Speidel's Braumeister

Hadde min første test med speidel 20 l i dag med bare vann. Så har ett par spørsmål:
1. Bør man koke vørteren med lokk?
2: stilte den inn på 102 grader men displayet på speidelen viser bare 99 grader og får bare noen små bobler når lokket er av. Men når lokket er på koker det bedre, men da er vi tilbake på spørsmål 1 igjen.

Håper noen har noen svar til meg ang dette

Mvh Jan
 
Kok med lokket litt av, du trenger å la dampen slippe ut så du får avkoking av vørteren.

Displayet vil aldri vise mer enn 99 på aktuell temp men settpunktet bør være 101-102 for at varmeelementet skal være innkoblet hele tiden under kok.

Tror du bare må prøve det frem med varierende åpning på lokket for å finne rette kompromisset.

Vi koker med selvlaget "kobberhatt" og vifte som avsugning og har ikke problemer med det. Det er dog med 50l versjonen. Du kan jo også se om du kan få isolert Speidelen med noe så du får litt bedre kok.
 
Jeg bruker å legge aluminiumsfolie over, for så å skjære en åpning i midten på ca 10 x 10 cm. Men, isolasjonskappen som er å få kjøpt til er nok det viktigste for å holde en steady kok.
 
På mine 10 første brygg brukte jeg ikke isolasjonskappen i det hele tatt. Under brygging i vinter opplevde jeg imidlertid at jeg ikke hadde så god kok som jeg hadde hatt tidligere. Jeg koker på kjøkkenet for åpent vindu, og det var ca -15 °C ute, så det var nok noe av årsaken. Jeg satte derfor på isolasjonskappen, og fikk bra kok.

Jeg mener at jeg alltid har vært "rimelig" nøye med rengjøring av min Speidel. Jeg har vært nøye, men slett ikke nasi... Jeg rengjør alltid kjele, varmespiral og pumpe etter hvert brygg. Jeg bruker en svamp i kjelen, og skuresiden av samme svamp på elementet. Etter bryggeseansen i vinter valgte jeg likevel å la Speidelen stå med Halapur (PBW-variant som leveres med Speidels vaskesett) over natta. Målte opp 100 gram Halapur og fylte opp med varmvann fra springen. Til tross for at jeg mente at Speidelen var ren allerede før denne behandlingen så var det tydeligvis avsatt et belegg på varmeelementet som løsnet under denne behandlingen. Det var lange, seige, brune tråder av et eller annet stoff som lå og fløt i Speidelen etter Halapur-behandlingen. Dette var belegg som hadde festet seg på varmeelementet til tross for at det for meg så rent ut. Uansett, etter denne rengjøringen er koken i min Speidel nå slik den var da den var ny. Før behandling måtte jeg sette den på 101 °C - 102 °C for å få god kok, men nå er det tilstrekkelig å stille Speidelen inn på 100 °C  :ilike:
 
janvad skrev:
POSO skrev:
Jeg koker alltid uten lokk  :)

Bruker du da isolasjonskappen på den for og holde kok?

Har ikke kappe og bruker dermed ikke kappe.
Brygger innendørs.
Ser ikke bort fra at det blir investert i kappe.

Vet ikke helt om det at det koker så voldsomt er det viktigeste. Er det ikke avdamping som er hovedmålet?
Vi har også muligheten for å heve set-temperaturen på Speidelen under koking.
 
OrjanP skrev:
Kok med lokket litt av, du trenger å la dampen slippe ut så du får avkoking av vørteren.

Displayet vil aldri vise mer enn 99 på aktuell temp men settpunktet bør være 101-102 for at varmeelementet skal være innkoblet hele tiden under kok.

Tror du bare må prøve det frem med varierende åpning på lokket for å finne rette kompromisset.

Vi koker med selvlaget "kobberhatt" og vifte som avsugning og har ikke problemer med det. Det er dog med 50l versjonen. Du kan jo også se om du kan få isolert Speidelen med noe så du får litt bedre kok.

Hei,

Kunne du spesifisere "selvlaget" kobberhatt? Jeg ser behovet selv, men det sitter langt inne å benytte 2500 spenn på denne.. Hvilken vifte benytter du og hvordan ser oppsettet ut?
 
@StoreMy ==> Biltema/CO har billige liggeunderlag og med strammebånd funker det bra på min. (Antar jeg at det blir raskere kok og mindre forbruk for å holde tempen.

@Ingemarh ==> Kjøpte et kjelelokk hos Norøna, mye billigere, boret hull, setter på et avløpsrør som trettes ut av vinduet og dampen er borte.
 
