Speidel sous vide

tobiasjk skrev:
Bjarte H skrev:
Halve poenget med vakumpakker er jo at man kan bruke den til å pakke humle! ;D Og så er det jo veldig greit å kunne kjøpe inn masse god mat på tilbud og vakumpakke før frysing :) Her er forresten min nye hverdagssousvidemaskin :) Til større kjøttstykker bruker jeg PIDen sammen med en dyppvarmer på 1000W og det karet som måtte passe best.

Snedig maskin! Hva har du brukt her?

Har brukt en Slow Cooker / Crock Pot kjøpt for nesten ingen ting på netthandelen.no, en sestos PID med PT100 sensor, et 25Amp SSR, en aluboks, en kraftig 230V bryter et skjøtestykke type hunnkjønn (til slow cookeren) og en hannkjønn som går i stikkontakten.

Iom. at det meste kommer fra Kina er prislappen lav :). Hvis jeg skulle lage en ny hadde jeg kanskje brukt en riskoker, eller kun dyppvarmer og den kjelen som skulle passe best, eller  aller helst laget noe selv med flere kar (til kjøtt/fisk og grønnsaker). Den opprinnelige tanken bak Slow Cookeren var at den ser bra ut på kjøkkenbenken og er konstruert for å stå på lenge, så å sove med den på føles OK selv om noe skulle klikke og sende full spenning til den hele tiden. Den er bare på 200W eller noe i den duren.
 
Jeg har bestilt en rustfri bakk fra norrona.net med lokk. Tenker å bygge den inn i en trekasse med pid og sirkulasjonspumpe. Målet er ingen lese ledninger og høy WAF :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
EspenL skrev:
Jeg har bestilt en rustfri bakk fra norrona.net med lokk. Tenker å bygge den inn i en trekasse med pid og sirkulasjonspumpe.

Faktisk akkurat dette jeg hadde planlagt til neste gang. Bare med to bakker og hver sin PID :) Men nå er vi godt ute av Speidel sous vide temaet.
 
Fikk endelig prøvd dette i går, ble veldig bra!

2 stk svineindrefileter, 6 timer på 55 grader i speidelen. Freste dem kjapt i stekepanna etterpå. Ble nydelig, mørt og perfekt farge. Skal absolutt gjentas!

Noen som har prøvd å lage "perfekte" egg, ved å putte egg i mesken?
 
Litt om mine første erfaringer med sous vide/Speidel:

Runde 1:

Et stykke høyrygg og noen bibringestykker fikk litt salt, pepper og annet krydder og ble pakket i to forskjellige vakuumpakker (Enkleste tyoe pakker, fra OBH Nordice; kr800,- inkl startpakke med plast).  Inn med maltrør, silplate i bunn, kjøttpakker, silplate og tverrør/mutter på topp.  57 grader i 51 timer, pumpen fikk hvile om natten.  Ved oppstart, spratt temperaturen opp 4-5 grader, før den gikk ned til programmert verdi.  Såpass stort avvik blir det altså mellom væskens temperatur og sensortemperatur...

Ut med pakkene, helle av kraften, som dannet en svært smakfull base for sausen.  Kjøttet ble brunet på gassgrill på høyeste effekt og hvile en 10 minutters tid.

Kjøttet skåret i grove skiver, servert med pommes frites, saus med brunet pinjong og hjemmelaget cole slaw.  Stønn - så mørt og smakfullt.  Innertier av "søppelkjøtt".  Restene av høyryggen ble prima roast beef på matpakken.

Runde 2:

Lammelår i original vakuumpakning, 25 timer på 57 grader indikert, tredd oppi maltrøret.  Gassventilen frosset på grillen, så det ble plutselig grillbruning i stekeovnen.  Fantastisk fin rosafarve og nydelig smak.  Som vanlig er med lår, er det stor forskjell på de forskjellige muskelbuntene.  Noen ble i overkant "grøtmøre", mens de som i utgangspunktet er mer senete, ble perfecto.

Efter at jeg var ferdig og kjøttet tatt ut, kjørte jeg temperaturen opp til 102 grader, for å drepe evt bakterier som var tilført.

Oppsummering sålangt: Speidel er hos meg nå anerkjent som multitaskingmaskin.  Kjøttet blir noe helt for seg selv og jeg gleder meg til fortsettelsen.  Jeg synes jeg er rimelig påpasselig med rengjøringen av Speidelen efter brygging.  Pumpe og kran blir utmontert og rengjort efter hvert brygg.  Stor var derfor overraskelsen, da jeg på runde 2 fylte på vann og satte igang pumpen - ut fløt det masse tynne flak med et-eller-annet.  Dette kunne ikke komme fra andre steder enn rørene/bendene.  Dette hadde tydeligvis løsnet ved at rent, varmt vann hadde blitt pumpet gjennom over tid - en hyggelig bieffekt.

Sous vide/Speidel: anbefales.
 
Tilbake
Topp