Speidel's Braumeister

fthing skrev:
Hva skal man med klar vørter så lenge ølen blir klar?
Jeg har aldri lagt noe arbeid i å få klar vørter bortsett fra å knipse en whirlfloc oppi koken, og ølen blir svært klar og fin.
Ja, det ferdige ølet er ikke noe problem. Det blir alltid klart og fint. Jeg tenker mest på om jeg vil drive å koke på alle malrestene og hva det kan medføre.
 
Det er ikke vanskelig å få klar vørter med Speidel før man løfter maltrøret. Og det er ikke vanskelig å få klar vørter når man overfører til gjæringskaret. Men klar vørter før koking, etter at man har løftet matrøret, er litt vanskelig å få til.
 
Klar vørter til gjæring går fint ja, det er bare å være tålmodig. Men irriterer meg at sluttresultatet bruker så mye tid på å klarne. Jeg brygget med en kjøleboks, kjele og vanlig koketopp og hadde ikke samme problemet.

Får se med siste pale ale, med resirkulering.
 
Hva slags følger vil uklar vørter egentlig gi i praksis? Er det noen som har gjennomført skikkelige tester på dette eller er det litt "klar vørter er bra fordi vørteren er klar"?
Det er jo ikke store mengdene med partikler som blir med over sammenlignet med volumet av vørter det er fordelt på.

Er dette et rent teoretisk problem eller kan noen peke meg i retning der det står ganske så tydelig at man vil få uønskede elementer i det ferdige ølet når det er drikkeklart?

Alltid kjekt med litt fakta og ikke bare synsing, så derfor hadde det jo vært greit å komme til bunns i dette. :biersmile:
 
Farlig er det ikke, og det er vel strengt talt et ikke-eksisterende problem. Det er kun for å få et  "penere" øl.
 
borander skrev:
Farlig er det ikke, og det er vel strengt talt et ikke-eksisterende problem. Det er kun for å få et  "penere" øl.

Er enig med at vørteren blir "penere" hvis den er klar, men skjønner ikke helt hvorfor/hvordan ølet blir "penere" av en klar vørter.

Edit: er det at det tar for lang tid, for din del, at ølet klarner?
 
Mitt inntrykk er at klar vørter resulterer i et øl som blir fortere klart. Jeg serverer mye øl til venner og kollegaer, og de er ofte ikke veldig happy for uklart øl. Selv om jeg ikke synes det er så uklart selv.
 
borander skrev:
Mitt inntrykk er at klar vørter resulterer i et øl som blir fortere klart. Jeg serverer mye øl til venner og kollegaer, og de er ofte ikke veldig happy for uklart øl. Selv om jeg ikke synes det er så uklart selv.

Da skjønner jeg hva du mener. Må innrømmes at de som har fått servert øl av meg har vært happy, selv om det har vært uklart. Gudene vet hva de sier bak min rygg, menmen  :)

Så da er det kanskje tanninene som man får av å koke uklar vørter som resulterer i uklart øl? Såpass liten mengde tanniner at man ikke kjenner det på smaken, men nok til å se det?
 
Synes dette høres ut som en ikke-sak.. Var litt redd for at uønskede partikler under kok kunne utvikle usmaker.. Men om det kun er estetisk "problem" så bruker jeg ikke mer energi på det..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
borander skrev:
Mitt inntrykk er at klar vørter resulterer i et øl som blir fortere klart. Jeg serverer mye øl til venner og kollegaer, og de er ofte ikke veldig happy for uklart øl. Selv om jeg ikke synes det er så uklart selv.
På Homebrewtalk er det en fyr som finner det motsatt, altså at den uklare klarner fortere enn den klare, samt at den i utgangspunktet klare aldri blir så bra som den andre.Puh! http://www.homebrewtalk.com/f36/crystal-clear-wort-may-not-desireable-257111/
Har lynsjekket litt rundt, og det ser ut til at det er mye synsing, ja. Antagelig en ikkesak, selv om vi vet at sterk varme i malten kan utvikle tanniner og astringens. Skyllevann bør f.eks ikke overstige 76-78 grader av den grunn. Det er ikke så mye grums i vørteren uansett, og dessuten ble ikke ølene mine så mye bedre etter at jeg begynte med RIMS og fikk klar vørter.
 
Hvis det hadde vært et ikke-problem så hadde neppe alle kommersielle bryggerier resirkulert i silkaret før avtapping til kokekjel ;)
 
VonRabben skrev:
Da skjønner jeg hva du mener. Må innrømmes at de som har fått servert øl av meg har vært happy, selv om det har vært uklart. Gudene vet hva de sier bak min rygg, menmen  :)

Klart øl er heller ikke nødvendigvis noe kvalitetskriterium. Det er f.eks. flere ales som kan/skal være uklare. Det er nok publikum som trenger rettleiing! :)
 
Bjarte H skrev:
Hvis det hadde vært et ikke-problem så hadde neppe alle kommersielle bryggerier resirkulert i silkaret før avtapping til kokekjel ;)
Vet vi at de gjør det? (jeg aner ikke, derfor spm)
 
Vi kan teste nå. Hadde krystallklar vørter etter full resirkulasjon nå sist, så får vi se om det blir bedre.
 
VonRabben skrev:
Da skjønner jeg hva du mener. Må innrømmes at de som har fått servert øl av meg har vært happy, selv om det har vært uklart. Gudene vet hva de sier bak min rygg, menmen  :)

Så da er det kanskje tanninene som man får av å koke uklar vørter som resulterer i uklart øl? Såpass liten mengde tanniner at man ikke kjenner det på smaken, men nok til å se det?

Lysten til å finne på problemer er ofte stor hos mennesker. Jeg har noen brygg bak meg med dette utstyret, noen problemer eller utfordringer har det
vært, men det med uklart øl har neimen ikke vært en av dem. Vist blir det noe uklarheter med dette utstyret, trub også, men maksmessig er det helt
uproblematisk. Etter kok, får den avkjølte vørteren stå i ro, det er nok annet å gjøre, vaske og rydde bort. Deretter er det bare å tappe over klar og fin
vørter til gjæringsdunken. Har ikke byttet ut den orginale kranen, så minimalt med bunnfall blir med, ettersom hastigheten ut av karet ikke er så stor.

Sist jeg brygget, sirkulerte jeg også noe av vørteren igjennom malten, noe som førte til at skyllingen gikk ufattelig tregt, men derimot endte jeg opp
med en effektivitet på 90%.
 
Helt enig, men det var ikke uklart øl som var spørsmålet, men uklar vørter etter mesking, før kok. Noen hevder uklar vørter er en dårlig ting, andre en bra ting. Ingen kan så langt si noe sikkert om det ene eller det andre, og sånn går nu dagan!
 
Ja, men man lar gjerne vørteren, ferdig kokt, stå og bunnfelle. Jeg bruker nå i hvertfall pumpene når jeg kjøler ned vørteren, så det
er jo helt nødvendig at den får stå og bunnfell. Du har nok rett, slik går no dagan :)
 
Tilbake
Topp