Et lite spørsmål til Speidel-menigheten: Hvor blir det av alt grumset som fjernes ved resirkuleringen? Havner det inni maltsenga på noen måte, eller blir det liggende under maltrøret? I så fall vil det vel ikke bli noe klarere vørter i og med at det blir igjen i kokekjelen?
 
Dag skrev:
Et lite spørsmål til Speidel-menigheten: Hvor blir det av alt grumset som fjernes ved resirkuleringen? Havner det inni maltsenga på noen måte, eller blir det liggende under maltrøret? I så fall vil det vel ikke bli noe klarere vørter i og med at det blir igjen i kokekjelen?

Det er det som er selve bakdelen med Speidel, og som IKKE står noen steder....  Når utmesken er ferdig er vørteren krystallklar. Helt til man løfter opp maltrøret for å la det renne av seg, da renner all driiten ned igjen og skaper en ikke fult så klar vørter.
Dette var en alltiders NEDTUR de første gangene , men etter 32 brygg på 50 liter`n har jeg lært meg å leve med det.
Mitt tricks er å la vørteren slappe av 2 timer etter endt kjøling, da blir vørteren mye klarere.
 
Jon S skrev:
Dag skrev:
Et lite spørsmål til Speidel-menigheten: Hvor blir det av alt grumset som fjernes ved resirkuleringen? Havner det inni maltsenga på noen måte, eller blir det liggende under maltrøret? I så fall vil det vel ikke bli noe klarere vørter i og med at det blir igjen i kokekjelen?

Det er det som er selve bakdelen med Speidel, og som IKKE står noen steder....  Når utmesken er ferdig er vørteren krystallklar. Helt til man løfter opp maltrøret for å la det renne av seg, da renner all driiten ned igjen og skaper en ikke fult så klar vørter.
Dette var en alltiders NEDTUR de første gangene , men etter 32 brygg på 50 liter`n har jeg lært meg å leve med det.
Mitt tricks er å la vørteren slappe av 2 timer etter endt kjøling, da blir vørteren mye klarere.

Jeg slet også litt med å leve med dette, og noen av de andre kompromissene i bryggeriet. Da ble det DIY-bryggeri i stedet :)
 
Filterposer over ristene hjelper nokså mye synes jeg. tillegg kan du som meg, koste på deg en ekstra rist oppe og nede.
 
Hva skal man med klar vørter så lenge ølen blir klar?
Jeg har aldri lagt noe arbeid i å få klar vørter bortsett fra å knipse en whirlfloc oppi koken, og ølen blir svært klar og fin.
 
fthing skrev:
Hva skal man med klar vørter så lenge ølen blir klar?
Jeg har aldri lagt noe arbeid i å få klar vørter bortsett fra å knipse en whirlfloc oppi koken, og ølen blir svært klar og fin.

De gangene jeg har fått klart øl med braumeisteren har jeg gjort følgende:

1. Ventet noen måneder.
2. Biofine, cold crash, gelatin på dunk, så gelatin på fat og ventet noen dager før avtapping.
3. Filtrert.

Jeg benytter selvsagt alltid Whrilfloc også. Har nå forsøkt å vente en time etter endt kjøling og "whirlpoole" litt før avtapping, etter å ha pumpet hele volumet tre ganger gjennom maltrøret etter endt brygging. Synes generelt det tar lang tid.

Så derfor har jeg nå også montert på en 1,5" TC trub strainer og sight glass for å se om det hjelper noe.
 
?
Har ikke fått uklart øl jeg...... bruker bare irish moss og klart øl greier jeg å leve med  :godtoel:
 
Rart.

Hadde jeg hatt valget i dag hadde jeg kjøpt to vanlige 78-litere og en blingmann, pumper og slikt med en gang. Braumeisteren har noen kjiipe begrensninger.
 
borander skrev:

Kanskje? Tappet 47 flasker med klar Stout på Lørdag (dobbeltmesk på 20L), flaske nr 48 ble uklar men da var jeg på den 24de literen av 25 i gjæringskaret. Fikk også noe lignende antall klar Barley Wine, også her dobbeltmesk.

Mulig jeg har en ekstra touch.....  ;D
 
Bjarte H skrev:
Jeg slet også litt med å leve med dette, og noen av de andre kompromissene i bryggeriet. Da ble det DIY-bryggeri i stedet :)

Hvilke kompromisser, og hva har du reagert på? Grei ut, er du snill!
Jeg trenger motargumenter nå for ikke å legge ut en masse penger på tysk Grundigkeit, kjenner jeg...
 
Tilbake
Topp