Speidel sous vide

Bjarte H skrev:
neslekkim skrev:
skal du mekke med annen varmekilde da?, eller fortsatt bruke speidelen?

Jeg skal i utgangspunktet bruke en slow cooker jeg fikk kjøpt billig i morges som varmekilde og vannbad.

ah, på internet?
Blir som å modde en riskoker da. hvor stort er dette vannbadet?
 
neslekkim skrev:
Hadde vært superdigg å fått skaffe kontaktene som benyttes på maskinas kontrollboks, så man kunne nappe de ut og benytte en egen greie, med pid, og temperaturovervåkning, kunne da fyra pumpa innimellom.

Finner du dem ikke hos hverken Elfa eller Farnell?
 
gustavf skrev:
neslekkim skrev:
Hadde vært superdigg å fått skaffe kontaktene som benyttes på maskinas kontrollboks, så man kunne nappe de ut og benytte en egen greie, med pid, og temperaturovervåkning, kunne da fyra pumpa innimellom.

Finner du dem ikke hos hverken Elfa eller Farnell?

Helt sikkert, er bare 1000 å velge mellom, jeg kjenner ikke navnene på de :(
f.eks temperaturføleren?, men den bør jeg kanskje uansett la være, og bruke min egen (jeg vet jo forøvrig ikke hva de bruker heller)
Så det er for varme-elementene og pumpa som er vikgist i første omgang
 
neslekkim skrev:
Bjarte H skrev:
neslekkim skrev:
skal du mekke med annen varmekilde da?, eller fortsatt bruke speidelen?

Jeg skal i utgangspunktet bruke en slow cooker jeg fikk kjøpt billig i morges som varmekilde og vannbad.

ah, på internet?
Blir som å modde en riskoker da. hvor stort er dette vannbadet?

Jeg kjøpte denne på netthandelen.no. Det blir litt som å modde en riskoker ja, men 1: jeg har mer bruk for en slow cooker når jeg ikke bruker den til sous vide enn en riskoker, 2: hvis jeg har forstått det ligger vannet eller maten i en steinform e.l som kanskje gjør det litt mer stabilt enn en riskoker. Jeg er litt usikker på om det er et vannbad under denne formen, i så fall har man to valg :) Det er forresten formen som er på 3.5l i den jeg kjøpte.

Edit: du har 2 timer på å kjøpe en lik :)
 
Det beste hadde vært om man kan meske samtidig som man koker kjøttet, dumt å ikke fylle Speidelen med malt når man først fyller den med vann.

Ikke dumt å slå to fulle fluer i en smekk  :ilike:
 
Kan jo lure på om det er greit å meske i 14 timer, koster jo ikke mer enn malten å prøve og kanskje en brent pumpe eller to  ;D
 
Richard skrev:
Kan jo meske på 63 grader på en IPA for maks utgjæring, og da trenger man en lang mesking.

Ja, hvis jeg skulle hatt samme effekt på ribba på 63 grader så måtte jeg kjørt en runde på ca 30 timer. kan bli godt øl det :)
 
Richard skrev:
Bjarte H skrev:
Vi burde samle alle de kule tingene man kan gjøre med en Speidel i en egen tråd!

Som f.eks kjøpe en 200 liters Speidel og bruke den som badestamp.
:yes: ;D

Edit: man kan vel kanskje bruke den ene silplata som benk og hvis man reduserer den andre kan den brukes som bord >:D
 
Hvis man surrer seg i plast før man går i "Stampen", kalles det bading eller sous vide?

Edit: eller mesking
 
Bjarte H skrev:
Hvis man surrer seg i plast før man går i "Stampen", kalles det bading eller sous vide?

Edit: eller mesking

Det kalles "spesielle lyster".:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Hehe :)

Jeg har kjørt sous vide i en kjølebag. Funket fint. Istedet for å vakuumpakke, så sugde jeg ut så mye luft jeg kunne med et sugerør før jeg brukte clips for å lukke posene. For at de ikke skulle flyte opp la jeg en skje i bunnen av hver pose. Funket som bare det.  :)
 
EspenL skrev:
Hehe :)

Jeg har kjørt sous vide i en kjølebag. Funket fint. Istedet for å vakuumpakke, så sugde jeg ut så mye luft jeg kunne med et sugerør før jeg brukte clips for å lukke posene. For at de ikke skulle flyte opp la jeg en skje i bunnen av hver pose. Funket som bare det.   :)

Kommer jo ann på hvor lenge du skal kjøre sousvide da, svinenakke på 36 timer f.eks kan bli litt mer utfordrende da.
Men å veie ned posene må man ofte gjøre, hender at innholdet blåser seg opp litt, spesielt grønnsaker og slikt.
 
36 timer!?! Er det trygt? :)

Så lange "kok" får vente til jeg har PID på plass ;-)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp