Spørsmål om å lage et lite HERMS oppsett.

Med 8mm rør fra biltema har jeg kvelet de rundt en klorestav til katt :)
Innerdiameter på kveilen er ca 7cm.
 
Miguel
Du spurte om siste ledningen til en treleder PT100 skulle på nr 5 på PID.
Ja det skal den.
Det var det jeg mente, selv om det sikkert var litt dumt besvart.
 
magne1972 skrev:
Med 8mm rør fra Biltema har jeg kvelet de rundt en klorestav til katt :)
Innerdiameter på kveilen er ca 7cm.

Det blir aldeles perfekt :) da får jeg plass til to kveiler utenpå hverandre inne i den fancy rustfrie isbit-bøtta jeg fikk fra Ebay.
Nå må jeg bare skaffe meg en katt (kanskje enklere å bare skaffe klorepinnen ettersom jeg allerede har 2 hunder...)
 
Og et siste spørsmål.

Hvordan har du tilkoblet kobberet til slangen? Til kjøleren min har jeg bare tredd på litt gjengeteip og slangen utenpå der med rørklemmer, men det funker vel dårlig når man skal sende vørter gjennom kobberet.
 
Miguel skrev:
Og et siste spørsmål.

Hvordan har du tilkoblet kobberet til slangen? Til kjøleren min har jeg bare tredd på litt gjengeteip og slangen utenpå der med rørklemmer, men det funker vel dårlig når man skal sende vørter gjennom kobberet.
Jeg kan ta ut kveilen og ta noen bilder iløpet av kvelden, så får du en bedre forståelse, enn hvis jeg prøver og forklare :)
 
magne1972 skrev:
Miguel skrev:
Og et siste spørsmål.

Hvordan har du tilkoblet kobberet til slangen? Til kjøleren min har jeg bare tredd på litt gjengeteip og slangen utenpå der med rørklemmer, men det funker vel dårlig når man skal sende vørter gjennom kobberet.
Jeg kan ta ut kveilen og ta noen bilder iløpet av kvelden, så får du en bedre forståelse, enn hvis jeg prøver og forklare :)

Topp og knall! Det er ikke noe hastverk, jeg blir borte en måned før jeg får satt sammen dette uansett.
 
yqedy9es.jpg

u5ahe2yd.jpg

Slik er kobling for pt-100 og slange til hermscoilen.
 
magne1972 skrev:
yqedy9es.jpg

u5ahe2yd.jpg

Slik er kobling for pt-100 og slange til hermscoilen.

På det andre bildet. Er det hurtigkobling? Og klemringskoblimg fra biltema? Jeg klarte aldri å finne 8mm klemringskibling på biltema.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Miguel skrev:
magne1972 skrev:
yqedy9es.jpg

u5ahe2yd.jpg

Slik er kobling for pt-100 og slange til hermscoilen.

På det andre bildet. Er det hurtigkobling? Og klemringskoblimg fra Biltema? Jeg klarte aldri å finne 8mm klemringskibling på Biltema.

Og. Jeg tenkte etterhvert å skaffe meg en dedikert HLT, type labbdunk med vannkokerelementer. Der tenkte jeg kanskje å klemme inn en PID med føleren helt nede ved krana. Har du forslag til hvordan dette kan løses?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4



Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Så lurer jeg på en ting til.

Hvordan får jeg puttet PT-100 (http://www.ebay.com/itm/320759144076?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649) inn i HLT'en min?

Jeg hadde sett for meg å ha sensoren rett over tappekrana. Men siden det ikke er en rund metalltupp på den som man kunne tredd inn i en gjennomføring så lurer jeg på hvordan jeg kan løse dette. Hadde det vært best med en annen sensor?
 
Klemmringkoblingen er rustfri doubble ferule fra ebay :)
Ville valgt en pt-100 sensor med gjenger. De er enkle å montere tett, enten med loddet nippel, eller eventuelt mutter og pakning :)
 
magne1972 skrev:
Klemmringkoblingen er rustfri doubble ferule fra ebay :)
Ville valgt en pt-100 sensor med gjenger. De er enkle å montere tett, enten med loddet nippel, eller eventuelt mutter og pakning :)

Ah! Selvsagt. Visste ikke at det fantes engang. Threaded pt-100. Takk.

