Spørsmål om DIN-skinne i skap.

Litt OT spørsmål. Skal ha inn SSR og kjøleribbe. Topmount. Er det et eller annet stoff/guffe jeg kan kline på mellom ribbe og chassis på skap slik at dette blir tett? Tenker det er litt kjedelig hvis man skulle søle noe på toppen på skapet og det legger seg vørter mellom ribbe og chassis.
Du bør plassere skapet slik at du ikke kan søle noe på det. For eksempel et stykke oppe på veggen.
 
Du bør plassere skapet slik at du ikke kan søle noe på det. For eksempel et stykke oppe på veggen.

Saken er at det skal være et litt mobilt bryggeri. Men tenker som så at alle folk er idioter en gang i blandt, det inkluderer meg selv. Altså tar jeg høyde for at det kan søles.

Det beste hadde vært en multipin-kabel og hatt noen meter mellom skap og bryggeri, men multipins er dyre og utenfor budsjett.
 
Jeg har laget en slisse som kjøleribben glir ned i. Krever at skapet håndterer dette
bc42d214f9db7b0fa7020328b5f6edd0.jpg
 
Jeg har laget en slisse som kjøleribben glir ned i. Krever at skapet håndterer dette
bc42d214f9db7b0fa7020328b5f6edd0.jpg

Det er slik jeg prøvde å beskrive det over her. Men jeg ser for meg sølekliss mellom ribba og housing.

Sannsynligheten for at det skjer er liten. Men sannsynligheten for at skapet blir solgt videre er stor..
 
Aha. Sånn sett. Nei det blir en rektangulær cutout hvis jeg går for det. Med to skruer ned i chassis gjennom ribbe sånn at det ikke bare henger i SSR for da ville jeg fått trøbbel under transport.
 
brukte prosessor kjølere på mine ssr, det ble overcill og masse bråk, nå er det bare store ribber og ingen vifter.
 
brukte prosessor kjølere på mine ssr, det ble overcill og masse bråk, nå er det bare store ribber og ingen vifter.

Men er de på utsiden eller innsiden? Jeg kjenner jeg er veldig sugen på å ha et cleant ytre. Særlig mtp at skapet skal være mobilt. Men vet samtidig hvor viktig det er med luftsirkulasjon over ribber. Er jo ingen som setter ribber på innsiden..
 
Ribbene er på innsiden, tenkte på og ha dem på utsiden eller legge ssrrene på skapbunnen men det ser ikke ut som at kjøling er noe problem, menn, har ikke hatt på døra ennå men tror det og går bra.
Skapet er et NEBB A skap, det vi kalte inntaksskap i gamle dager.
 
Jeg bruker en SSR innebygget i en trang plastboks til å styre et 3kw varmeelement. Det er på kanten varmt på fullt pådrag og anbefales ikke. Dette elementet er limt fast til bunn i plastboksen uten kjøleribbe.
https://forum.norbrygg.no/threads/billige-varmeelementer.4868/page-2#post-327927

Hadde det vært en jordet metallboks så burde det blitt mindre varmt.

https://forum.norbrygg.no/threads/brent-under-koking-noen-rad.30856/#post-319184

https://forum.norbrygg.no/threads/traden-for-dumme-sporsmal.23452/page-64#post-325605
 
Sist redigert:
Jeg bruker en SSR innebygget i en trang plastboks til å styre et 3kw varmeelement. Det er på kanten varmt på fullt pådrag og anbefales ikke. Dette elementet er limt fast til bunn i plastboksen uten kjøleribbe.
https://forum.norbrygg.no/threads/billige-varmeelementer.4868/page-2#post-327927

Hadde det vært en jordet metallboks så burde det blitt mindre varmt.

Plast er nok ingen varmeleder, men, jording betyr heller ikke noe i denne sammenheng men du tenkte nok på sikkerheten i metallboksen. :)
 
image.jpeg Stemmer, kjører alltid slikt utstyr på kurser som har jordfeilsbryter også, ikke alle i eldre hus som har det installert. Men jeg tenkte også at SSR montert på innsiden i en portabel metallboks uten kjøleribbe leder bort varmen fra SSR. Jeg har en slik løsning som styrer PID'er samt gir strøm til sirkulasjons pumpe.

Har intern vifte også, men den går bare hvis det blir varmt, ikke skjedd ennå
 
Pastaen ligger mellom SSR og ribbe. Tec7 ja. Nice. Takk.
Tec7 passer dårlig som kjølepasta. Bruk en kjølepasta. Jeg finner slikt på jobb, men du finner sikkert ett eller anna på nett. Databutikker har det nok også, men sikkert svindyrt for et par gram. Kanskje Biltema/CO?
 
Har ett 4,5 kw 3 fase, ( 2 ssr) koker,
Ett stk 7,5 kw 3 fase (2 ssr). Koker,
2 stk 3 kw i parallell ( 2 ssr), HLT,
1 stk 3 kw (1ssr) RImS.


Og mange liter.
Har 3x2,5 i HLT
samme i koker
2 kw i mesk/rims
3x16A kurs
Koker er 140 liter

Hlt har mere watt enn det som trenges siden PCen styrer dette og dermed kan HLT slåes på så det er varmt til brygging.
Ganske likt deg da men har ikke ekte RIMS, bare element io bunnen på mesk, greit nok men kanskje RIMS med tiden, må bare bestemme meg for hva....
 
image.jpg image.jpg Vår koker er 100 liter. Hlt 120, har en 3x32 A kurs til bryggeriet. Kan imidlertid ikke starte alt samtidig, men det er heller ikke nødvendig. I tillegg fyller vi vann rett fra nettet via magnetventil, samt mengdemåler på meske og skyllevann.
 
Hal selv laget alle kontrollboksene mine noenlunde vanntette ved å ta sicaflex rundt innfesting av PID og kjøleribbe. Tror det er lurt i det lange løp. Jeg kan jo av og til være en griskuk av dimensjoner.
 
Tilbake
Topp