjøre opp sin egen mening! Lykke til med valg av utstyr og brygging, og velkommen til forumet! Jeg lover deg at ikke alle tråder er like "hissige" som denne :)
 
Richard skrev:
Jeg er Speidel-eier og har ikke mye peiling på hjemmebrygg, men masse deilig øl på kran. Det som skjer er at Speidelen våkner på natten  og finner frem råvarer, så starter den å brygge og fikser alt. Så vasker den seg selv og legger seg til å sove. Etter to uker står Speidelen opp og tapper om ølet i nyvaskete Corneliusfat som Speidelen vasket dagen før. Når ølet har stått og lagret seg, så tapper Speidelen min en øl for meg og serverer. Akkurat som å være på restaurant, ikke rart at Speidelen er min beste venn.

Hey... Hvorfor har dere ikke sagt det før?
Nå selger jeg plastfnaset mitt og kjøper speidel med det samme!
:iconlol: :iconlol: :iconlol:

Det er jo unektelig litt festlig å følge denne tråden enten man liker Speidel eller ande løsninger....
 
Tilbake
Topp