Spørsmål om vingjær (killer strains, mixed fermentations, etc.)

Jeg bygger diverse blandede kulturer, og driver også og resirkulerer disse, og har i den forbindelse noen spørsmål om vingjær (som jeg vurderer å innkorporere i en kultur).

-Har lest meg til (http://www.babblebelt.com/newboard/thread.html?tid=1108752780&th=1275037001&pg=6&tpg=1&add=1 , basert på en Sunday Session episode) at når det gjelder evnen til å ta livet av annen gjær, så sorteres vingjærstammer enten som "killer", "neutral" eller "susceptible". I den kilden nevnes kun én gjærstamme (71-B) som noe annet enn "killer".


-Er det noen som har en større oversikt med flere/andre gjærstammer sortert etter killer/neutral/susceptible?

-konkrete tips til neutral/susceptible vingjær?

-Finnes 71-B som noe annet enn Lallemand Lalvin 71B-1122?

-Noen som har erfaring med å lage øl med 71-B, alene eller med andre gjær/bakterier?

-Er det noen som har erfaring med å blande "killer" vingjær med alegjær?


-Jeg begynte også å gruble litt rundt champagnegjær. Champagnegjær brukes jo ofte til å hjelpe fermenteringer med ekstremt høy OG, til å få i gang igjen gjæring som har stoppet opp, og til å tørre ut øl. Men samtidig skrives det jo at vingjær har problemer med komplekse sukker og at de som regel har veldig dårlig utgjæringsgrad i vørter. Er champagne bare en helt spesiell vingjær som spiser "alt", eller er det en annen forklaring? Er den hjelpen man får av champagnegjær at den takler høy alk%, og sånn sett kan sette i gang/tørre ut en gjæring der ale-gjær har gitt opp, men at champagnegjæren kun spiser enkle sukker?
 
Høres ut som et spørsmål som passer på Milk the Funk-gruppen. Vet ikke svaret, men trodde killer-gjær tar knekken på andre sacharomyces.
 
Høres ut som et spørsmål som passer på Milk the Funk-gruppen. Vet ikke svaret, men trodde killer-gjær tar knekken på andre sacharomyces.
Det gjør det nok, men "ta knekken på" er jo et definisjonsspørsmål. Hvor fort går det f.eks. hvis man pitcher en aktiv starter av killer-vingjær sammen med en aktiv starter av ale-gjær? Rekker ale-gjæren å gjøre noe som helst, dør den med en gang, eller dør den såpass sakte at nesten hele gjæringsperioden er over før man får noen effekt?
 
Tilbake
Topp