Spørsmål om Cold Crash og Flasking.

Glensen

Norbrygg-medlem
Heisann!

Har tenkt å kjøre en Cold Crash for første gang. Men er usikker på følgende:

1. Hvor lenge skal vørter stå i kjøleskap på ca 2 grader før en flasker?
2. Bør vørter ha rom temperatur (ca 20) når du flasker, eller kan du flaske når den har ca 2 grader?

Ha en flott sommer folkens :)

Hilsen Glensen
 
Heisann!

Har tenkt å kjøre en Cold Crash for første gang. Men er usikker på følgende:

1. Hvor lenge skal vørter stå i kjøleskap på ca 2 grader før en flasker?
2. Bør vørter ha rom temperatur (ca 20) når du flasker, eller kan du flaske når den har ca 2 grader?

Ha en flott sommer folkens :)

Hilsen Glensen
Vørter eller øl?

Regner med at du mener øl. Isåfall kan den gjerne stå så nært 0 som mulig i noen dager før du flasker. Og du kan flaske på 0 grader. Men så må den varmes opp for karbonering.
 
Vørter eller øl?

Regner med at du mener øl. Isåfall kan den gjerne stå så nært 0 som mulig i noen dager før du flasker. Og du kan flaske på 0 grader. Men så må den varmes opp for karbonering.

Yes, jeg mente øl :) Så hvis jeg lar den så på så lav temp som mulig i ca 3- 4 dager så holder det? Etter flasking vil jeg la flaskene stå i rom temp ca 14 dager.
Takk for svar.
Mvh
Glensen.
 
Ulempen med CC er at volumet krymper, og du vil suge inn luft inkl. O2. På humlerike øl / NEIPA, ville jeg droppet det dersom du ikke har en metode for å tilføre CO2 i stedet for luft.
Jeg bruker en heliumballong siden de ikke er elastiske. Har dyttet inn en bit 3/8’’ slange/rør og teipet tett mellom ballong og rør. Har satt på en JohnGuest ventil/kran og en ny 3/8’’ slange.
Slangen passer perfekt om du tar ut gjærlåsen.
For å fylle ballongen, setter du den på etter stormgjæring, og lukker kran mår den er passe full.
Laget en tråd for lenge siden hvor du ser bilder. Har gått bort fra DarthVader og over på en liten ballong.

LODO lite
 
Ulempen med CC er at volumet krymper, og du vil suge inn luft inkl. O2. På humlerike øl / NEIPA, ville jeg droppet det dersom du ikke har en metode for å tilføre CO2 i stedet for luft.
Jeg bruker en heliumballong siden de ikke er elastiske. Har dyttet inn en bit 3/8’’ slange/rør og teipet tett mellom ballong og rør. Har satt på en JohnGuest ventil/kran og en ny 3/8’’ slange.
Slangen passer perfekt om du tar ut gjærlåsen.
For å fylle ballongen, setter du den på etter stormgjæring, og lukker kran mår den er passe full.
Laget en tråd for lenge siden hvor du ser bilder. Har gått bort fra DarthVader og over på en liten ballong.

LODO lite

Bra tips.
Takk for svar.
Mvh Glensen.
 
I forbindelse med humlerike - tørrhumla - øl og coldcrashing, så er det nyeste at tørrhumling i to dager ved to grader er det optimale for å få ut maks aroma og minimalt av ubehagelige stoffer av tørrhumlinga. Kilden min på dette er The New IPA av Scott Janish, og Denny Conn (Experimental Brewing, og mannen som "oppfant" batch sparging), som ytrer seg i entusiastiske ordelag om denne måten å gjøre det på.

Kanskje man kan fylle CO2-ballongen med tørrhumla:)?
 
I forbindelse med humlerike - tørrhumla - øl og coldcrashing, så er det nyeste at tørrhumling i to dager ved to grader er det optimale for å få ut maks aroma og minimalt av ubehagelige stoffer av tørrhumlinga. Kilden min på dette er The New IPA av Scott Janish, og Denny Conn (Experimental Brewing, og mannen som "oppfant" batch sparging), som ytrer seg i entusiastiske ordelag om denne måten å gjøre det på.

Kanskje man kan fylle CO2-ballongen med tørrhumla:)?

To dager ved to grader? Lulz. Mener de det?
 
To dager ved to grader? Lulz. Mener de det?

Ja:). Du kan høre Denny Conn snakke om det her. Episode 119. Mot slutten, om jeg ikke husker feil.

En fordel ved å humle ved lav temperatur er at du unngår hop creep, som har plaget bryggeriene en god del.

Det med varmlagring av humle for å fremme en aldringsprosess som endrer balansen mellom de ulike humleoljene høres sprøtt ut, det også. Men det gir mening når du leser hvorfor. Janish refererer fra forskning, og foreslår det som noe det kan være artig å eksperimentere med, om jeg ikke husker feil.
 
Tilbake
Topp