Speidel sous vide

543038f9-d68e-9442.jpg


Så enkelt kan du lage din beste biff noen sinne!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Sous vide speidel. Herlig. Godt å se at den kan brukes til noe nyttig og, ikke bare pynt og speil. :D :D

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Har fundert på det der en stund selv, men glemmer det hele tiden når jeg sitter og ser på SousVide Supreme, Addelice SWID etc..

spørs dog om man bør ha en kurv ellereno oppi da, så du er sikker på at det ikke flytter seg til varmeelementene og brenner av, samt for nært temperatursonden til å kødde med den.
Får vel ta steget snart å teste dette..

Men den plasten som er på matvaren når du kjøper den på butikken, tror du den holder i temperaturene du trenger til sous vide??
 
så var vi igang da:

P1000804.JPG


Kjører du pumpene?, det erjo ikke mulig å programmere pumpene til å gå litt nå og da, så jeg tenker jeg lar de være avslått, skal kjøre denne ribba på 14 timer i 62 grader..
 
Veldig bra, Bjarte! Har blitt overbevist om å teste ut dette selv etter middag på To rom og kjøkken forrige helg. Vakumpakkemaskin er nok ikke aktuelt enda, så da er det kjekt med slike alternative metoder. :)
Hvor lenge kjører du første meskesteg? Og begynner du innmesken lavere?

Hm, dette burde kanskje vært splittet ut i en egen tråd.
 
Haha liker engasjementet! Jeg meska inn på 55C og tok en saftighetsrest på 55C før jeg meska ut på 55C. Det toltale meskeskjemaets varighet var 90 min med full pupp på pumpene hele tiden (hvorfor ikke, det sørger vel bare til jevn temparatur?).

Jeg er ikke redd for plasten den kommer i, og kommer ikke til å bekymre meg over det :)

Alt gikk iallefall helt supert og edelgrisen produserer (nesten) enda  kjøttsaft i munnen :biersmile:
 
Ang mesketider, her er god literatur: http://www.douglasbaldwin.com/sous-vide.html
Jeg kjøpte jo vakumpakker for lit forskjellig bruk, våpenloftet.no har en som er veldig bra: http://www.vapenloftet.no/prod.php?id=429&hcat=32 
Jeg kjøpte v300p fra tyskland, men hadde jeg kjøpt fra våpenloftet hadde jeg spart noen kroner, og ser at jeg har ikke behov for v300p egentlig, fatter kjøpte v100p (bør være p, dobbelsveis, etc) og den er jo like suveren som min.
Plastposene dog er endel rimeligere i tyskland enn i norge.., men sjekket litt, og plasten som avbildet ovenfor skal vist være bra nok ja.

Øker temperaturen her basert på tips fra en med endel erfaring, 76 grader i 14 timer.. så jeg bruker ikke mesketidene, men lar den bare stå å gå, så rundt 3-4-5 ellernoe imorgen så fisker jeg opp pakken.
 
Bjarte H skrev:
Haha liker engasjementet! Jeg meska inn på 55C og tok en saftighetsrest på 55C før jeg meska ut på 55C. Det toltale meskeskjemaets varighet var 90 min med full pupp på pumpene hele tiden (hvorfor ikke, det sørger vel bare til jevn temparatur?).

Jeg er ikke redd for plasten den kommer i, og kommer ikke til å bekymre meg over det :)

Alt gikk iallefall helt supert og edelgrisen produserer (nesten) enda  kjøttsaft i munnen :biersmile:

kjørte du bare 90 minutter?, holdt det?, var dette kjøttet behandlet noe på forhånd eller var det rått?
 
Det var en rå svin indrefilet jeg brukte. Den ble nok i den rødeste enden av skalaen for svin (da snakker vi om rosa og ikke rød), men fantastisk saftig og mør. Temperaturen hentet jeg fra en artikkel som jeg ikke har foran meg nå. Men, i og med at jeg ikke har erfaring med sous vide før så kunne det kanskje blitt enda bedre på 14 timer? :) Speidelen holdt perfekt temperatur, og jeg regner med at varmeelementene ikke kicket inn så ofte.

Jeg kommer nok til å kjøre lengre tid og lavere kvalitet på kjøttet neste gang, men nå bestemte vi oss for sous vide på butikken i ettermiddag...
 
Ok, pakken min fløyt opp, hadde surra den fast i kakerista jeg bruker for å holde silduken på plass, surra fast løftearmen for å holde det nede:

P1000807.JPG


Jeg snudde begge silplatene oppned for å bygge meg over varme-elementene, her burde man kanskje mekke en eller annen anordning så man har et slags bur som holdes fast i senterstanga, så man kan utnytte kjelen i fra bunn, men uten å være i kontakt med varme-elementene, antar at maltrøret her vil ikke være ideelt siden det trolig er vanskeligere å få riktig temperatur?

