Spørsmål om å lage et lite HERMS oppsett.

Heis!

Jeg har noen spørsmål ang det å lage et lite HERMS-oppsett og å legge til en LABB dunk som HLT.

Oppsettet mitt nå er kokekjele som jeg varmer opp vann i, tømmer det til en pimpet Europris kjøleboks som jeg bruker som meskekar, og mens jeg skyller tapper jeg ned til gjæringskaret jeg skal gjære i, for å så pumpe vørteren tilbake til kokekaret for koking.

Jeg resirkulerer siste tiden av meskingen, men her får jeg temperaturdropp.

Jeg har lyst til å kunne stegmeske samt å kunne resirkulere uten å få dropp i temperaturen. Så jeg har snust litt rundt på hvordan lage et enkelt HERMS oppsett.

Slik jeg ser for meg nå er å enten kjøpe kobber på biltema og lage en coil, eller kjøpe en rustfri coil og putte i noe med varmtvann. Jeg har en 1.8KW inudksjonsplate og 24 liters kjele til overs, som jeg tenkte kanskje jeg kunne bruke som HERMS-kar. Dette er forslag jeg selv har siden jeg har både kjelen og plata fra før.

Så kommer alle men'ene.

Jeg ser for meg at et 24 liters kar er mye vann kun for å varme opp coilen, som slettes ikke trenger å være så stor. Er det noen som har andre løsninger på hvordan denne coilen kan varmes opp? C/O selger vel enkle vannkokerelementer, men hva skal jeg da bruke som dunk? En slags sylinder som er litt større en coilen hadde vel vært det beste for å klare å øke temperaturen på kortest mulig tid? Jeg har bladd igjennom en del HERMS tråder her og ser folk har fine sylindere, men dette er ikke noe jeg får laget selv..

Tenkte også å legge inn en Therinator fra blichmann, men hvor i kjeden bør denne plasseres, og hvorfor akkurat der? Rett før inngangen til meskekaret? Jeg ser for meg at det vil bli et visst temperaturtap idet vørteren går gjennom slangene. Eller er det noen andre forslag til å måle tempen?

Tenkte å skaffe et T-ledd slik at jeg kan styre flowen enten i retning HERMS eller i retning dunken jeg skal tappe til etter endt mesking. Ser for meg å sette på dette T-leddet etter pumpa (Den er self priming) med en kran på hver utgang.

Evt andre forslag mottas med takk. Dette skal helst være ting jeg kjøper én gang, men som vil duge til 40 liters batcher. Jeg brygger rundt 23 liter nå, slik at jeg får 20 på flaske.
 
I mitt eksisterende herms, er det ca 5 meter 8mm kobberrør fra bt, kveilet sammen oppi en vannkoker fra co. :)
Enklere blir det ikke. Det fungerer også stabilt, og gir rask respons.
 
magne1972 skrev:
I mitt eksisterende herms, er det ca 5 meter 8mm kobberrør fra bt, kveilet sammen oppi en vannkoker fra co. :)
Enklere blir det ikke. Det fungerer også stabilt, og gir rask respons.

Da må jeg vel inn med en PID, eller å stå der og overvåke med termometer?

Vil det funke med en STC-1000? eller tåler ikke sensoren varmtvannet? Og hvordan da få sensoren oppi?
 
Pid er løsningen :)
Sjekk ut hvordan min er montert her :)
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,8276.15.html
 
Hva er forskjellen på PID og f.eks en stc-1000? Klarer PID å "tenke" frem i tid?

Synes det er så enkelt med stc, en boks og en kontrollenhet og vips, halvtime etterpå har man en styring.
 
Miguel skrev:
Hva er forskjellen på PID og f.eks en stc-1000? Klarer PID å "tenke" frem i tid?

Synes det er så enkelt med stc, en boks og en kontrollenhet og vips, halvtime etterpå har man en styring.
Stc-1000 er termostat. Med variabel forsinkelse av kjølesløyfen. Tåler max 10a
Pid er en avansert styring som regulerer verdi etter varmetap/tilført effekt, og styrer ett eller flere ellement via ssr.
Pid er foretrukket til varmestyring, og uegnet til styring av kjøleskap. Stc-1000 motsatt :)
Veldig mye forskjeller som blir avansert snakk.....
 
magne1972 skrev:
Miguel skrev:
Hva er forskjellen på PID og f.eks en stc-1000? Klarer PID å "tenke" frem i tid?

