Bjarte H
Dommer
EspenL skrev:36 timer!?! Er det trygt?
Det er mer trygt enn 3 timer, så lenge temperaturen ikke er altfor lav.
Så lange "kok" får vente til jeg har PID på plass ;-)
Sent from my HTC Desire using Tapatalk
FredT skrev:Og da spør jeg - hva er en Roner?
Ellers var dete n meget fin side Nesslekim linket til - masse fine oppskrifter etc.
Bernts skrev:...den koster litt, men ikke så mye som en Speidel...
Bjarte H skrev:Bernts skrev:...den koster litt, men ikke så mye som en Speidel...
Og så bruker man den flere ganger i uka
Richard skrev:Bjarte H skrev:Vi burde samle alle de kule tingene man kan gjøre med en Speidel i en egen tråd!
Som f.eks kjøpe en 200 liters Speidel og bruke den som badestamp.
Chriselv skrev:Etter jeg fikk min PID har det blitt mye god mat. Nå er det sous vide kylling, spareribs og biff flere ganger i uka
Jeg har funnet ut at vakuum stort sett er bare tull på de fleste matvarer. Det fungerer helt utmerket med fryseposer fra f.eks Rema (tåler opp til 70 grader). Legg inn mat, krydder, olje etc., hold pusen under vann (slik at lufta blir trykt ut) og knyt den sammen. Det er MER enn god nok for de fleste retter
edit: Her er forresten en veldig god oversikt over diverse matvarer og temperaturer http://www.cookingissues.com/uploads/Low_Temp_Charts.pdf
Jeg er fullstendig klar over hva poenget med vakuum er.neslekkim skrev:Vakumet er ikke poenget, poenget er å få tett kontakt mellom vann og innhold, uten å slippe vannet til. Vakum gjør det ofte enklest da, sålenge du får lukket posene skikkelig, eller hengt de opp på en måte, så duger alt av poser, såfremt plasten tåler varmen.
70 grader på remaposene?, er det langtid eller korttids?, det at plasten ikke smelter er en ting, men du vil ha plast som slipper stoffer, derfor man bruker dyre slanger når man pumper vørter
Cookingissues er en bra site, noe vanskelig å finne de gode tingene dog, men bra artikler.
Her er enda en kurrant site: http://www.sousvidecooking.org/
Skal du ha veske i posene, så er trikset ditt forøvrig bedre enn vakumpakker også, har fylt vakumpakkeren min med øl et par ganger før jeg måtte gi opp , bedre å fylle den, holde den i van så man får lukket den, men da bør posen også henge, vanskelig å få lukket den så godt at den ikke går opp iløpet av et par timer.
Boka Cooking for Geeks er også morsom når man føst er inne på DIY temaet..
Bjarte H skrev:Halve poenget med vakumpakker er jo at man kan bruke den til å pakke humle! ;D Og så er det jo veldig greit å kunne kjøpe inn masse god mat på tilbud og vakumpakke før frysing Her er forresten min nye hverdagssousvidemaskin Til større kjøttstykker bruker jeg PIDen sammen med en dyppvarmer på 1000W og det karet som måtte passe best.