spørsmål om gjær igjen .....

magne1972

Moderator
har lest en del på forumet her om gjennbruk av gjær.
det er en del som sier at gjær fra mørke øltyper ikke kan/bør brukes til lysere etterpå.
er dette tilfelle, og isåfall hvorfor det?
 
magne1972 skrev:
det er en del som sier at gjær fra mørke øltyper ikke kan/bør brukes til lysere etterpå.
er dette tilfelle, og isåfall hvorfor det?

Eneste grunnen jeg kan komme på for det er muligheten for at farge og brentsmaker blir med over. Fargen i en stout er ganske kraftig og den begrensede mengden vørter som er i slurry kan nok påvirke fargen merkbart.

Du bør imidlertid ikke gjenbruke gjær fra for sterke øl er det derimot gode grunner til å unngå, først og fremst at gjæren vil ha dårlig helse etter gjæring av et sterkt øl.
 
Ja, "svart gjær" kan sette farge på lys øl, og "bitter gjær" kan sette smak på mindre bitter øl (eller brød, jeg lagde et forferdelig IPA-brød en dag) og gjær fra sterke øl er sliten og bør få pensjonere seg.

Man kan vaske gjær, søk litt rundt på nettet. Hovedprinsippet er å koke opp og kjøle ned vann, så tar du gjærslurryen og litt vann i en krukke og rister rundt og lar gjæren bunnfalle og dekanterer vannet, og gjentar et par ganger. Da vil mesteparten av fargen være borte.

Men er det så jævla viktig med farve? :)
 
takker for infoen. er det kun pga fargen er det ingen diskusjon for min del.
men gjær som har bunnfelt skikkelig i kjøleskapet i et par uker, og tømmer av vannet og lager en starter av slurryen gir uansett ikke mye farge. lager også ikke sterkere øl en 5-6%, da jeg synes det smaker best.
så for min del er da all gjær gjennvinnbar  ;D
 
Tilbake
Topp