spørsmål om effektivitet

Hei!

Jeg har akkurat satt mine to første brygg (all-grain). Belgisk Wit Gahr edition fra bryggselv.no (Helt like, men med to forskjellige gjær.)
Begge bryggene gikk helt fint, det eneste unntaket fra planen var at vi bommet på OG. Endte opp på 1,043 istedetfor planlagte 1,054. Bruker Beersmith, og får der vite at effektiviteten da blir kun 52%

Nå planlegger jeg det neste brygget, denne: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1914.0.html
Spørsmål/Usikkerhetsmomentet blir derfor:

Må jeg regne med å fortsatt ha den dårlige effektiviteten, med mindre jeg gjør noen drastiske grep med oppsettet mitt?
Bør jeg isåfall plotte inn forventet effektivitet: 52% i Beersmith og kompensere med ekstra malt?
Hva kan jeg gjøre for å bedre effektiviteten? (Jeg har prøvd å researche litt på dette, men temaet "effektivitet" er litt forvirrende)

Og hvis det er noen detaljer jeg har glemt å nevne som kan hjelpe til, så bare si fra. På forhånd takk!

/Lars

Hvordan du brygger, vil jo ha noe å si. Er det BIAB? Hvis ikke, hva mesker du i og hvordan skyller du?
Da jeg gikk fra batch til fly sparging, steg effektiviteten min med 10-12 prosentpoeng, fra 68% til ca 80%. I dag traff jeg all time high med 94%, i følge Beersmith.
Dersom du ikke endrer måten å brygge på, vil vel trolig effektiviteten bli den samme, og det er den du oppgir i BS. Du kan kompensere med mer malt, som du skriver.

Takk Jørn!

Jeg batch-sparger i en coleman-boks med kobber-manifold. Kanskje litt for stor boks i forhold til batch-størrelsen (kjelen holder meg tilbake)
Jeg budsjetterer med litt ekstra malt og prøver å gjøre noen gradvise tiltak for å øke effektiviteten over litt tid fremover. Vurderer gjerne å gå over til fly-sparging, men ikke riktig enda.
Gleder meg allerede til å brygge denne til helga! ;)

/Lars

Hvor stor er boksen? Jeg skal hente min kjøleboks i morgen, en 51-liters Igloo. Det gleder jeg meg til. :)

Jeg skal også lage meg en manifold. Jeg har mesket i et gjæringskar med falskbunn til nå. Det er kun på de tre siste bryggene jeg har fly sparget. Jeg har ikke en overrislingsmanifold til skyllingen, så jeg bare heller vann forsiktig over mesken med et litermål mens jeg sakte tapper av vørter fra kranen. Veldig enkelt og mye mer effektivt.

Malt er jo ikke dyrt, så det er ikke en kjempekostnad å kompensere på den måten, men jeg ville nok gjort noe for å komme meg høyere enn 52%.

Du kan jo forresten se om det hjelper å meske i 90 minutter, dersom du nå mesker i 60.

52% er lavt. Veldig lavt. På batch-sparging med kjølebag har jeg vært stabilt oppi 82%.

Stort meskekar er ingen ulempe, snarere tvert imot.

Hvis ikke du gjør følgende vil jeg anbefale følgende 4 punkt:

1. Sjekk at knusingsgraden på malten er bra. Grovknuset malt passer på Speidel, men ikke på "tradisjonelle" kjølebag-oppsett.
2. Når du starter meskingen; Vær sikker på at det ikke er tørre parti eller klumper i mesken. Dvs. rør godt når du blander ut.
3. Skyllevannet du bruker etter endt mesking skal ha en temperatur på mellom 75 og 80 grader.
4. Selve skyllingen: Skyll i 3 omganger. Fordel skyllevannet i 3 deler; 40% først, 40% i skylling nr 2, og 20% i siste skylling: Jævla viktig.  Når du tilsetter skyllevannet i meskekaret rører du godt. Og da mener jeg godt. Ca. 1 minutt. (Det er ganske lenge å stå å røre). Ta en ordentlig "vorlauf" på ca. 2 liter, og la det deretter renne i kokekaret med en gang. Noen sier man skal vente 10 min etc. etc. før man lar det renne, men dette mener jeg er sprøyt så lenge man kjører en real "vorlauf".    

Gjør du dette er jeg sikker på du vil få bedre utbytte neste gang! ;)

Takk for gode tips. Ser at det er noen punkter her jeg allerede kan bli bedre på.

Jeg hadde nok ikke forventa å gjøre alt strøkent første gang, men jeg var også ganske misfornøyd med 52%. Hadde fått for meg at for stort kjøleboks i forhold til koke-volum var negativt, men det er vel neppe der det ligger. (bagen er litt over 30L, så den er jo ikke enorm heller.)

1. Jeg bestiller foreløpig ferdig knust malt, så jeg har vel igrunnen ikke så stor påvirkning på dette. Selvknusing kommer senere. Jeg har bestilt fra en annen nettbutikk denne gangen (petitagentur), muligens har forskjellige butikker knust malt!?
3. Her var jeg innafor, brukte 76 grader i første batch.
2&4: Rørte godt ut ved meske-start, men på punkt 4 har jeg helt sikkert myye å hente. Var ikke i nærheten av å røre ut så nøye som det, blandet bare i vann og rørte i ca 10 sekunder. Skal også ta en lengre vorlauf enn jeg gjorde forrige gang.
I skyllingen delte jeg opp i 2 deler 50/50, med 10 minutter i karet før jeg skyllet ut. Jeg kan også prøve å dele i 3 deler i stedet for 2.

Alt i alt er det jo noen klare tiltak jeg kan foreta meg, det er bra. Det plager meg ikke å kjøpe en halvkilo ekstra malt, men det er jo litt gøy å få til prosessen skikkelig.

Takk for hjelpen!
/Lars

Takker nok en gang for tips. Ettersom jeg nå regnet med at effektiviteten ville være lav gjorde jeg ikke store forandringer, for å unngå å bomme for mye andre veien. Den eneste forskjellen jeg gjorde var å røre MYE bedre ut ved skylling. Da gjorde effektiviteten et byks opp til 62%. 

Neste gang skal ytterligere tiltak prøves. Den første Wit-en smakte så godt at jeg ikke ble avskrekket, så jeg kjøper meg en maltmølle for å få kontroll på knusingsgraden. Vil det være bedre holdbarhet på malt hvis jeg kjøper den uknust?

Så bra! Grattis. Det er moro når ting funker. :)
Ja, uknust malt holder lenger enn knust. Jeg har ingen erfaringer med dette selv, men har lest at knust malt bør brukes i løpet av et par uker, mens uknust kan lagres i et år eller så, forutsatt at det lagres tørt, mørkt og ikke altfor varmt (eller noe sånt:)).

Tilbake
Topp