Høres veldig merkelig at det skulle være problematisk å få til klar vørter med Speidel...
Ja, det ferdige ølet er ikke noe problem. Det blir alltid klart og fint. Jeg tenker mest på om jeg vil drive å koke på alle malrestene og hva det kan medføre.fthing skrev:Hva skal man med klar vørter så lenge ølen blir klar?
Jeg har aldri lagt noe arbeid i å få klar vørter bortsett fra å knipse en whirlfloc oppi koken, og ølen blir svært klar og fin.
+1Ole Mørkved skrev:Høres veldig merkelig at det skulle være problematisk å få til klar vørter med Speidel...
borander skrev:Farlig er det ikke, og det er vel strengt talt et ikke-eksisterende problem. Det er kun for å få et "penere" øl.
borander skrev:Mitt inntrykk er at klar vørter resulterer i et øl som blir fortere klart. Jeg serverer mye øl til venner og kollegaer, og de er ofte ikke veldig happy for uklart øl. Selv om jeg ikke synes det er så uklart selv.
På Homebrewtalk er det en fyr som finner det motsatt, altså at den uklare klarner fortere enn den klare, samt at den i utgangspunktet klare aldri blir så bra som den andre.Puh! http://www.homebrewtalk.com/f36/crystal-clear-wort-may-not-desireable-257111/borander skrev:Mitt inntrykk er at klar vørter resulterer i et øl som blir fortere klart. Jeg serverer mye øl til venner og kollegaer, og de er ofte ikke veldig happy for uklart øl. Selv om jeg ikke synes det er så uklart selv.
VonRabben skrev:Da skjønner jeg hva du mener. Må innrømmes at de som har fått servert øl av meg har vært happy, selv om det har vært uklart. Gudene vet hva de sier bak min rygg, menmen
Vet vi at de gjør det? (jeg aner ikke, derfor spm)Bjarte H skrev:Hvis det hadde vært et ikke-problem så hadde neppe alle kommersielle bryggerier resirkulert i silkaret før avtapping til kokekjel
Dag skrev:Vet vi at de gjør det? (jeg aner ikke, derfor spm)Bjarte H skrev:Hvis det hadde vært et ikke-problem så hadde neppe alle kommersielle bryggerier resirkulert i silkaret før avtapping til kokekjel
VonRabben skrev:Da skjønner jeg hva du mener. Må innrømmes at de som har fått servert øl av meg har vært happy, selv om det har vært uklart. Gudene vet hva de sier bak min rygg, menmen
Så da er det kanskje tanninene som man får av å koke uklar vørter som resulterer i uklart øl? Såpass liten mengde tanniner at man ikke kjenner det på smaken, men nok til å se det?