Spørsmål om å lage et lite HERMS oppsett.

Låner denne tråden litt :)

Har planer om å skaffe en 50 liters kjele til diverse bruk alt etter hvilket volum jeg skal brygge (HLT/HERMS/BK). Tenkte å sette i et 3500 W element og lage tilkobling slik det gjøres i The Electric Brewery. Det jeg trenger tips til er hvor jeg kan finne en rimelig skive med ID 1,5" (helst rustfritt). Ebay, chinaware, norske butikker, hva som helst :)

Det jeg finner er nemlig kun på Amazon, og koster da 30-40 dollar i frakt for en stakkars skive, noe som er helt uaktuelt.
 
Har et spørsmål angående herms... Dersom man har en liten kjele med kobberrør hvor vørteret sirkulerer gjennom i kjelen som har vann med ønsket mesketemp...hvordan fungerer stegmesk og oppvarming til utmesk? Vil ikke dette gå veeeeldig sakte? Hvis man har f.eks en 100 varmtvannsbereder som mesketank? og en ting til...når man starter å brygge, så varmer man vel opp meskevannet f.eks i en hlt med mye effekt og pumper det over til meskekaret, og starter da sirkulering av vannet i rims til man har finjustert tempen, og har deretter oppi malt?

Jeg har startet å handle inn deler og rensket og klargjort 2 varmtvannsberedere, men har ikke bestemt meg for rims eller herms :)

Så lurer jeg på hvilken temperatur dere skyller med. Jeg har nå en bb30 og skyller med 78grader
 
Har et spørsmål angående herms... Dersom man har en liten kjele med kobberrør hvor vørteret sirkulerer gjennom i kjelen som har vann med ønsket mesketemp...hvordan fungerer stegmesk og oppvarming til utmesk? Vil ikke dette gå veeeeldig sakte? Hvis man har f.eks en 100 varmtvannsbereder som mesketank? og en ting til...når man starter å brygge, så varmer man vel opp meskevannet f.eks i en hlt med mye effekt og pumper det over til meskekaret, og starter da sirkulering av vannet i rims til man har finjustert tempen, og har deretter oppi malt?

Jeg har startet å handle inn deler og rensket og klargjort 2 varmtvannsberedere, men har ikke bestemt meg for rims eller herms :)

Så lurer jeg på hvilken temperatur dere skyller med. Jeg har nå en bb30 og skyller med 78grader
Liten herms i et stort anlegg duger ikke til stegmesking. Har selv en 2kw vannkokerherms som hever 3 l/min med maks 8 grader og et meskekar på ca 100 l. Stegmesker ved tilsetting av varmere vann fra hlt. Det funker helt fint. Bruker herms'en til å holde jevn temperatur.
Bruker skyllevann på ca 78 grader. Det påstås at kaldt vann gjør samme nytten, men vørteren skal uansett kokes etterpå, så jeg har ikke latt meg lure til å gjøre forandringer.
 
Da kjenner jeg det er fristende å bruke rims, ser for meg en god del prøving å feiling for å få en effektiv nok herms. Må vel ha voldsomt stor kobberspiral, evt 2 kanskje...hvis ikke noen har gode erfaringer med stor herms og kan dele nyttig info, tror jeg at jeg går for rims altså. Men men, får se :)
 
Jeg har et litt spesielt Herms opplegg hvor jeg bruker en motstrøms varmeveksler og tar varme fra HLT. Temperaturen på vørter regulerer jeg da med å variere hvor fort jeg pumper varmtvannet. Dermed kan jeg magasinere varme i HLT Før steget begynner. Dermed kan jeg få nesten momentan temperaturøkning med forholdsvis liten effekt. Jeg har bare et 25 l bryggeri, men er overbevist om at dette vil være ideelt også for et større bryggeri. Jeg bruker Arduino for å styre pumpene og ventiler.
 
Tilbake
Topp