Helt utrolig som enkelte lar seg hisse opp over noe som alle (i hvert fall de aller fleste) egentlig innerst inne er enige om, at uansett hvor temperatur-automatisert utstyr man bruker under mesking er det bryggeren sine handlinger som er utslagsgivende.
Det eneste jeg reagerer litt på er tre av kommentarene i tråden som har blitt stående som sannheter som jeg mener er feil.
1. Ikke undervurder at man også kan brygge med enkle kjeler etc i en liten leilighet. Dette går greit, man må ikke ha Speidel i små leiligheter selv om det forenkler veldig plassproblemene og sølet.
2. Det har blitt sagt at: MoreBeer BrewSculpture og tilsvarende fra et par andre USA-leverandører - Kun gassvarianten er egnet i Norge og eventuell automatisering er kun for 110V. Dette er ikke riktig, Morebeer oppgraderer elektronikken til 230V for et pristillegg. Dette gjør de for kunder utenfor USA.
3. Det blir hele tiden fremsatt at de temperatur automatiserte systemene som Speidell er mye dyrere enn manuelt utstyr. Dette mener jeg er feil for de aller fleste som ellers hadde måttet kjøpt kjeler, gassbluss, kjølebagger, modifisere utstyret, etc, etc.
Jeg drevet med brygging i 20 år og begynnte med noe veldig enkle greier, og har etterhvert oppgradert og satt sammen utstyret til dagen utgave som jeg er glad i å bruke og skal ikke byttes ut i f. eks en Speidell. Det var en som hadde en god kommentar om vi har alle litt forskjellige grunner for å holde på med brygging, for meg er dette bl.a en terapi for å koble av.
Men med den kunnskapen jeg har i dag, vil jeg uten å blunke ut fra økonomiske grunner anbefalt nye bryggere å kjøpe et ferdig oppsett som f.eks Speidell, da jeg ser at jeg har brukt mer penger på alle oppgraderingene av utstyr til dagens versjon, enn det en Speidell ville kostet.
Denne utstyrs oppbyggingen har vært både morsom, lærerik og jeg har kost meg med å holde på med dette. Men sett i et rent økonomisk perspektiv mener jeg at å starte med en Speidell er billigere for de aller fleste, hvis man da ser bort i fra de som disponerer og kan bruke sveiseutstyr, samt har tilgang på rustfrie materialer osv.
Til slutt, likte denne godt:
FredT skrev:
Kanskje vi kan runde det av med å kalle det hjemmebrygging. Det må det vel iallfall være når vi brygger hjemme.
FredT