Blir to pakninger og to muttere så sitter den som støpt tror jeg.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
magne1972 skrev:
Klemmringkoblingen er rustfri doubble ferule fra ebay :)
Ville valgt en pt-100 sensor med gjenger. De er enkle å montere tett, enten med loddet nippel, eller eventuelt mutter og pakning :)

Er de 8mm biltemarørerne 8mm ytre diameter?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Alle rør er opgitt med ytre diameter som standard.
Slanger oppgis med indre, og noen ganger ytre. Rør er altid ytre diameter, veggtykkelse angir indre.
 
Miguel skrev:
magne1972 skrev:
Klemmringkoblingen er rustfri doubble ferule fra ebay :)
Ville valgt en pt-100 sensor med gjenger. De er enkle å montere tett, enten med loddet nippel, eller eventuelt mutter og pakning :)

Ah! Selvsagt. Visste ikke at det fantes engang. Threaded pt-100. Takk.

Blir to pakninger og to muttere så sitter den som støpt tror jeg.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
Pakning trenges kun på innsiden.
Pakning på to sider øker lekasjefaren.
 
Miguel skrev:
magne1972 skrev:
Klemmringkoblingen er rustfri doubble ferule fra ebay :)
Ville valgt en pt-100 sensor med gjenger. De er enkle å montere tett, enten med loddet nippel, eller eventuelt mutter og pakning :)

Er de 8mm biltemarørerne 8mm ytre diameter?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Jeg har kjøpt denne http://www.ebay.co.uk/itm/230982300118?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 Har ikke montert den ennå, venter på mer utstyr, men ser bra ut
 
KVS skrev:
Miguel skrev:
magne1972 skrev:
Klemmringkoblingen er rustfri doubble ferule fra ebay :)
Ville valgt en pt-100 sensor med gjenger. De er enkle å montere tett, enten med loddet nippel, eller eventuelt mutter og pakning :)

Er de 8mm biltemarørerne 8mm ytre diameter?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Jeg har kjøpt denne http://www.ebay.co.uk/itm/230982300118?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 Har ikke montert den ennå, venter på mer utstyr, men ser bra ut

Den der er bookmarket. En slik en + et T-kryss gjør nok susen :)
 
Da nærmer jeg meg såvidt å sette sammen bryggeriet igjen med med herms sløyfe denne gangen og har noen flere spørsmål..

Inspirert av Magne sin tidligere herms sløyfe tenkte jeg å bruke en vannkoker, 5m 8mm kobberrør, en av de små svarte 12v pumpene fra ebay og pid-sensor rett på utgangen av coilen.

Er flow rate mtp kompaktering av mesken noe man må tenke på? Eller har det gått greit for dere med herms å bare pumpe på? Jeg skjønner at jo mer flow jo lettere er det å holde tempen jevn og responstiden blir bedre. Hvis det er en issue med at man kan få maltsengen til å kollapse så er jo trikset å regulere flowen. Jeg har ikke lyst til å strupe den pumpa for ser for meg at den knekker over tid. De er jo billige som møkk men kjedelig hvis den knekker og jeg ikke har en spare for hånden. Tanken var å bruke et 12v adapter med regulerbar spenning. Kan egentlig ikke se for meg at det skal være et peoblem med maltsengen iom at det i teorien skal gå like mye ut som inn i mesken hele tiden.

Jeg tenkte å kjøpe en blichmann autosparger som jeg tenkte å bruke til skyllingen, er det noe i veien mot å rute returen av hermsen via denne?



Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Og. Er det noen som har trua på denne til hermsbeholder? Litt mer bling enn en vannkoker. Så for meg å sette inn et kokeelement i midten i bunn, altså nedenifra (med mindre bunnen ikke er helt flat) og sette beholderen på en enkel ramme sånn at de klarer å stå oppreist. Hvis bunnen ikke er flat aner jeg ikke hvis det er plass til vannkokerelement og coilen..

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp