Spraymalt kontra flytende maltekstrakt

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Har lyst å prøve meg på mitt første ekstraktbrygg snart. Mange oppskrifter opererer med flytende ekstrakt, få om noen opererer med spraymalt. Har lest (NRK 9-timen på nett) at en ved spraymalt kan bruke 80 % av mengden som er oppgitt med flytende ekstrakt. Er det noen som har erfaringer med begge deler og som således veit om dette er en grei regel å følge?

Ser også samme nettsted at spraymalt holder seg lengre enn flytende ekstrakt. Ved kjøp i større kvanta er sjølsagt dette et poeng. I og med at spraymalten er tørka antar jeg dette stemmer, men gjør det det?

Lurer til slutt på om noen har erfaring med de 20-kilos sekkene med (dansk) spraymalt som Bratberg selger. Det blir (sjølsagt) påstått at dette er "av meget god kvalitet"... :jaha:
 
Har brukt opp en slik sekk i år, veldig fornøyd med den. Billigste "basismalt" jeg har sett for oss stakkars ekstraktbryggere...
 
Jeg har ikke erfaring med de store spraymaltsekkene, men hvis du lagrer spraymalt over lengre tid etter at forpakningen er brutt er det alltid en mulighet for at den tiltrekker seg fuktighet.

Det er ingen krise, du vil bare måtte veie opp litt ektstra i hver oppskrift. For å være sikker kan du lage nok vørter til å få målt SG og så sjekke hvor langt unna du ligger den teoretiske verdien og så kompensere for dette i bryggekjelen.

Lykke til med brygginga, og velkommen til hobbyen!
 
Tilbake
Topp