Synes det er så enkelt med stc, en boks og en kontrollenhet og vips, halvtime etterpå har man en styring.
Stc-1000 er termostat. Med variabel forsinkelse av kjølesløyfen. Tåler max 10a
Pid er en avansert styring som regulerer verdi etter varmetap/tilført effekt, og styrer ett eller flere ellement via ssr.
Pid er foretrukket til varmestyring, og uegnet til styring av kjøleskap. Stc-1000 motsatt :)
Veldig mye forskjeller som blir avansert snakk.....

Er dette noe man kjøper komponenter til og setter sammen selv på en enkel måte?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Miguel skrev:
magne1972 skrev:
Miguel skrev:
Hva er forskjellen på PID og f.eks en stc-1000? Klarer PID å "tenke" frem i tid?

Synes det er så enkelt med stc, en boks og en kontrollenhet og vips, halvtime etterpå har man en styring.
Stc-1000 er termostat. Med variabel forsinkelse av kjølesløyfen. Tåler max 10a
Pid er en avansert styring som regulerer verdi etter varmetap/tilført effekt, og styrer ett eller flere ellement via ssr.
Pid er foretrukket til varmestyring, og uegnet til styring av kjøleskap. Stc-1000 motsatt :)
Veldig mye forskjeller som blir avansert snakk.....

Er dette noe man kjøper komponenter til og setter sammen selv på en enkel måte?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4

Edit: vil denne gjøre jobben?
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem?sbk=1&nav=SEARCH&itemId=261271190906
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Takk. Da går jeg for denne løsningen. Enkelt og greit å koble og.

Men hvor skal den siste lederen på sensoren kobles? 5 på PIDen? I tegningen er det sensor med to ledere.
 
magne1972 skrev:
I mitt eksisterende herms, er det ca 5 meter 8mm kobberrør fra bt, kveilet sammen oppi en vannkoker fra co. :)
Enklere blir det ikke. Det fungerer også stabilt, og gir rask respons.

Hva bruker du STC'en i det oppsettet til?
 
5 er riktig.
STC1000 kan selvfølgelig brukes som et hvert annet termometer. Føleren tåler varm mesk.
Det den er best på, er til å styre gjæringsskapet. Fordi den riktig oppkoblet gir strøm til enten kjøl eller varme.
Sånn som boksen på bildet hvor stikkontaktene gir strøm til henholdsvis kjøleskap og et lite varmeelement i kjølskapet.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    112,6 KB · Sett: 845
magne1972 skrev:
I mitt eksisterende herms, er det ca 5 meter 8mm kobberrør fra bt, kveilet sammen oppi en vannkoker fra co. :)
Enklere blir det ikke. Det fungerer også stabilt, og gir rask respons.

Og hvordan har du gjort det med termostaten i vannkokeren?
 
Miguel skrev:
magne1972 skrev:
I mitt eksisterende herms, er det ca 5 meter 8mm kobberrør fra bt, kveilet sammen oppi en vannkoker fra co. :)
Enklere blir det ikke. Det fungerer også stabilt, og gir rask respons.

Og hvordan har du gjort det med termostaten i vannkokeren?
Stc-1000 i oppsettet mitt brukes bare som termostat for å lese av temperaturen ved nedkjøling :)
Termostaten i vannkokeren har jeg ikke gjort noe med (fungerer som sikkerhetsbryter)
Vannkokeren styres av pid med pt-100 sensor på utløpet av kobberkveilen.
 
Hvot tight spiral kan man lage på 8mm kobberrør?
Jeg tenkte å skaffe meg en enkel rørbøyer fra ebay, men det er kanskje noen begrensninger på hvor krappe svinger røret tåler før det kollapser?
 
Veit ikkje kor mykje glede du har av å laga kopparspiral med rørbøyar - rørbøyar er mest for å laga "bend" på eit rør.   

Mange kopparrør - mellom anna dei eg brukar - er ganske så tjukkvegga så dei kan du bøya for hand rundt eit rør (iallefall om dei er varmgløda slik at dei er mjuke).  Men - det kan vera greit å ha ein rørbøyar for å laga bendet nederst der røret skal gå beint opp samt å laga bend på dei to armane.    Ellers bruker ikkje eg noko rørbøyar.  Ein annan sak: du må bruka ein rørbøyar som er laga for den dimensjonen du skal bøya (8 mm).
 
Tilbake
Topp