Spørsmål angående omtapping/flasking

Hei!
Har to spørsmål angående brygging av ølsett.  Har akkurat satt Muntons Premium Gold, Midas Ale.  En kamerat av meg sa at det kunne være en fordel og tappe om ølet etter et par-tre dager.  Dette for å få bort døde gjærceller, som kunne gi bismak.  Men kan gjæringen stoppe dersom jeg gjør dette og siler bort bunnfallet?
Det andre er ettersukring på flaske. Tidligere har jeg hatt ca 1/2 teskje sukker på hver 0,33 flaske. Dette har fungert fint. Men nå har jeg light spraymalt. Noen fordel meg og bruke det isteden?
Takker for svar:)
 
Hei,

Du trenger ikke å være redd for døde gjærceller før etter en stund etter at gjæren har dødd ut, nå gjærer neppe ølen ut så fort som 2-3 dager, så jeg ville brukt gjærlås og sett at det roet seg før du stikker om. Døde gjærceller heter autolyse, og dette er er ikke noe som skjer før vi snakker om et par tre uker etter utgjæring.

Richard
 
Hei Tor Martin, og velkommen til forumet!

I den tid da jeg selv satt ølsett (hvem har ikke begynt på denne måten?) gjorde jeg som følgende:
- primærgjæring i dunk med liten tappekran i opptil 2 uker
- tapping på flasker med litt over 2 g sukker i hver flaske (har en måleskje til dette)
- ettergjæring på romtemperatur i litt over en uke
- lagring på et kaldere sted

Og da pleide jeg bare å ta ølet fra lageret. Det er godt drikkelig når det har stått der i kort tid, og hvis man venter lengre så blir ølet klarere og til slutt helt klart.

Når man lager øl med ølsett så trenger man ikke vente så lenge med all sedimentering siden det knapt er noen proteiner som skal felles ut.
 
Takk for gode svar, og takk for hilsen Eduard! :skaal2:
En siste ting; hva anbefaler Dere til karboneringen? "tørt" sukker el spraymalt, eller "lake" av sukker/spraymalt? Vurderer og lage lake av spraymalt, ca 120 g til 22 l ferdig brygg. Høres dette helt på jordet ut? Vil ha forholdsvis mye kullsyre, og gjærer ut til ca FG 1008.
 
Her er det en del forskjellige syn/arbeidsmåter.  :lese:

De som sverger til renhetsloven (tyske hjemmebryggere gjør dette som oftest  :cheeky:) bruker nok oppkokt spraymaltoppløsning eller litt nedfrosset vørter fra siste brygg til dette. Hvis man tar det litt roligere så går det fint med sukker  :ilike:. Mengden sukker er så liten at det knapt/ikke merkes i sluttproduktet.

Selv bruker jeg som skrevet å tilsette sukker i hver eneste flaske. Dette fordi jeg ikke tapper så ofte uansett og fordi måleskjeen min er nøyaktig nok til å gi konstante resultater. Har prøvd meg på sukkerlake men det gikk galt iom at laken trolig ikke ble rørt ut godt nok. I tillegg gir blandingen økt sjanse på kontaminering og oksidering, spesielt når man (les: jeg) ikke er rutinøs i dette. Og så hadde jeg tidligere ikke nok dunker til å stikke om grøn-ølet slik at ølet kunne blandes ut med en sukkerlake som jeg da allerede kunne ha helt inn i 'måldunken'.

Dersom du pleier å gjære ut til 1.008 og vil ha forholdsvis mye kullsyre, så anbefaler jeg å være i den øvre skalaen av hva man generelt kan tilsette av sukker. Skalaen går vel fra ca 3 til 9 g/l, prøv deg på 8 g/l sukker. Dette vil gi et godt karbonert øl uten at flasken skummer over idet den åpnes. Hvis du vil bruke oppkokt spraymalt (løst opp i vann) så trenger du litt mer, siden spraymalten ikke forgjæres 100%. Jeg fant dessverre ingen spesifikasjoner omkring andelen forgjærbar sukker men tipper at det er marginalt avvikende fra vanlig sukker.  :confuzed:
 
Jeg dreit meg ut ved flasking av en porter her on dagen, skulle ha halvparten i fat og resten i flasker. Man skal jo bruke ca. halvparten primer til fat en det man bruker på flaske. Så jeg målte opp riktig mengde  i forrhold til fat, og flaske. Jeg helte primer rett i fatet, og primer I forrhold til menge flaske volum i dunken. (Blei en del "Homebrew" i løpet av økta) ;) Så forrholdet primer til flasking blei fordelt på hele batchen istedet for ca halvparten.. Konklusjon: Det blei for lite primer i forrhold til ønsket CO2 enheter.

Spørsmål: Hvordan vil det gå å åpne flaskene nå og tillsette mer sukker?
 
Det kan være en mulighet men du vil nok få skumdannelse ved åpning eller sukkertilsetning. Hvor mye sukker (g/l) har du brukt på hele batchen?
 
Blei tilsammen; etter jeg helte tilbake laken fra tønna. 1,5 g/L. Sjekka en flaske i går og det var urovekkende lite CO2 og nesten ikke skum i det heletatt.  :(  KRISE!
 
1,5 g/l er klart for lite ja. Så lite at jeg ville gått over til å bruke en hel 'mokka'-sukkerbit per 0,33-l flaske. Da vil du likevel ikke ende opp med for mye karbonering.

Altså: kork av, sukkerbit oppi, ny kork på. Nå har du noe å kose deg med!  >:D
 
Tilbake
Topp