Spørsmål om CO 2. Igjen

Per Arne

Norbrygg-medlem
Tenkte jeg skulle innvestere i noen Corneliusfat og en flaske med CO2. Er lei av å vaske flasker.

Har lest mange innlegg her på forumet anngående dette, og trodde egentlig jeg hadde alt klart for meg. Tok i dag en telefon til en leverandør av brannslokningsmateriell, og fikk pris på en 5 kg. CO2 flaske.

Når jeg spør om de kan bygge den om, sette på krane og fjerne stigerør, sier vedkommende at dette ikke er nødvendig. Han skjønner ikke hvorfor stigerøret skal fjernes, da CO2 ikke er flytende så lenge det oppbevares over 0 °C.

At jeg vil ha krane på flasken skjønner han, men de kan ikke hjelpe meg med det. Han mener at en hyssing eller et strips er bra nok til å holde nede håndtaket da jeg likevell må ha en regulator ut fra flasken.
OK. Jeg kan godta dette med at krane ikke er helt nødvendig, men jeg tror nok jeg vil gå for krane uansett.

Når det gjelder stigerøret er jeg forvirret. Skulle tro denne karen jeg snakket med, som jobber med dette hver dag, vet hva han snakker om. Han påstår han har solgt CO2 apparat til hjemmebryggere, og at det ikke har blitt fjernet stigerør på disse. Når jeg leser her på forumet er det flere som sier at stigerøret fjernes.

Hva er riktig? Alle innspill mottas med takk.

En forvirret Per Arne  :confuzed:
 
Jeg kjøpte ei 5-liters CO2-flaske med stigerør og brukte denne uten nevnverdige problemer helt til den var tom og skulle fylles på ny. Da fikk jeg stigerøret fjernet. Merket ingen forskjell etterpå... Andre erfaringer?
 
I co2 flasken er Co2en i fast form (solid) slippes den brått ut av flasken vil den fordampe på det brennende materialet og kvele flammene, men da snakker vi brannslokking.
Vi bryggere slipper den sakte ut ved et lavt trykk som gjør at Co2en fordamper så jeg kan godt tenke meg at stigerør eller ikke, ikke betyr så mye, hviss i fall kan flasken endevendes så stigerøret står oppe i gasslommen.
En annen sak er om flasker med brannslukkerhendel er tette når de er åpnet, slik som flasker med krane er når de er opnet helt, kranen skal alså ikke være halvt oppskrudd, kun helt åpen eller helt stengt.
 
Oddvar Demmo skrev:
I CO2 flasken er Co2en i fast form (solid) slippes den brått ut av flasken vil den fordampe på det brennende materialet og kvele flammene, men da snakker vi brannslokking.

Ikke fast form, Oddvar - fast CO2 = tørris! Det kreves vel rundt -50 °C for at CO2 skal være i fast form ved de relevante trykk.

Se figur:
phase_changes_of_co2.png

1 atm er ca = 1 bar

Dvs at både gass og væske er relevante former i en trykktank ved normale temperaturer (0-30 grader).

Problemet med stigerør kan være at flytende CO2 kan slippe ut i manometeret (trykk-klokka) og ødelegge denne ved frostskader da væske som fordamper gir kulde. 

Superkritisk CO2 er ikke relevant.. men gir et stoff med egenskaper som ligger mellom gass og væske - fyller hele tilgjengelig volum som en gass, men har massetetthet som en væske (liquid).
 
Hei Per Arne.

Min co2 leverandører på søre, leverer 5kg flaske med det du vil ha på toppen, ferdig fylt for 7-800 oljedollars. Send meg en pm vist du vil ha kontakt med ham så ordner det seg garantert, han har og større flasker vist der er interesant.
 
Blir vi enige da, om den kan stå vanligt på golvet. Eller om flaska må stå opp ned?
Snakker da om co2 brannslukker. Og den flaska eg har, var fyllt opp med 70Bar når den var ny.
 
mojo skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Ikke fast form, Oddvar - fast CO2 = tørris! Det kreves vel rundt -50 °C for at CO2 skal være i fast form ved de relevante trykk.

Du er nok mer korekt enn meg. Jeg fant ikke denne tabellen i farten, finner heller ikke beskrivelsen for fylling av flasker, men, det er viktig å ikke fylle en flaske helt full med flytende CO2, ved oppvarming, da er økning fra 20 grader til 30 grader mye, har ikke Co2 plass til å ekspandere og flaska må gi etter, eller overtrykksventil hvis den finnes. Jeg fyller over til Sodastream flasker, men ikke mer ann det som er anhitt på flaska i gram.

Til Skare:
Hva mener han du fyller hos med at du kan "velge hva du vil ha på toppen"?

Til angjerd :
Garder deg, fjern stigerøret så fort som mulig, er du sterk nok og har verktøy kan du gjøre det selv, eller hold flaska opp ned, men det er en risiko for å tippe den og ødelegge manometerne, min leverandør fjernet stigerøret på.g.a. denne faren.
En lekasje er nok til å kjøle ned og ødelegge regulatoren.
 
Da virker det som om problemene er løst. Har kontaktet en annen leverandør (etter tips fra Skare), og han vil fjerne stigerør og sette på en krane på apparatet. Så da er det bare å starte innkjøp av Corneliusfat.

Takk for tipset Skare  :ilike:
 
Kjempe flott per arne :) kjøp rikelig med corny fat, ser ut til mann aldri får nok av de :skaal2:
 
Tilbake
Topp