Hadde vært superdigg å fått skaffe kontaktene som benyttes på maskinas kontrollboks, så man kunne nappe de ut og benytte en egen greie, med pid, og temperaturovervåkning, kunne da fyra pumpa innimellom.
 
neslekkim skrev:
ikke sikkert indrefilet trenger mer, er vist veldig avhengig av kjøttet.
Ribbas konsistens egner seg vist mer for lang tid:
http://files.getdropbox.com/u/238757/Hestons svineribbe.pdf

er diskutert litt her også:
https://www.facebook.com/topic.php?uid=92600376697&topic=9002&post=41536
Baldwin boka jeg linket til er også bra (finnes i papir, men hele boka er på den siden der)

Her skal det fordypes! Kjekt med gode linker, vet fra før at Heston er en gærning ;D Jeg hadde allerede tenkt å teste ut sous vide ribbe og poteter til årets julebord, med en siste touch med gassbrenner før det settes på bordet.

Hva med å legge i kjøttet, tre på den ene silpata, tre tverrøret ned på midtstanga og sette vingemutteren på toppen? For å holde kjøttet under vann. Evt. tre på begge platene?

For å unngå varmeelementene kan man jo kjøre på med litt mer vann og surre det høytstående opp mot stanga. Ikke så energiøkonomisk, men det blir ikke mange kronene ut av det uansett.

Hvorfor vil du ikke kjøre pumpa konstant, for å spar den for slitasje? Og vil du ha en mer nøyaktig styring når du ønsker å koble ut Speidelelektronikken og inn en annen styring?
 
Jeg har lagt oppi begge silplatene, med stussen ned, da er du akkkurat over varme-elementet, men må da kompansere med mye mer vann.
Jeg har en kakerist jeg bruker for å holde silduken nede, denne brukte jeg nå for å sure fast pakken, men det fløt opp etter en time+, så jeg surra fast maltrør løfteren og tverrstaget for å holde det nede nå

Pumpa, ja, slitasje, vi snakker jo om 14 timer..
et bur, med størrelse md maltøreret hadde vært noe, da kunne sliplata vært nederst for å gi lit avstand så man ikke tetter pumpehølet og kødder til termperaturmåleren, , hiveoppi kjøttet, og legge den siste plata oppi som vekt for å holde pakken nede.
Vet ikke om alle blåser seg opp, men fikk høre det var vanlig at det skjeddeø.

egen elektronikk, siden man ikke kan programmere speidelen til 14 timers økter, og siden jeg ikke vil kjøre pumpa konstant i 14 timer, så tror jeg egen elektronikk kunne vært interresant, kunne kjørt pumpe med intervaller istedet. Noen slike sousvide pakker skal jo gjerne kjøres 72 timer og slikt men kan kanskje være bedre å mekke annet vannbad istedet for å låse speidelen til det..

fler bilder her :
https://picasaweb.google.com/107561384765867748075/MegaSousVide#
ser også at temperaturen er jevnt to grader høyere enn den sier, og det er MYE når det gjelder 14timers sousvide.. samt at når jeg kjører pumpa litt nå og da, så sirkulerer vannet og vannet er også da et par grader høyere enn programmert temperatur, så da er vi oppe i 4 grader feil.. grrr..
Så en ekstra temperatursonde oppi ville vært lurt, eller alternativt plassering av den ene.
 
neslekkim skrev:
Noen slike sousvide pakker skal jo gjerne kjøres 72 timer og slikt men kan kanskje være bedre å mekke annet vannbad istedet for å låse speidelen til det..

Det ble plutselig bestilt en PID med tilbehør på ebay og en Kitchen Therapy slow cooker til 101,- på netthandelen ^-^
 
neslekkim skrev:
så var vi igang da:

P1000804.JPG


Kjører du pumpene?, det erjo ikke mulig å programmere pumpene til å gå litt nå og da, så jeg tenker jeg lar de være avslått, skal kjøre denne ribba på 14 timer i 62 grader..

Litt ot, men la gå. Skal du la ribba ligge der i 14 timer, ville jeg heller ha confttert den, ala ande-confit, men enda lavere varme enn når man lager ande-confit.
 
Chriselv skrev:
Bjarte H skrev:
Det ble plutselig bestilt en PID med tilbehør på ebay og en Kitchen Therapy slow cooker til 101,- på netthandelen ^-^
Høres bra ut, har du link til PID?
Jeg bestilte denne (jeg spurte om selgeren kunne markere den med 20$ i verdi, det var ok):
http://www.ebay.com/itm/PID-Temperature-Controller-PT100-25A-SSR-20-OFF-/320782850999?_trksid=p5197.m7&_trkparms=algo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D2%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D4165553634633371871#ht_6315wt_950

Jeg var litt usikker på om det fulgte med kjøleribbe til SSR-en, så jeg bestilte en slik just in case:
http://www.ebay.com/itm/220863127973?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2648#ht_600wt_950

Hvis du vil ha det kjapt er det nok bedre å bestille fra auberins :)
 
neslekkim skrev:
skal du mekke med annen varmekilde da?, eller fortsatt bruke speidelen?

Jeg skal i utgangspunktet bruke en slow cooker jeg fikk kjøpt billig i morges som varmekilde og vannbad.
 
Tilbake
Topp